'Supermarktprijzen stijgen'

'Supermarktprijzen stijgen'
  • Food-en-retail
  • 16 jun 2020 @ 12:08
  • 11516 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Albert Heijn heeft de prijs van een groot aantal a-merken afgelopen vijf weken verhoogd. Een woordvoerder van de supermarktketen noemt ‘marktontwikkelingen’ als oorzaak voor de stijging, meldt 24Kitchen. AH nuanceert het onderzoek.

De kookzender baseert zich op een analyse van Inprijsverhoogd.nl en een publicatie in AD Koken & Eten. De prijsstijging van a-merken is vooral te zien bij de grootste supermarktketen van Nederland, stelt mede-oprichter van Inprijsverhoogd.nl, Matthijs Neppelenbroek: 'Bij Jumbo zien we ongeveer evenveel prijsverhogingen als prijsverlagingen. Ketens als Plus en Coop volgen de Albert Heijn vaak, en passen de prijs een paar dagen later aan. Maar ook deze formules reageren nu niet met prijsstijgingen.' In de analyse is alleen gekeken naar a-merken, en dus niet naar de prijs van verschillende huismerken.

81 procent van de gevallen duurder uit
Het bureau dat retailprijzen analyseert, heeft van de afgelopen vijf weken de prijsveranderingen op een rij gezet. Normaal zijn het aantal prijsverhogingen en -verlagingen ongeveer in balans (50 procent), maar afgelopen tijd was de AH-klant in 81 procent van de gevallen juist duurder uit. Ofwel: van de 1806 prijsveranderingen was er in 1464 gevallen sprake van een verhoging. Bij concurrent Jumbo bleef het aantal prijsstijgingen en -dalingen ongeveer gelijk, stelt Neppelenbroek.

Het bureau meldt zulke prijsverhogingen over een periode van vijf weken ‘eigenlijk nooit te zien’. Soms willen de prijzen in de de eerste weken van elk jaar nog wel eens stijgen, bijvoorbeeld door een BTW-verhoging, maar ook dan is de stijging minder sterk. 'Wij hebben er ook niet echt een verklaring voor', aldus Neppelenbroek in het AD. 'De omzet van supermarkten piekte afgelopen maanden juist door het hamstergedrag van klanten na het ingaan van de intelligente lockdown in maart. De omzet lag tot 35 procent hoger dan rond kerst, normaal de beste week van het jaar, becijferde het CBS eerder.'

AH stelt in een reactie op 24Kitchen de afgelopen weken een aantal prijzen te hebben verhoogd als gevolg van marktontwikkelingen. 'Het onderzoek van Inprijsverhoogd.nl betreft echter alleen a-merken, waarbij geen rekening is gehouden met onze huismerken, prijsfavorieten en aanbiedingen zoals de (persoonlijke) bonuskortingen. Daarmee zegt het overzicht niets over wat onze klanten nu daadwerkelijk aan de kassa betalen.’

Het onderzoek van IPV is een momentopname van een beperkt deel van het assortiment, benadrukt AH. 'Andere onderzoeken geven hele andere en genuanceerdere inzichten, zoals door Laurens Sloot van EFMI. In dit kader is ook dit bericht van RTL interessant.' Waarvan akte.

(PvWK)

(bronnen: 24Kitchen, Inprijsverhoogd.nl, CBS, AD en AH, foto boven: PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken