Magnum start meerjarig programma voor vrouwelijke cacaoboeren

- Food-en-retail
- 26 sep 2022 @ 11:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodStorytelling
- 26 sep 2022 @ 11:45
- Peter van Woensel Kooy
Magnum lanceert AWA: een digitale ambassadeur die vrouwelijke cacaoboeren in Ivoorkust vertegenwoordigt en hun levens positief beïnvloedt. AWA is digitaal opgebouwd uit de gezichten van 128 vrouwelijke cacaoboeren die steun hebben ontvangen uit Magnum’s impact programma.
Magnum lanceert in aanloop naar wereld cacao en chocolade dag AWA; een nieuw meerjarig programma met als doel het bieden van sociale en economische steun aan vrouwelijke cacaoboeren in Ivoorkust. Als aftrap presenteert Magnum een mode-en accessoire lijn gemaakt door de Ivoriaanse ontwerper Rebecca Zoro in gelimiteerde oplage. De inspiratie voor de collectie van Zoro zijn de vrouwen uit deze regio die zij heeft ontmoet en veelvuldig heeft gesproken. De collectie wordt gepresenteerd door een naar het programma vernoemde digitale ambassadeur: AWA. Alle opbrengsten van de verkoop komen rechtstreeks ten goede aan de cacaoboeren en vormen een aanvulling op de totale investering van Magnum in het duurzame inkoopprogramma voor cacao, dat Magnum tien jaar geleden lanceerde. Het merk neemt hiermee de verantwoordelijkheid voor het verbeteren van de levensomstandigheden van de vrouwen die de grondstof voor de Magnum-chocolade verbouwen.
Digitale ambassadeur
Het empowerment programma van Magnum in Ivoorkust wordt tot leven gebracht door AWA: Magnum's allereerste digitale ambassadeur. AWA is gecreëerd met behulp van gezichtsscan technologie in combinatie met portretten van 128 vrouwelijke cacaoboeren uit het programma om zo de vrouwen letterlijk een gezicht en stem te geven.
Geïnspireerd door de lokale cacaoboeren
Voor de collectie werkte ontwerper Rebecca Zoro nauw samen met lokale kunstenaars, ontwerpers en ambachtslieden. Zoro komt zelf uit Abengourou, een stad in het oosten van Ivoorkust, en staat bekend om haar gedurfde prints en Afrikaans geïnspireerde silhouetten. De AWA by Magnum mode collectie bestaat uit vijf stukken die op veel manieren te combineren zijn: een rok, een cape, een grote sjaal (die als top of hoofddoek gedragen kan worden), een kleinere sjaal en een armband.
Rebecca over haar samenwerking met Magnum: 'Sinds mijn jeugd bewonder ik de kracht, schoonheid en het werk van Ivoriaanse vrouwen. Vandaag zet ik deze liefde om tot mijn creaties. De inspirerende reizen naar Ivoorkust in het kader van dit project hebben mij in staat gesteld om de positieve impact die vrouwelijk ondernemerschap op onze lokale gemeenschappen kan hebben, te "zien" en vooral te "voelen".'
Zoro’s creaties worden internationaal al gedragen door onder andere Beyoncé die haar roemt om het gebruik van lokale materialen en de inspiratie die zij haalt uit haar Afrikaanse erfgoed. De 5-delige collectie in gelimiteerde oplage zal vanaf 1 oktober op wereld cacao en chocolade dag verkrijgbaar zijn via de AWA by Magnum online shop in zowel een fysieke als een digitale 3D-versie, ontwikkeld door DressX.
In samenwerking met ngo's zoals Care International en 100WEEKS, zorgt het AWA by Magnum-programma er onder andere voor dat vrouwelijke cacaoboeren opleidingen krijgen met betrekking tot ondernemerschap en taalvaardigheid. Dit helpt de vrouwen om financieel onafhankelijk te worden en maakt hierdoor een blijvende impact. Tot nu toe hebben meer dan 200 vrouwelijke cacaoboeren van het programma geld ontvangen om hun inkomen te diversifiëren gedreven door ambacht. De eerste resultaten zijn dan ook positief. Vrouwen die deelnemen aan het AWA-programma hebben 12 keer meer spaargeld dan gemiddeld in Ivoorkust en ook hebben de eerste deelnemers kleinschalige ondernemingen opgezet (74%) om zo hun inkomen te diversificeren .
De AWA by Magnum collectie zal vanaf 1 oktober 2022 online te koop zijn via de AWA by Magnum Store. Ga voor meer informatie naar deze link.
(PvWK)
Over AWA
'De cacao strategie van Magnum voor 2025 heeft als doel om tegen 2025, 5.000 vrouwelijke cacaoboeren sociaal en economisch sterker te maken. Dit maakt deel uit van Magnums investering van € 25 miljoen om zijn bredere cacao-impactprogramma te financieren. Dit omvat een programma voor het planten van bomen waarbij ongeveer 465.000 nieuwe inheemse bomen worden geplant - een gebied gelijk aan bijna 2,5 keer de grootte van Parijs - dat duurzaam grondbezit, levensonderhoud en economische vooruitgang van vrouwen zal ondersteunen om duurzame oplossingen voor de lange termijn te bieden in Ivoorkust. Sinds 2012 heeft Magnum 80 miljoen euro geïnvesteerd in het verduurzamen van de cacao waardeketen, inclusief de traceerbaarheid en segregatie van de cacaobonen. Dit zorgt ervoor dat de cacaobonen die worden gebruikt in Magnum's Classic, Almond en Witte Chocolade (CAW) in Europa 100% traceerbaar zijn naar gecertificeerde of door Rainforest Alliance gecertificeerde boerengroepen. Hierdoor kan Magnum de cacaogemeenschappen identificeren die het meest profiteren van haar impact programma's.'
(bron: Unilever)
Over Magnum
'Magnum, gelanceerd in 1989, was het eerste premium ijs voor volwassenen. Vandaag de dag is Magnum een van 's werelds grootste ijsmerken, met een jaarlijkse verkoop van meer dan 1 miljard stuks wereldwijd. Als onderdeel van de 2025 cacao strategie heeft Magnum als doel om 5.000 vrouwen sociaal en economisch te ondersteunen. Dit maakt deel uit van de langetermijnverbintenis van Magnum om een derde van de cacaoboeren te bereiken die rechtstreeks de cacao leveren die wordt gebruikt in Magnums krakende chocolade. Dit door middel van op maat gemaakt impact programmas die erop gericht zijn de cacaoboeren uit de armoede te halen, kinderarbeid uit te bannen en ontbossing een halt toe te roepen.'
(bron: Magnum)
Over 100WEEKS
'100WEEKS is een IT-platform dat donoren in staat stelt rechtstreeks geld te geven aan vrouwen die in armoede leven. De vrouwen ontvangen 100 weken lang wekelijkse gelddonaties op verstrekte mobiele telefoons en krijgen ondernemerschap-en financiële training in kleine groepen. Hierdoor kunnen ze de strijd om te overleven achter zich laten en investeren in het ontwikkelen van een duurzaam bestaan. De impact van de donaties wordt gemeten via mobiele enquêtes: meer informatie op www.100WEEKS.org.'
(bron: 100WEEKS)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hertog Jan lanceert nieuw bier met tijd als hoofdingrediënt
- [winkeldiefstal] Action staakt zelfscankassa in sommige filialen
- Fast Fruit ambieert leiderschap binnen vriesversfruit
- Van Veen: 'Jumbo moet nog goedkoper worden dan concurrentie'
- Consumentenbond: Prijsverschil met Dirk gemiddeld 11 procent...
- [column] My Jewellery: van pixels naar paskamerss
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Chef Ramon Beuk en Jennifer... 09-06-2023
- Finalisten zeewier innovatie... 09-06-2023
- Run op statiegeld leidt tot overlast09-06-2023
- Start haringseizoen uitgesteld tot... 08-06-2023
- Monitor Consumentengedrag: eerst de... 07-06-2023
- Sal Meyer terug in Amstelveen07-06-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing