[interview] Rutger Anema (voorheen AH/Allerhande) start Good Chef

[interview] Rutger Anema (voorheen AH/Allerhande) start Good Chef
  • Food-en-retail
  • 16 dec 2020 @ 08:56
  • 13431 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodKlantenInnovatie

'Wij willen een positieve impact hebben op mens en planeet door iedereen te helpen om minder vlees en meer groente te eten', vertelt Rutger Anema over zijn nieuwe initiatief Good Chef, dat gezonde plantaardige diepvriesmaaltijden vanaf nu thuisbezorgt. We stellen hem tien vragen.

1. Hoe ben je het foodvak ingerold?

'Mijn naam is Rutger Anema. Na mijn studie Technische Bedrijfswetenschappen heb ik bijna 18 jaar gewerkt in de marketing & sales voor een aantal mooie Nederlandse merken, Douwe Egberts, Albert Heijn en Hema. Van huis uit was er altijd aandacht voor lekker eten en drinken, in het weekend werd uitgebreid gekookt en taarten gebakken bij ons thuis. Toen ik ging werken wilde ik ook graag aan de slag voor een mooi product en merk. Dit is toen koffie geworden en Douwe Egberts. Later kwam Albert Heijn op mijn pad en ben ik daar 7 jaar hoofdredacteur van Allerhande geweest.'


2. Allerhande, wat heeft die tijd voor je betekend?

'De tijd als hoofredacteur bij Allerhande was een geweldige tijd. Met een clubje foodies heel Nederland helpen en inspireren was een fantastische job. De kracht van Allerhande is om de drempel te verlagen, in dit geval om meer zelf door de week te koken met verse ingrediënten. Dit "drempel verlagen"heb ik meegenomen naar Good Chef, waarbij ik het voor mensen makkelijk wil maken om minder vlees te eten en meer groenten te gaan eten.'


3. Wat zorgde voor je 'move' naar Good Chef?

'Een aantal jaar geleden heb ik voor mezelf besloten om minder vlees te eten en meer groente. Ik realiseerde mij dat het eten van vlees niet altijd gezond is, maar ook een grote impact heeft op de planeet. Het begon met één dag in de week. Inmiddels eet ik het grootste gedeelte van de week geen vlees en ik eet veel meer groente. Ik voel mij gezonder en het geeft mij een goed gevoel om zo bezig te zijn met mijn eigen impact op het milieu. Nu weet ik uit eigen ervaring dat echt lekker vegan koken best lastig is, zeker voor de part-time vegetariër of vegan. Niet iedereen is dit gewend en heeft de tijd om de kookboeken van bijvoorbeeld Yotam Ottolenghi dagelijks in de praktijk te brengen. Samen met mijn wens om zelf te ondernemen en mijn passie voor lekker eten, bracht mij dit op het idee om zelf een bedrijf op de zetten, Good Chef was geboren.'


4. Wat is de marketing insight achter Good Chef?

'Steeds meer mensen willen minder vlees en dierlijke producten eten, omdat ze zich zorgen maken over de impact die het heeft op onze planeet. Minder vlees en meer groente is bovendien ook veel gezonder voor jezelf. Toch zie je een gat tussen wat men wil en wat men doet. Heel weinig mensen halen het om 250 gram groente per dag te eten. En lekker koken zonder vlees is voor de part-time vegetariër best veel gedoe. Met Good Chef spelen we in op de behoefte om minder vlees en meer groente te eten. Wij zijn geïnspireerd door top chefs die groenten een hoofdrol geven op het bord. Deze wereldwijde trend hebben we opgepakt in de vorm van gerechten die helemaal plant-based ofwel vegan zijn, van pasta’s tot curries, van flammkuchen tot pastasauzen en soepen. Al onze gerechten worden vers bereid door onze horeca chefs, bevatten meer dan 200 gram groente, worden direct ingevroren en vriesvers bezorgd bij mensen thuis, zodat ze het kunnen opwarmen op een moment dat zij dat willen. Minder food waste, bij ons in de keuken en bij mensen thuis. Er hoeven namelijk nooit gerechten weggegooid te worden omdat ze niet meer houdbaar zijn, bij ons in de keuken en bij mensen thuis.'


5. Wanneer begonnen?

'Wij zijn net gestart met Good Chef, afgelopen vrijdag 27 november zijn wij live gegaan. Het idee ontstond eind vorig jaar. Sinds begin maart zijn wij er echt mee aan de slag gegaan, net voor de eerste corona golf. Toen ben ik in samenwerking met een club van horeca chefs de gerechten gaan ontwikkelen. De ontwikkeling kostte wel enige tijd omdat ze speciaal voor de vriezer zijn ontwikkeld. Je wil dat de gerechten precies goed zijn qua garing als ze uit de oven of magnetron komen.'


6. Met wie heb je de zaak kunnen oprichten?

'Samen met Raaskal, een club van jonge horeca chefs, heb ik Good Chef kunnen oprichten. Ze koken voor het hogere horeca segment, denk aan bouillons, sauzen en soepen. Ze werken alleen met natuurlijke ingredienten- E-nummers zijn verboden – en met verse grondstoffen uit eigen regio of van Nederlandse bodem.'

7. Vertel graag over hoe je het foodmerk in de markt zet.

'Wij willen niet alleen plant-based gerechten verkopen, maar juist ook een inspiratie platform zijn om zelf zonder vlees en dierlijke producten te koken. Wij richten ons met name op de part-time vegetariërs en vegans, want daar is de hulp vraag het grootst. De meeste vegans en vegetariërs weten wel hoe je zonder vlees kookt. Wij gaan vooral content maken waar mensen blij van worden en mee geholpen zijn. Samen kunnen we echt het verschil maken voor onze planeet.'

8. Diepvriesmaaltijd thuisbezorgd: pandemie-trend of blijvertje?

'Onze visie is dat de vriezer een prominentere rol gaat krijgen in het leven van alledag. Dit zie je in het buitenland al langer. Invriezen is al heel lang een bewezen goede en natuurlijke manier om eten te bewaren. Op het moment van invriezen worden alle goede voedingstoffen en smaak letterlijk bevroren tot het moment dat jij het opwarmt. Dit in tegenstelling tot gekoelde maaltijden waarbij na bereiding de versheid afneemt. Uiteindelijk helpt het ook in het terugdringen van foodwaste. Wist je dat we in Nederland per persoon gemiddeld 34 kg eten per jaar weggooien?'

9. Wat zijn de vervolgplannen?

'Wij willen met Good Chef samen met onze klanten groeien naar een klimaat positief bedrijf. Niet alleen door onze klimaatbewuste producten maar in alle geledingen van ons hele bedrijf. We gebruiken zo min mogelijk verpakkingen, altijd recyclebaar en nagenoeg geen plastic. Food waste is bij ons verboden. Het is ons doel om een B-corp te worden. We willen uiteindelijk meer teruggegeven aan de wereld dan dat we nemen.'


10. Welke nieuwjaarswens geef je collega (food)marketeers?

'Natuurlijk wens ik iedereen veel geluk en een goede gezondheid toe, maar vooral wens ik het beste voor onze planeet. Ik hoop dat iedereen in januari bij het bedenken van de goede voornemens overweegt om minder vlees en meer groente te gaan eten. Een dagje vegan zou daarbij goed van pas komen. Good Chef helpt graag.'

tekst: Peter van Woensel Kooy


Rutger Anema


Impressie van het productportfolio

Meer info en bestellen klik hier



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken