Eerste Nederlandse gebiedspilot plantaardige eiwitten van start
- Food-en-retail
- 25 jan 2023 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodOnderzoek
- 25 jan 2023 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
De 57.000 inwoners tellende Noord-Brabantse gemeente Altena is het toneel van de eerste Nederlandse gebiedspilot plantaardige eiwitten. Bij supermarkten, scholen en restaurants worden interventies getest om vaker plantbased te eten.
Lokale ambassadeurs helpen mee door hun favoriete plantaardige product en receptinspiratie te delen. De uitkomsten dragen bij aan het versneld realiseren van de ambities zoals verwoord in de Nationale Eiwitstrategie en Bean Deal: het herstellen van een gezonde balans van 50% dierlijke en 50% plantaardige eiwitten in het voedselpatroon van Nederlanders.
Experiment
Het experiment vindt plaats in de gemeente Altena in Noord-Brabant. Deze gemeente is een afgebakend gebied tussen grote rivieren. In Altena is het voor de inwoners nog niet de makkelijke of logische keuze om vaker plantaardig te eten. Dat maakt het een representatief gebied en een representatieve doelgroep om te motiveren om vaker een plantaardige keuze te maken, door ze helpen met proeverijen, inspiratie en informatie. Ook is de gemeente de thuisbasis voor plantaardige pioniers zoals Schouten Europe en Hak.
Het idee voor de pilot ontstond al in 2018 tijdens een politiek café in Nieuwspoort, georganiseerd door de Green Protein Alliance. De GPA, in nauwe samenwerking met haar leden, de Gemeente Altena, de Provincie Noord-Brabant en de Wageningen-UR, vertaalde het idee tot de pilot die in 2022 en 2023 in het gebied plaatsvindt.
Lokale ambassadeurs
Met de slogan ‘Samen Plantaardig’ is de campagne inmiddels gestart. Lokale ambassadeurs zoals een sportdocent van een middelbare school, een wethouder en een predikant zijn te zien op communicatiemiddelen in de gemeente. Ook topbeachvolleybalster Raïsa Schoon is te zien in een video waarin ze inwoners van de gemeente Altena oproept om vaker plantaardig te eten.
Proeverijen
Proeverijen spelen een grote rol in de pilot. “Laten proeven dat plantaardig eten hartstikke lekker kan zijn, is de beste manier om mensen te overtuigen, vertelt Marianne Karstens namens de Green Protein Alliance. “Daarom organiseren we samen met supermarktondernemers uit de regio diverse proeverijen. Op zaterdag 28 januari en zaterdag 4 februari van 10.00 – 17.00 starten we dit jaar bij Jumbo Duijzer in Veen. Ook bij 6 andere supermarkten in de regio kan worden geproefd op de zaterdagen 11, 18 en 25 in februari 2023. Onder andere op basis van kassascanningsdata wordt in de periode erna gemeten of de proeverijen een langdurig stimulerend effect hebben gehad”, aldus Karstens.
Overheid en bedrijfsleven
Naast de Gemeente Altena en de Regio West-Brabant (RWB) bestaande uit zestien samenwerkende gemeenten in West-Brabant, verlenen ook regionale bedrijven hun medewerking. Zo stimuleert HAK het gebruik van peulvruchten als alternatief voor dierlijke eiwitten. Henk Schouten, eigenaar van Schouten Europe, producent van plantaardige vervangers voor vlees- en vis, stond aan de wieg van de gebiedspilot en is een drijvende kracht achter het geheel.
Provincie
De Provincie Noord-Brabant draagt bij aan de gebiedspilot en heeft de eiwittransitie als één van hun speerpunten voor een duurzamere voedselvoorziening opgenomen in het recent vastgestelde beleidskader Landbouw en Voedsel 2030. Vereniging Green Protein Alliance ondertekende mede de Green Deal de zogenoemde Bean Deal, met de CHIEF-gebiedspilot als één van de activiteiten waar de vereniging zich voor inzet. Ook was de pilot één van de voorbeelden uit Noord-Brabant bij The Protein Showcase op de Floriade in Almere afgelopen zomer.
(PvWK, foto's Weeka Media)
Foto’s door Weeda Media tijdens proeverijen in september 2022 bij Albert Heijn in Almkerk.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers