[onderzoek] 100 grootste A-merken in het supermarktschap gaan door de 10 miljard

[onderzoek] 100 grootste A-merken in het supermarktschap gaan door de 10 miljard
  • Food-en-retail
  • 21 apr 2023 @ 08:44
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodStrategie

Gezamenlijk leveren de 100 grootste A-merken in het supermarktlandschap een jaaromzet van € 10,2 miljard op. Dat is een groei van 2,9% ten opzichte van vorig jaar en de omzet van de honderd grootste merken komt daarmee voor het eerst boven de 10 miljard euro. De 100 grootste merken zijn gezamenlijk goed voor 21,8% van de totale supermarktomzet.

Dat blijkt uit de Merken Top 100 die onderzoeksbureau Circana (voorheen IRI) jaarlijks opstelt in opdracht van Distrifood.

Opvallend isvolgens de onderfzoekers dat de 10 grootste merken sterker groeien dan de staart van de top 100. De top 10 van merken in omzet in deze lijst groeit gemiddeld met vijf procent, de nummer 11 tot en met 50 met 2,8 procent en de staart - plek 50 tot en met 100 - daalt zelfs met 0,1 procent in omzet. De allergrootste merken versterken hun koppositie dus verder ten kostte van de kleinere merken.

De groei van veel merken is vooral gedreven door prijsstijgingen; in volume groeien maar weinig merken. Dat is overigens marktconform aangezien de totale volumes die verkocht worden in de supermarkt in vergelijking met het jaar ervoor onder druk staan door de piek in thuisconsumptie tijdens Corona-tijden. Daarnaast zal ook de inflatie een rol spelen, waarbij consumenten in volume op de rem trappen om de prijsverhogingen te kunnen verhappen.

0p verzoek van Distrifood heeft Circana ook gekeken naar de ‘inflatiebestendigheid’ van de top 100 merken. Hiervoor is onderzocht welke merken in staat waren om toch marktaandeel te winnen vanaf het vierde kwartaal van 2022 toen de inflatie een grote vlucht begon te nemen. De meest ‘inflatiebestendige’ merken blijken: Red Bull, Raak, Hertog Jan, Camel, Duyvis, Bacardi, Croma, Chio, Winston en DubbelFriss. Ondanks de sterk stijgende inflatie en de opmars van huismerken in deze periode, wisten deze merken toch marktaandeel te winnen door sterk te blijven communiceren rondom het merk en/of door succesvolle en relevante innovaties te brengen en/of door een betaalbaar alternatief te bieden in dure tijden.

De top 10 grootste A-merken binnen Totaal Supermarkten, inclusief Hard Discount en online, gebaseerd op de totale omzet in het jaar 2022

De gehele top 100 is terug te vinden op Distrifood.nl en in Distrifood magazine.
(PvWK, beeld: Unsplash)

Over Circana
'Circana is de toonaangevende adviseur op het gebied van de complexiteit van consumentengedrag. Door ongeëvenaarde technologie, geavanceerde analyses, sector overschrijdende gegevens en diepgaande expertise bieden we inzichten die bijna 7.000 van 's werelds toonaangevende merken en retailers helpt om actie te ondernemen en groei te realiseren. We begrijpen meer van de complete consument, de complete winkel en de complete shopper uitgaven, zodat onze klanten verder kunnen gaan dan de data om inzichten toe te passen, innovatie aan te wakkeren, aan de vraag van de consument te voldoen en de concurrentie te overtreffen. Meer informatie op www.circana.com.'

(bron: Circana)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken