Albert Heijn: volgende stap invoering Nutri-Score
- Food-en-retail
- 3 jan 2022 @ 10:39
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 3 jan 2022 @ 10:39
- Sjaak Hoogkamer
Albert Heijn start met de volgende stap van de geleidelijke invoering van het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score. De supermarkt zegt het belangrijk te vinden ‘klanten te helpen bij het maken van een gezondere voedingskeuze.’
Vanaf vandaag is de Nutri-Score van 6.000 eigen-merkproducten zichtbaar op elektronische prijskaartjes in winkels en staat het voedselkeuzelogo bij diezelfde producten in de bonusfolder, in de app en op ah.nl.
Ook krijgen meer eigen-merkproducten de komende maanden stap voor stap Nutri-Score op de verpakking. Albert Heijn informeert klanten uitgebreid en onderzoekt de komende maanden hoe zij Nutri-Score ervaren.
Met Nutri-Score zien consumenten in één oogopslag welke producten binnen een productgroep een gezondere samenstelling hebben. Het voedselkeuzelogo vertaalt de voedingswaarde van producten in een duidelijke letter- en kleurcode. A is donkergroen en staat op producten die binnen een productgroep de meest gezonde samenstelling hebben. Score E is rood en staat op producten uit dezelfde productgroep met de minst gezonde samenstelling.
Producten vergelijken
Elk product krijgt een score toegekend op basis van een speciaal algoritme. Er zijn pluspunten voor eiwitten, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten. Energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout drukken de score omlaag. Het logo vergelijkt de producten in een bepaalde productgroep met elkaar, bijvoorbeeld yoghurt met andere soorten yoghurt en niet met bijvoorbeeld kaas. En wanneer een vruchtensap een C scoort, is dat drankje een gezondere keuze dan een sapje met E in dezelfde productgroep.
Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn: ‘Met Albert Heijn willen we samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. En een gezonde leefstijl is belangrijker dan ooit. Daarom zijn wij al langere tijd groot voorstander van de invoering van Nutri-Score. We zijn ervan overtuigd dat dit voedselkeuzelogo onze klanten helpt een gezondere keuze te maken.’
Voorstander
Het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score is ontwikkeld door Franse wetenschappers en inmiddels ook ingevoerd in Duitsland, Spanje, Zwitserland, Luxemburg en België. Ook de Nederlandse overheid heeft in 2019 voor Nutri-Score gekozen. De verwachting is dat het voedselkeuzelogo in de eerste helft van 2022 - na definitieve goedkeuring van het ministerie van VWS - officieel landelijk gaat worden gebruikt.
Klanten informeren
De komende weken informeert Albert Heijn klanten in televisiecommercials en advertenties over de werking van Nutri-Score. Daarnaast vinden klanten veel informatie op ah.nl, in de Allerhande, in het Beter Eten Magazine en in de bonusfolder. Op de winkelvloer zijn speciale folders, vitrinestickers en schapkaarten te vinden.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen... 07-11-2025
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




