[column] Duurzame Dinsdag: verpakkingsinnovaties
- Food-en-retail
- 3 sep 2019 @ 11:39
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - MarketingPackaging design
- 3 sep 2019 @ 11:39
- Huib Burggraaf
De eerste dinsdag van september is Duurzame Dinsdag. Duurzame ideeën en initiatieven krijgen deze dag een podium in politiek Den Haag. Ik bespreek een aantal interessante voorbeelden op het gebied van packaging.
Veel duurzame ideeën in de Duurzame Dinsdag koffer richten zich op de reductie en preventie van afval. Hier ligt een belangrijke taak voor de verpakkingsindustrie. Verpakkingen spelen enerzijds een belangrijke rol in de strijd tegen (voedsel)verspilling. Anderzijds moeten we op zoek naar verpakkingsoplossingen die resulteren in minder afval. In het meest ideale geval leidt dit uiteindelijk tot verpakkingen die nooit eindigen als afval.
Van snoeppapier naar verpakking
Duurzaamheid een ‘zwaar’ onderwerp? Niet als het aan de Candy Converters ligt. Zij bewijzen dat duurzaamheid een feestje kan zijn. De Candy Converters maken eetbare confetti van snoeppapier. Het snoeppapier is afkomstig van reststromen van de voedselindustrie. Het gaat in dit geval om eetbaar papier gemaakt van aardappel, dus niet om de snoepverpakking zelf. Maar eetbaar papier biedt wel mogelijkheden op het gebied van duurzaam verpakken.
Er zijn verschillende eetbare verpakkingen op de markt in de strijd tegen afval. Veelal bedoeld als verpakking voor ruimteafval. Simpelweg omdat je in de ruimte geen afval kwijt kunt. Inmiddels weten we dat er ook op aarde geen ‘plek’ meer is voor afval. De eetbare verpakking is dan zo gek nog niet. Eetbare verpakkingen zijn onder andere gemaakt van zetmeel, melkeiwit of zwammen, maar schieten vaak tekort als het gaat om bescherming en houdbaarheid. Ook op dit gebied staan de ontwikkelingen gelukkig niet stil.
Neem je eigen verpakking mee
Zero Waste Nederland streeft naar een wereld zonder afval. Zero Waste als de nieuwe norm vraagt om een andere manier van denken, zowel op het niveau van beleidsmakers als het op het niveau van de consument. Om dit te bereiken deelt Zero Waste Nederland dagelijks tips en inspiratie om afval terug te dringen. In navolging van het verbod op plastic tasjes roept Zero Waste Nederland bedrijven op om door te pakken. Op de website kunnen winkeliers en horeca een raamsticker bestellen waarmee consumenten worden aangemoedigd om hun eigen verpakking mee te nemen.
Een vergelijkbaar idee is ‘IK ga NATUURLIJK naar school’. Basisschoolkinderen krijgen allemaal een pakket aangeboden met daarin onder andere een gepersonaliseerde herbruikbare drinkfles en broodtrommel.
Correcte afvalscheiding en recycling
Verschillende initiatieven richten zich op een correcte afvalscheiding als basis voor betere herbruikbare grondstoffen. Voorbeeld hiervan is The waste wall, die afvalinzameling op festivals optimaliseert voor zowel de organisatie als bezoekers.
Op het niveau van de verpakking werd het idee van de Cartonney Pizza Box ingediend. Traditionele pizzadozen moeten volgens de richtlijnen worden afgevoerd bij het restafval, vanwege de voedselresten die achterblijven op de verpakking. De Cartonney Pizza Box bestaat uit een kartonnen doos met een aparte draaischijf. De pizza ligt op de draaischijf, waardoor de doos schoon blijft. De doos mag na afloop bij het oud papier en de draaischijf bij het restafval. Volgens de uitvinders levert deze ontwikkeling alleen al in Nederland 12 tot 15 miljoen extra vierkante meter goed te recyclen karton op.
Andere verpakkingsideeën in de Duurzame Dinsdag koffer zijn een nieuwe tomatenverpakking van karton (in plaats van plastic), de Succesfles gemaakt van afbreekbaar ‘aardappelplastic’, verzenddozen in de vorm van een klapkrat en diverse statiegeldsystemen, zoals Trashcoin en Sharepack.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Naast de ingezonden ideeën zijn er nog veel meer voorbeelden van duurzame verpakkingsinnovaties. Deel ze hier!
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- verpakking
- Duurzame Dinsdag
- VerpakkingXpert
- gebied
- Huib Burggraaf
- voorbeeld
- interessant
- packaging
- september
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing