Interactieve campagne bewustwording eerlijke voedselprijzen
- Food-en-retail
- 18 mei 2020 @ 08:10
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 18 mei 2020 @ 08:10
- Peter van Woensel Kooy
De vergoeding die Nederlandse boeren ontvangen, blijft al jaren hetzelfde terwijl strengere eisen meer investeringen vragen. Boerencoöperatie Agrifirm komt met Brandvuur in actie.
Agrifirm zet zich in voor een verantwoorde voedselketen en een eerlijke prijs voor de boer. Agrifirm wil haar achterban ondersteunen door consumenten bewust te maken van de prijs welke Nederlandse boeren ontvangen voor hun producten. Om deze doelstelling verder uit te werken, heeft Agrifirm gekozen voor een samenwerking met Bureau Brandvuur. Dit reclamebureau 'van levensgenieters met een voorliefde voor eten & drinken', heeft het campagneconcept ‘Gebruik je boerenverstand!’ ontwikkeld. De campagne is gericht op bewustwording bij consumenten over de Nederlandse voedselproductie en daardoor uiteindelijk een eerlijke opbrengst voor de boeren.
Over de samenwerking met Brandvuur zegt Annebelle van der Kloet, Group Communications Director van Royal Agrifirm Group: 'Na een sterke pitch, werken we sinds vorig najaar samen met Brandvuur aan dit campagneconcept. We hebben goede inhoudelijke discussies kunnen voeren en Brandvuur heeft een heel creatief en strategisch sterke crossmediale campagne contwikkeld. Hun kennis van de foodsector in combinatie met de creatieve gedrevenheid heeft geresulteerd in een verfrissende campagne.'
De campagne ‘Gebruik je boerenverstand!’ bestaat volgens de betrokkenen uit de volgende drie fases:
Fase 1: Research-fase / Gamification: De campagne start met een interactieve game om te toetsen wat de consument denkt dat de opbrengst is voor de boer van bepaalde voedselprijzen. Voor dit onderzoek is een digitale game ontwikkeld, waarbij representatieve consumentendata op een onconventionele wijze wordt verkregen. Via social media wordt de consument op zeer laagdrempelige gevraagd om zijn eigen ‘boerenverstand’ te gebruiken bij het spelen van de game. Het beeld hier boven geeft een indruk.Bekijk hem verder hier: www.gebruikjeboerenverstand.nl/game
'De testresultaten van de game zijn ongekend goed. We hebben een CTR van 6% (benchmark is 1%) en een doorlooppercentage van 83% (benchmark is 15%). We presteren daarmee ongeveer 30x beter dan reguliere ads. Waarom zou representatief marktonderzoek saai moeten zijn? Dat onze manier van onderzoek respondenten stimuleert, blijkt uit het hoge doorlooppercentage', aldus Tijno Verkerke, mede-eigenaar en creatief strateeg van Brandvuur.
Fase 2: PR-traject Een PR-component, waarbij representatieve data uit de game gebruikt wordt om Nederland via pers te informeren over het ‘boerenverstand’ van de Nederlandse consument.
Fase 3: Contentcampagne De crossmediale campagne ‘Gebruik je boerenverstand’ wordt gevoed met authentieke portretten van Nederlandse boeren, die ieder vanuit hun eigen visie het boerenleven en -bedrijf toelichten. Deze portretten tonen de consument hoe de boeren met toewijding en gedrevenheid dagelijks veilig en gezond voedsel produceren. De consument is vaak onbewust hoeveel werk, energie, kennis en vooral liefde voor het product achter hun dagelijks verse producten schuilgaat. 'Kennisoverdracht en authenticiteit zijn de sleutel om bereidwilligheid bij de consument te creëren om een eerlijkere prijs voor een eerlijk product te betalen. Hier ligt een duidelijke taak voor ons reclamemakers en marketeers om de consument te informeren', aldus Verkerke.
De videoportretten en radiocommercial worden door digitale seeding strategie gericht aan de doelgroep getoond, aldus Brandvuur.
(PvWK)
Over Brandvuur
'Bureau Brandvuur is een full service marketing- en reclamebureau met een kloppend hart voor de food sector. De focus van Brandvuur ligt op het ontwikkelen van smaakvolle en impactvolle activaties en campagnes. Met een voorliefde voor het delen van authentieke verhalen en een oprechte verbinding tussen merk en doelgroep. Bureau Brandvuur is opgericht in 2019 en mag nu al bedrijven als Unilever Food Solutions, De Vegetarische Slager, OFYR, de Bazaar en BBQ-Star tot haar klantenkring rekenen.'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Annelle van der Kloet
- Nederland
- niveau
- vragen
- actie
- prijs
- maatschappij
- agrarisch
- ontvangen
- overheid
- vergoeding
- keten
- boerenverstand
- investeringen
- eisen
- RAG
- ondernemer
- Brandvuur
- streng
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers