[column] Verpakkingen en de gezondheidstrend

[column] Verpakkingen en de gezondheidstrend
  • Food-en-retail
  • 13 nov 2018 @ 11:34
  • 15803 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • PackagingPromotie

De maatschappelijke aandacht voor gezond eten is groot. Consumenten willen meer meten en weten over eten. De gezondheidstrend biedt kansen voor foodbedrijven, waarbij verpakkingen een belangrijke rol spelen.

De gezondheidstrend zorgt voor een revolutie in eten. Food moet gezonder, transparanter en persoonlijker. Bij de voedingskeuze maakt de consument een afweging tussen vijf G’s:

* Gezond
* Gemak
* Goed gedrag
* Genieten
* Goedkoop

Het belang van ‘Gezond’ is de afgelopen jaren fors toegenomen. Dit betekent niet dat je je moet blind staren op gezond eten. Het goed foodconcept scoort op meerdere G’s. Zoals de ING in haar themavisie treffend schijft[1]: “Fruit is gezond, alleen niet al het fruit is even gemakkelijk te consumeren. Daardoor heeft de banaan een streepje voor op een ananas.”

Gezond en gemakkelijk
Consumenten willen gezond eten en bij voorkeur niet te ingewikkeld. Daarom zien we ook een toenemende vraag naar convenience producten. Verpakkingen spelen hierbij een prominente rol. Door slimme verpakkingsoplossingen en nieuwe technieken is de kant-en-klaar maaltijd als smakeloze, slappe hap verleden tijd. Voedingsstoffen blijven bovendien veel beter behouden (lees: de gezonde eigenschappen van voedingsmiddelen blijven beter behouden).

Inzicht
Technologie stelt de consument in staat gezonder te eten. De moderne consument wil alles over zichzelf weten. Dit verschijnsel staat bekend als ‘quantified self’ en vraagt om personalised food. De verpakking geeft niet alleen informatie over wat je eet, maar voorziet ook in een maatwerk advies waarbij rekening wordt gehouden met leeftijd, geslacht, persoonlijke voorkeuren, allergieën etc. Op deze manier draagt de verpakking ook bij aan de gezondheidstrend.

Gezond en genieten
Genieten vraagt meer dan alleen een lekkere smaak. De moderne consument verwacht een multizintuiglijke beleving. Ook hier vervult de verpakking een belangrijke taak. Verpakkingen hebben een grote invloed op de aantrekkingskracht van producten. Het is daarnaast bewezen dat verpakkingen de smaak(perceptie) beïnvloeden: hoe mooier de verpakking, hoe beter/ lekkerder/ aangenamer het product wordt beoordeeld. Genieten met een grote ‘G’ dus!

Goed gedrag
Verpakkingen kunnen de gezonde aspecten van producten benadrukken in woord en beeld. Transparantie is hierbij een must. Zo krijgt de consument een oprechte(!) bevestiging dat hij goed bezig is. Die bevestiging krijgt hij ook graag van anderen en daarom is de kans groot dat jouw ‘gezonde verpakking’ op sociale media wordt gedeeld. Op deze manier draagt de verpakking ook bij aan jouw online zichtbaarheid.

Zie jij nog andere mogelijkheden en/of uitdagingen voor verpakkingen in relatie tot de gezondheidstrend?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

[1] bron: klik hier

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken