In de strijd tegen voedselverspilling opent vandaag The Banana Factory

  • Food-en-retail
  • 6 feb 2023 @ 09:44
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodAccountabilityMarketing

Een derde van het voedsel wereldwijd belandt in de prullenbak waaronder scheepsladingen bananen. Sunt Food strijdt sinds 2019 tegen deze onnodige verspilling en maakt bananenbrood en ‘baked donuts’ van bananenpuree van geredde bananen. Vandaag opent Sunt in Geldermalsen: The Banana Factory.

Sunt werd al genoemd als foodtrend voor 2023 (zie ICOON 4 - ETEN & GEZONDHEID, 43.000x gelezen).

De bananen worden niet verspild door de consument, maar door ouderwetse importregelgeving, aldus de initiatoren. Jaarlijks worden er in de EU gemiddeld 120.000 ton aan bananen om cosmetische redenen afgekeurd en vernietigd.

’s Werelds eerste bananenpureefabriek
Sunt Food ontwikkelde de afgelopen jaren bananenbrood en ‘baked donuts’ van bananenpuree en opent vandaag een eigen bananen(puree)fabriek in Geldermalsen. Hier wordt met een geautomatiseerd pel-, sorterings- en rijpingsproces dat nog nergens anders ter wereld in gebruik is bananenpuree gemaakt. Bananenpuree wordt nu nog geïmporteerd uit Midden-Amerika waar handmatig gepeld en gesorteerd wordt. Door het geautomatiseerde systeem was het voor SUNT mogelijk om de fabriek in Nederland te openen en hier voedselverspilling tegen te gaan. En niet alleen de geautomatiseerde processen maken de fabriek uniek, maar ook het feit dat de puree gemaakt wordt van geredde ‘afgekeurde’ bananen. 

Afgekeurde bananen tweede kans
Zodra een banaan tijdens de lange reis vanuit Midden-Amerika naar Europa begint te rijpen of een schrammetje oploopt, voldoet deze niet meer aan de kwaliteitseisen van een ‘verse banaan’. Daarmee wordt niet alleen de banaan zelf maar ook de hele doos van 18 kg volledig waardeloos voor de importeur. Door ouderwetse douaneregelgeving is het commercieel aantrekkelijker om deze rijpende bananen te vernietigen dan te importeren. Met als gevolg dat er in Europa jaarlijks 120.000 ton (eetbare) bananen worden vernietigd. The Banana Factory geeft de bananen die niet meer als ‘verse banaan’ de markt op mogen een nieuwe bestemming. SUNT werkt nu met afgekeurde bananen uit de haven van Antwerpen, maar als het aan hen ligt komen daar heel rap afgekeurde exemplaren uit Rotterdam bij.

'Het Nederlandse importtarief voor bananenpuree is 0%, maar voor afgekeurde bananen waar je puree van wilt maken betaal je gewoon hetzelfde als voor verse bananen. Deze regels werken verspilling in de hand', aldus Laura Hoogland. Ze voert een stevige lobby om de regels te veranderen. Onlangs is hierdoor een motie aangenomen in de Tweede Kamer om een aparte goederencode voor afgekeurde bananen te hanteren.

Grote plannen
In haar strijd tegen voedselverspilling haakt Hoogland belangrijke partners uit de industrie aan. Bananenimporteur Fyffes is hoofdleverancier van de afgekeurde bananen en fabrikant van groenten- en fruitproducten Coroos speelt een belangrijke rol in het innovatieproces van de fabriek. Daarnaast gaat Hoogland met grote nationale en internationale retailers in gesprek, zodat in de toekomst ook in de supermarkt verspilde bananen een nieuwe bestemming kunnen krijgen. De fabriek in Geldermalsen is nog maar een eerste stap. Op termijn gaat Sunt ook fabrieken openen in Duitsland en Engeland. Want van 120.000 afgekeurde bananen in Europese havens valt nog genoeg puree te maken.
(PvWK, foto: Sunt)

Over Sunt The Banana Factory
'Sunt Food is een voedselbedrijf dat voedingsproducten maakt van geredde bananen. In Geldermalsen opent onder de vlag van SUNT | The Banana Factory in januari 2023 ’s werelds eerste bananenfabriek om de enorme verspilling van bananen tegen te gaan en CO2 uitstoot terug te brengen. Het eerste jaar gaat de fabriek 3000 ton bananen tot puree verwerken die als grondstof dienst voor de eigen voedingsproducten en die van andere partijen zoals voor smoothiemakers en ijsfabrikanten. In de komende jaren zal de fabriek opschalen om in de volledige vraag naar bananenpuree in Europa te kunnen voorzien. Zie verder: www.suntfood.com.'

(bron: Sunt)

Over Fyffes
'Al meer dan 130 jaar levert Fyffes wereldwijd eersteklas tropische producten aan miljoenen consumenten. Fyffes bereikt de hoogste kwaliteit door te investeren in de relatie met telers en door elke schakel in de keten zo sterk mogelijk te maken: productie, inkoop, verscheping, rijping, distributie en marketing. Deze aanpak heeft Fyffes het leiderschap op meerdere markten opgeleverd. Zo zijn zij de grootste importeur van Fairtrade gecertificeerde bananen ter wereld. Tevens zijn ze een van de grootste bananen- en ananasimporteurs in Europa en de nummer één offshore-importeur van meloenen in Noord-Amerika. Vanaf 2017 maken zij deel uit van de Sumitomo Corporation, hetgeen heeft bijgedragen aan hun positie als marktleider. Lees verder op: www.fyffes.com/nl.'

(bron: Fyffies)

Over Coroos
'Coroos is een Nederlands familiebedrijf dat sinds 1957 oplossingen voor groenten, fruit en peulvruchten produceert. Er werken meer dan 500 mensen op twee grote productielocaties. Coroos producten worden zowel vanuit eigen A-merken zoals Coroos Export en Servero aangeboden, als ook vanuit een breed assortiment aan private labels. Coroos is als producent van diverse peulvruchtenpasta’s, vis- en schelpdier alternatieven bovendien aanjager van de eiwittransitie en heeft mens en milieu op de eerste plaats staan. Meer info vind je hier: www.coroos.nl.'

(bron: Coroos)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken