Albert Heijn: volgende stap invoering Nutri-Score

Albert Heijn: volgende stap invoering Nutri-Score
  • Food-en-retail
  • 3 jan 2022 @ 10:39
  • 10125 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Albert Heijn start met de volgende stap van de geleidelijke invoering van het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score. De supermarkt zegt het belangrijk te vinden ‘klanten te helpen bij het maken van een gezondere voedingskeuze.’

Vanaf vandaag is de Nutri-Score van 6.000 eigen-merkproducten zichtbaar op elektronische prijskaartjes in winkels en staat het voedselkeuzelogo bij diezelfde producten in de bonusfolder, in de app en op ah.nl.

Ook krijgen meer eigen-merkproducten de komende maanden stap voor stap Nutri-Score op de verpakking. Albert Heijn informeert klanten uitgebreid en onderzoekt de komende maanden hoe zij Nutri-Score ervaren.

Met Nutri-Score zien consumenten in één oogopslag welke producten binnen een productgroep een gezondere samenstelling hebben. Het voedselkeuzelogo vertaalt de voedingswaarde van producten in een duidelijke letter- en kleurcode. A is donkergroen en staat op producten die binnen een productgroep de meest gezonde samenstelling hebben. Score E is rood en staat op producten uit dezelfde productgroep met de minst gezonde samenstelling. 

Producten vergelijken

Elk product krijgt een score toegekend op basis van een speciaal algoritme. Er zijn pluspunten voor eiwitten, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten. Energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout drukken de score omlaag. Het logo vergelijkt de producten in een bepaalde productgroep met elkaar, bijvoorbeeld yoghurt met andere soorten yoghurt en niet met bijvoorbeeld kaas. En wanneer een vruchtensap een C scoort, is dat drankje een gezondere keuze dan een sapje met E in dezelfde productgroep. 

Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn: ‘Met Albert Heijn willen we samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. En een gezonde leefstijl is belangrijker dan ooit. Daarom zijn wij al langere tijd groot voorstander van de invoering van Nutri-Score. We zijn ervan overtuigd dat dit voedselkeuzelogo onze klanten helpt een gezondere keuze te maken.’

Voorstander

Het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score is ontwikkeld door Franse wetenschappers en inmiddels ook ingevoerd in Duitsland, Spanje, Zwitserland, Luxemburg en België. Ook de Nederlandse overheid heeft in 2019 voor Nutri-Score gekozen. De verwachting is dat het voedselkeuzelogo in de eerste helft van 2022 - na definitieve goedkeuring van het ministerie van VWS - officieel landelijk gaat worden gebruikt. 

Klanten informeren

De komende weken informeert Albert Heijn klanten in televisiecommercials en advertenties over de werking van Nutri-Score. Daarnaast vinden klanten veel informatie op ah.nl, in de Allerhande, in het Beter Eten Magazine en in de bonusfolder. Op de winkelvloer zijn speciale folders, vitrinestickers en schapkaarten te vinden.   

 

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken