Nieuwe koers SNS: 'Eerst de mens, dan het geld'

Nieuwe koers SNS: 'Eerst de mens, dan het geld'
  • Food-en-retail
  • 31 jan 2022 @ 05:59
  • 23600 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingcommunicatieCreatieKlanten

SNS kondigt per vandaag een nieuwe koers aan die draait om 'aandacht'. Hiermee zegt SNS de sterkste klantrelatie onder de grootbanken te willen verdienen.

Vooral jongvolwassenen hebben weinig vertrouwen dat ze van banken persoonlijke aandacht zullen krijgen. Dit terwijl juist zij voor veel uitdagingen staan, ontdekte SNS na eigen onderzoek. SNS gaat onder andere hen vooruit helpen. Iedereen kan gerichte aandacht krijgen, ongeacht tegen welke obstakels je aanloopt. Met de aankondiging van de nieuwe koers van de bank start vandaag de introductiecampagne op TV, online video, outdoor en social media.

Uit de verschillende onderzoeken, waaronder recent onderzoek in opdracht van SNS onder 1096 Nederlandse jongvolwassenen (18 t/m 35 jaar), ziet SNS deze duidelijke hulpvraag van jongvolwassenen, een doelgroep waar de bank tot op heden minder aandacht voor had. Uit het onderzoek van SNS blijkt onder andere dat 1 op de 3 van de jongvolwassenen vindt dat ze als een nummer worden behandeld én slechts 14% van hen heeft het gevoel dat de bank zich in hen verdiept als persoon.

Aandacht voor persoonlijke groei
'Jongvolwassenen lopen tegen barrières aan die hun groei in de weg staan. Er is schaarste op de woningmarkt, de wens om eigen vermogen op te bouwen groeit, flexwerkers worden niet serieus genomen, de loonkloof tussen mannen en vrouwen, om maar eens een paar dingen te noemen', zegt Marjolein Kleinhuis, manager Merk, Marketing & Communicatie bij SNS. 'Dit raakt ons en wij vinden dat ieder van die mensen aandacht verdient. We gaan de belofte van de Volksbank "bankieren met de menselijke maat" dan ook versterken met de merkbelofte van SNS: "aandacht voor de groei van ieder mens". Want als alle mensen sterker worden, wordt Nederland sterker.'

Groeicoaching
Om jongvolwassenen en ieder ander die jong en ambitieus van geest is beter te kunnen helpen, gaat SNS zich nog meer verdiepen in de mens achter de cijfers. Kleinhuis: 'We gaan samen met hen kijken naar wat ze nodig hebben en naar wat hen in de weg staat - en daar actief mee aan de slag. Zo kan je vanaf 14 februari in onze winkels terecht voor "groeicoaching", waarbij een groeicoach kijkt naar jouw persoonlijke situatie, dromen en ambities en de barrières die dit wellicht nog tegenhouden. En die aandacht is er voor iedereen.'


Campagne ‘Eerst de mens, dan het geld’
Als gezegd lanceert SNS nu met reclamebureau Alfred een introductiecampagne met de pay-off ‘Eerst de mens, dan het geld’. De campagne start met een manifestfilm waarin SNS zich opnieuw voorstelt aan Nederland.

Edward van de Ridder, Head of Strategy bij Alfred: 'Eerst de mens, dan het geld’ is meer dan een pay-off, het is een sturend idee dat richting geeft aan SNS als bank. Het is allesomvattend voor de manier waarop SNS communiceert, maar ook voor de manier waarop hun lokale retailnetwerk met klanten omgaat. Als je SNS belt word je bijvoorbeeld niet doorverbonden met een callcenter, maar met een medewerker van een lokale winkel bij jou in de buurt. Heel menselijk, met veel persoonlijke aandacht.'

Een nieuwe brand identity
'Het is belangrijk dat SNS in alles uitstraalt dat zij anders zijn dan de andere banken', vervolgt Jeroen van de Sande, creatief directeur bij Alfred. 'Dat betekent ook dat je bij alles wat je ziet een ander gevoel moet krijgen. In campagnes, maar ook in hoe de winkels er uit zien en op de website. Dus zijn we terug naar de tekentafel gegaan, naar het SNS-logo. Met de vormen en kleuren uit die caleidoscoop hebben we de bank een vooruitstrevende, energieke identiteit gegeven. Een merkstijl waarin mensen centraal staan en de grafische elementen zich letterlijk om de mensen heen vormen'.

De introductiecampagne bestaat volgens de betrokken marketeers onder andere uit TV, online video, outdoor, social en online advertising. Daarnaast krijgen de SNS-winkels en de website een heel nieuw gezicht. Interne communicatie is ook een belangrijk onderdeel van de lancering.
(PvWK)

Credits
verantwoordelijk bij SNS: Marjolein Kleinhuis, Maartje Bersi, Peggy Kaal, Marnix Vriend en Rachel Grezel
brand strategy, brand idea & campaign: Alfred International
creatie: Jorn Kruijsen & Jeroen van de Sande en Rogier Mahieu
strategie: Edward van de Ridder, Gabriel Snuverink
account: Danielle Boskemper, Roos Schaffels en Marielle Bok
producer: Carmen Ramsaran en Lieke Noordink
video production en photography: Halal Amsterdam
regisseur: Anne-Maria van ‘t Hek
brand identity & Merkstyle: Alfred & UNKL Sydney
animation & visual branding: Alfred & Freddy
digital & online contentplatform: Born05
mediastrategie: Dentsu
externe communicatie & PR: HPB | Het PR Bureau
interne communicatie: Proof



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken