Nieuw: drinkwater uit Amsterdamse grachten

Nieuw: drinkwater uit Amsterdamse grachten
  • Food-en-retail
  • 5 jun 2020 @ 11:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Het merk Aquablu maakte van Amsterdams grachtenwater een eigen merk drinkwater, om een statement te maken tegen vervuilend transport en groeiende plastic soup als gevolg van PET waterflessen.

Aquablu heeft als missie om schoon drinkwater toegankelijk voor iedereen te maken, zonder het gebruik van PET flesjes. Het bedrijf bouwt slimme waterzuiveringssystemen voor de consumenten markt - die de kwaliteit van drinkwater kunnen garanderen.

'Onze stad komt langzaam weer tot leven; de terrassen gaan weer open en de grachten raken weer gevuld. Jaarlijks wordt er zo’n 60.000 kilo plastic, 700 dode dieren en 12.000 fietsen uit het water gevist. Al wordt de kwaliteit van het grachtenwater steeds beter -nu helemaal tijdens de lockdown- nog nooit eerder was het drinkbaar', stelt Aquablu, 'Drinken uit de gracht? Een beetje vies, maar wel lekker. Aquablu ging de grachten op en tapte water uit de Keizersgracht, Herengracht en Prinsengracht. Voor de gelegenheid werd het zuiveringssysteem in een draagbare houder op een sloepje geïnstalleerd. Hiermee werd het water uit de gracht gepompt en ter plekke gezuiverd, gemineraliseerd en gebotteld. De 50 flessen werden uitgedeeld aan Amsterdammers. Hun reacties? "Lekker. Je zou niet zeggen het grachtenwater is".'

De duurzaam gebottelde flessen zijn exclusief te koop op de webshop van Aquablu (via deze link) voor een premium prijs van €39,- Water vol met mineralen en Amsterdam spirit, zonder vervuiling. Want de systemen halen vervuiling zoals bacteriën, virussen, hormonen en lood uit het water. De kwaliteit van het water kan worden gegarandeerd dankzij de “quality guard” die de Aquablu systemen bevatten. De slimme technologie controleert de kwaliteit van het drinkwater en wanneer dit niet volledig kan worden gegarandeerd komt er geen druppel water uit de kraan, stelt het merk.

Het water is dus 'bijzonderder' dan kraanwater, de verpakking ook een stuk milieuvriendelijker dan PET flessen. Er worden jaarlijks 650 miljoen plastic flesjes water verkocht, becijferde Aquablu, 'en de lokale supermarkt heeft tegenwoordig een ruimer waterassortiment dan wijn'. De campagne bevat een onderliggend statement. Aquablu wil hiermee laten zien dat het beste water, lokaal water is. Zonder ingewikkelde vervuilende transportketens en groei van de plastic soep. 'Waarom zou je flesjes uit Fiji naar Europa verschepen, terwijl je praktisch elke bron van water- mits gezuiverd - hier gewoon kunt drinken?', aldus Marnix Stokvis, founder van Aquablu.

Aquablu in het kort
'Aquablu is in 2016 gestart door twee jonge ondernemers Marnix Stokvis en Marc van Zuylen omdat het grotendeel van de wereldbevolking vertrouwd op plastic essen als enige bron van veilig drinkwater. Door ‘smart technology’ kunnen de systemen van Aquablu niet alleen elke vorm van zoetwater tot drinkwater zuiveren, maar biedt het bedrijf ook inzicht in de kwaliteit van het water.'
(bron: Aquablu)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken