[onderzoek] Klanten extra prijsbewust rond Pasen
- Food-en-retail
- 11 apr 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PrijsFood
- 11 apr 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
51% van de Nederlanders zegt dit jaar vanwege Pasen scherper op prijs te hebben gelet bij de retail-inkopen, zo blijkt uit een representatief onderzoek in opdracht van zoetwarenkoepel VBZ.
Vanwege de sterk gestegen prijzen wordt dit jaar scherper ingekocht, bevestigt het onderzoek. Meer dan de helft (51%) van de Nederlandse consumenten nam besparende maatregelen door te kiezen voor aanbiedingen, huismerken en discount-formules.
Afgelopen weekeinde vierde 60% van de Nederlanders Pasen, zo blijkt uit de cijfers (n=5500). Naast chocoladepaaseitjes werden uiteraard ook allerlei andere speciale producten gekocht in de paasperiode. Paasbrood staat in deze lijst onbetwist bovenaan, gevolgd door (kippen)eieren, al dan niet reeds gekookt en beschilderd, verse of afbakcroissants en -broodjes en de chocoladepaashaas, aldus VBZ.
Ook werd de paasei-perceptie doorgelicht. De zoetwarenkoepel waarschuwt dat 30% van de respondenten paaseitjes graag reserveert voor de Paasperiode en niet - zoals steeds vaker- het hele jaar door in het supermarktschap tegen ze aan wil lopen. Toch kocht driekwart van de respondenten dit jaar chocoladepaaseitjes, zelfs degenen die geen Pasen vierden. De populairste smaak is melkchocolade (59%). Zie de infographic voor de andere varianten.
In het zuiden van Nederland werd het meest fanatiek Pasen gevierd (65% tegenover de 60% landelijk). In regio Rotterdam blijkt het Paasfeest relatief het minst populair (50% vierders).
(PvWK, bronnen: Distrifood, Peil.nl en VBZ)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management