'Supermarktprijzen stijgen'
- Food-en-retail
- 16 jun 2020 @ 12:08
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 16 jun 2020 @ 12:08
- Peter van Woensel Kooy
Albert Heijn heeft de prijs van een groot aantal a-merken afgelopen vijf weken verhoogd. Een woordvoerder van de supermarktketen noemt ‘marktontwikkelingen’ als oorzaak voor de stijging, meldt 24Kitchen. AH nuanceert het onderzoek.
De kookzender baseert zich op een analyse van Inprijsverhoogd.nl en een publicatie in AD Koken & Eten. De prijsstijging van a-merken is vooral te zien bij de grootste supermarktketen van Nederland, stelt mede-oprichter van Inprijsverhoogd.nl, Matthijs Neppelenbroek: 'Bij Jumbo zien we ongeveer evenveel prijsverhogingen als prijsverlagingen. Ketens als Plus en Coop volgen de Albert Heijn vaak, en passen de prijs een paar dagen later aan. Maar ook deze formules reageren nu niet met prijsstijgingen.' In de analyse is alleen gekeken naar a-merken, en dus niet naar de prijs van verschillende huismerken.
81 procent van de gevallen duurder uit
Het bureau dat retailprijzen analyseert, heeft van de afgelopen vijf weken de prijsveranderingen op een rij gezet. Normaal zijn het aantal prijsverhogingen en -verlagingen ongeveer in balans (50 procent), maar afgelopen tijd was de AH-klant in 81 procent van de gevallen juist duurder uit. Ofwel: van de 1806 prijsveranderingen was er in 1464 gevallen sprake van een verhoging. Bij concurrent Jumbo bleef het aantal prijsstijgingen en -dalingen ongeveer gelijk, stelt Neppelenbroek.
Het bureau meldt zulke prijsverhogingen over een periode van vijf weken ‘eigenlijk nooit te zien’. Soms willen de prijzen in de de eerste weken van elk jaar nog wel eens stijgen, bijvoorbeeld door een BTW-verhoging, maar ook dan is de stijging minder sterk. 'Wij hebben er ook niet echt een verklaring voor', aldus Neppelenbroek in het AD. 'De omzet van supermarkten piekte afgelopen maanden juist door het hamstergedrag van klanten na het ingaan van de intelligente lockdown in maart. De omzet lag tot 35 procent hoger dan rond kerst, normaal de beste week van het jaar, becijferde het CBS eerder.'
AH stelt in een reactie op 24Kitchen de afgelopen weken een aantal prijzen te hebben verhoogd als gevolg van marktontwikkelingen. 'Het onderzoek van Inprijsverhoogd.nl betreft echter alleen a-merken, waarbij geen rekening is gehouden met onze huismerken, prijsfavorieten en aanbiedingen zoals de (persoonlijke) bonuskortingen. Daarmee zegt het overzicht niets over wat onze klanten nu daadwerkelijk aan de kassa betalen.’
Het onderzoek van IPV is een momentopname van een beperkt deel van het assortiment, benadrukt AH. 'Andere onderzoeken geven hele andere en genuanceerdere inzichten, zoals door Laurens Sloot van EFMI. In dit kader is ook dit bericht van RTL interessant.' Waarvan akte.
(PvWK)
(bronnen: 24Kitchen, Inprijsverhoogd.nl, CBS, AD en AH, foto boven: PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- a-merken
- Matthijs Neppelenbroek
- food
- 24Kitchen
- Coop
- Jumbo
- prijsverhoging
- Inprijsverhoogd.nl
- AD
- prijsstijging
- ls Plus
- Albert Heijn
- oprichter
- Inprijsverhoogd.nl
- Koken & Eten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing