[Retail safari] Morioka Shoten: single room with a single book

[Retail safari] Morioka Shoten: single room with a single book
  • Food-en-retail
  • 20 apr 2016 @ 15:19
  • Link
  • Albert Top
    Albert Top

    algemeen directeur
    Crossmarks
  • WinkelenConcept

Eén winkel, één boek. Het boekwinkeltje Morioka Shoten in een prachtig retro gebouw in Tokyo heeft decluttering (het ontdoen van overbodige rommel) tot het uiterste doorgevoerd: de Japanse boekhandel verkoopt slechts één boek tegelijk. De filosofie van Morioka Shoten is “Issatsu, Isshitsu”, wat zich vertaalt als ‘a single room with a single book’. Kijk zelf.

Elke week staat een ander boek in de schijnwerpers en is de mooie ruimte omgetoverd tot een mini-tentoonstelling waar elke avond (dinsdag t/m zondag) boekbesprekingen plaatsvinden waarbij ook de auteur van het boek aanwezig is.

Geniaal idee
De eigenaar van de winkel, Yoshiyuki Morioka, is een ervaren boekhandelaar. Tijdens een workshop waarbij deelnemers werden uitgedaagd een nieuw bedrijf te bedenken op slechts één A4’tje, kwam Morioka op het geniale idee van een boekwinkel met slechts één boek. Morioka Shoten is het tegenovergestelde van Amazon: in plaats van onbeperkte keuze aan te bieden zonder begeleiding, is deze boekhandel puur ontworpen om je te helpen de beste boeken te vinden met een vergaande interactie tussen de lezer, de auteur en andere lezers.

Albert Top
retailstrateeg en DGA Crossmarks

 


(beeld: Crossmarks)

Albert Top

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken