Albert Heijn: volgende stap invoering Nutri-Score
- Food-en-retail
- 3 jan 2022 @ 10:39
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 3 jan 2022 @ 10:39
- Sjaak Hoogkamer
Albert Heijn start met de volgende stap van de geleidelijke invoering van het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score. De supermarkt zegt het belangrijk te vinden ‘klanten te helpen bij het maken van een gezondere voedingskeuze.’
Vanaf vandaag is de Nutri-Score van 6.000 eigen-merkproducten zichtbaar op elektronische prijskaartjes in winkels en staat het voedselkeuzelogo bij diezelfde producten in de bonusfolder, in de app en op ah.nl.
Ook krijgen meer eigen-merkproducten de komende maanden stap voor stap Nutri-Score op de verpakking. Albert Heijn informeert klanten uitgebreid en onderzoekt de komende maanden hoe zij Nutri-Score ervaren.
Met Nutri-Score zien consumenten in één oogopslag welke producten binnen een productgroep een gezondere samenstelling hebben. Het voedselkeuzelogo vertaalt de voedingswaarde van producten in een duidelijke letter- en kleurcode. A is donkergroen en staat op producten die binnen een productgroep de meest gezonde samenstelling hebben. Score E is rood en staat op producten uit dezelfde productgroep met de minst gezonde samenstelling.
Producten vergelijken
Elk product krijgt een score toegekend op basis van een speciaal algoritme. Er zijn pluspunten voor eiwitten, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten. Energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout drukken de score omlaag. Het logo vergelijkt de producten in een bepaalde productgroep met elkaar, bijvoorbeeld yoghurt met andere soorten yoghurt en niet met bijvoorbeeld kaas. En wanneer een vruchtensap een C scoort, is dat drankje een gezondere keuze dan een sapje met E in dezelfde productgroep.
Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn: ‘Met Albert Heijn willen we samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. En een gezonde leefstijl is belangrijker dan ooit. Daarom zijn wij al langere tijd groot voorstander van de invoering van Nutri-Score. We zijn ervan overtuigd dat dit voedselkeuzelogo onze klanten helpt een gezondere keuze te maken.’
Voorstander
Het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score is ontwikkeld door Franse wetenschappers en inmiddels ook ingevoerd in Duitsland, Spanje, Zwitserland, Luxemburg en België. Ook de Nederlandse overheid heeft in 2019 voor Nutri-Score gekozen. De verwachting is dat het voedselkeuzelogo in de eerste helft van 2022 - na definitieve goedkeuring van het ministerie van VWS - officieel landelijk gaat worden gebruikt.
Klanten informeren
De komende weken informeert Albert Heijn klanten in televisiecommercials en advertenties over de werking van Nutri-Score. Daarnaast vinden klanten veel informatie op ah.nl, in de Allerhande, in het Beter Eten Magazine en in de bonusfolder. Op de winkelvloer zijn speciale folders, vitrinestickers en schapkaarten te vinden.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
- Kruidvat versterkt beautypositionering
- Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling
- Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K taplocaties in Europa
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes