Zeeman-founder Jan Zeeman is niet meer
- Food-en-retail
- 4 jun 2020 @ 11:26
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PersonaliaMarketingWinkelen
- 4 jun 2020 @ 11:26
- Peter van Woensel Kooy
De oprichter van winkelketen Zeeman, Jan Zeeman is overleden. Zeeman textielSupers telt anno 2020 bijna 1.300 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje.
Erik-Jan Mares (ceo Zeeman textielSupers): 'We beseffen ons allemaal, alle bijna 8000 medewerkers, dat als Jan 53 jaar geleden niet het lef had gehad om hier in Alphen aan den Rijn, de eerste Zeeman winkel te openen, wij hier nu niet voor dit mooie bedrijf hadden kunnen werken. Dank je wel voor je durf, je eenvoud en je energie.'
'In 1967 was een supermarkt met kleding en textiel voor lage prijzen een revolutionaire gedachte. Nog maar weinig Nederlandse winkels hadden toen zelfbediening. Door efficiënt te organiseren en groot in te kopen, lukte het Zeeman inderdaad dezelfde kwaliteit voor een veel lagere prijs aan te bieden. De formule sloeg aan en vanaf 1974 groeide het bedrijf door een aantal grote overnames nóg harder. Met de overname van Brons in 1980 werd Zeeman in één klap de grootste textieldiscounter van Nederland. Inmiddels is Zeeman uitgegroeid tot één van de grootste textielsupers van Europa met 1.285 vestigingen in zeven landen', schrijft het bedrijf zelf. Concurrenten nam hij al eerder over, zoals Brons, Vinke, Gazan en Turkenburg. Zeeman onderscheidde zich doordat hij alles in eigen hand hield, volgens Het Parool. Hij had zijn eigen vastgoedmaatschappij – ‘ik wil geen gekibbel met mijn directeuren over de huurprijzen’ – zijn eigen transportbedrijf en bedacht aanvankelijk ook de reclamecampagnes zelf.
Vandaag nam Zeeman textielSupers met bureaus Persuade en Ganbaroo nog een zilveren en twee bronzen Esprix in ontvangst voor geslaagde marketingacties het afgelopen jaar. Als een extra eresaluut aan Jans koopmanschap, die in het DNA van Zeeman blijft gebakken, zo is deze uitreiking te zien.
Zeeman is helemaal van nu
Jan Zeemans visie was eenvoudig: ‘Goede kleding en textiel hoeft niet duur te zijn’. Deze visie is nog altijd actueel en trekt volgens de formule meer klanten naar de winkel dan ooit. De geboren Velsenaar trok zich in 1999 terug als topman van het bedrijf. Op dat moment waren er 530 winkels in binnen- en buitenland. Tussen 2007 en 2014 was hij lid van de raad van commissarissen. Jan Zeeman stond ruim dertig jaar aan het roer bij de geel-blauwe winkelketen. Hij is 78 jaar geworden.
(PvWK)
De annonce op Linkedin
Screenshot van de Zeemansite vandaag: de koopmansgeest gaat door
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Luxemburg
- Frankrijk
- België
- Jan Zeeman is overleden. Zeeman textielSupers telt anno 2020 bijna 1.300 vestigingen in Nederland
- De oprichter van winkelketen Zeeman
- Oostenrijk en Spanje.
- Duitsland
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
- Unox luidt wintertijd te vroeg in
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Chocolatemakers introduceert nieuw... 20-10-2025
- Unox luidt wintertijd te vroeg in18-10-2025
- BenBits eerste partner van 'Stop the... 17-10-2025
- Kruidvat doorbreekt taboe rond... 17-10-2025
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en... 17-10-2025
- Intertoys lanceert Speelboek 2025... 16-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes