Opmerkelijke daling van de prijzen in supermarkten
- Food-en-retail
- 11 jun 2014 @ 00:01
- Link
-
Paul Moers
strategisch adviseur en directeur
PM Strategic Marketing Services - PrijsoorlogPrijs
- 11 jun 2014 @ 00:01
- Paul Moers
Zaterdag 7 juni mocht ik voor het programma Kassa van de Vara komen praten over een opmerkelijk feit. Uit een prijsmeting van de huismerken bij supermarkten bleek dat er de laatste anderhalf jaar een daling te zien is in de prijzen. Dat is een fenomeen dat we lang niet hebben gezien.
Hier een link naar de uitzending van Kassa of kijk hieronder.
Vanaf januari 2013 meet Kassa regelmatig een boodschappenmandje met verschillende artikelen van diverse supermarkten. De uitslag in het programma was als volgt:
* Aldi van 42,95 in jan 2013 naar 39, 76 in mei 2014: -/- 7,4 %
* Lidl van 42,57 in jan 2013 naar 41,57 in mei 2014: -/- 2,3 %
* Plus van 55,66 in jan 2013 naar 53,74 in mei 2014: -/- 3,5 %
* Jumbo van 54,45 in jan 2013 naar 53,64 in mei 2014: -/- 1,5 %
* AH van 56,72 in jan 2013 naar 56,40 in mei 2014: -/- 0,5 %
* C 1000 van 54,65 in jan 2013 naar 55,06 in mei 2014: + 1 %
De oorzaak van de daling ligt op drie terreinen:
• Door de economische crisis is de consument prijsbewuster geworden
• De omzet in de supermarkten daalt gecorrigeerd voor inflatie al jaren.
• De concurrentie tussen supermarkten verhevigt. Je kunt alleen nog maar afpakken van de ander.
Met name Aldi is opvallend. Met een prijsdaling van 10 % probeert Aldi een antwoord te vinden op de succesvolle opmars van Lidl. Het marktaandeel van Aldi stagneert terwijl Lidl zeer succesvol blijft doorgroeien. Bovendien houden Aldi en Lidl de supermarkten inmiddels in een wurggreep. Het wordt zodoende onmogelijk gemaakt om de prijzen te verhogen. Dat is een interessant fenomeen!
Paul Moers
Strategic Marketing Services
-
Paul Moers
- Werkt bij: PM Strategic Marketing Services
- Functie: strategisch adviseur en directeur
- Website:http://www.pmsms.nl
- Profiel »
- tv-uitzending
- prijs
- prijsoorlog
- retail
- Paul Moers
- Aldi
- Dirk
- Lidl
- AH
- Vara
- Kassa
- C1000
- Jumbo
- prijsdaling
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes