[column] Duurzame Dinsdag: verpakkingsinnovaties
- Food-en-retail
- 3 sep 2019 @ 11:39
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - MarketingPackaging design
- 3 sep 2019 @ 11:39
- Huib Burggraaf
De eerste dinsdag van september is Duurzame Dinsdag. Duurzame ideeën en initiatieven krijgen deze dag een podium in politiek Den Haag. Ik bespreek een aantal interessante voorbeelden op het gebied van packaging.
Veel duurzame ideeën in de Duurzame Dinsdag koffer richten zich op de reductie en preventie van afval. Hier ligt een belangrijke taak voor de verpakkingsindustrie. Verpakkingen spelen enerzijds een belangrijke rol in de strijd tegen (voedsel)verspilling. Anderzijds moeten we op zoek naar verpakkingsoplossingen die resulteren in minder afval. In het meest ideale geval leidt dit uiteindelijk tot verpakkingen die nooit eindigen als afval.
Van snoeppapier naar verpakking
Duurzaamheid een ‘zwaar’ onderwerp? Niet als het aan de Candy Converters ligt. Zij bewijzen dat duurzaamheid een feestje kan zijn. De Candy Converters maken eetbare confetti van snoeppapier. Het snoeppapier is afkomstig van reststromen van de voedselindustrie. Het gaat in dit geval om eetbaar papier gemaakt van aardappel, dus niet om de snoepverpakking zelf. Maar eetbaar papier biedt wel mogelijkheden op het gebied van duurzaam verpakken.
Er zijn verschillende eetbare verpakkingen op de markt in de strijd tegen afval. Veelal bedoeld als verpakking voor ruimteafval. Simpelweg omdat je in de ruimte geen afval kwijt kunt. Inmiddels weten we dat er ook op aarde geen ‘plek’ meer is voor afval. De eetbare verpakking is dan zo gek nog niet. Eetbare verpakkingen zijn onder andere gemaakt van zetmeel, melkeiwit of zwammen, maar schieten vaak tekort als het gaat om bescherming en houdbaarheid. Ook op dit gebied staan de ontwikkelingen gelukkig niet stil.
Neem je eigen verpakking mee
Zero Waste Nederland streeft naar een wereld zonder afval. Zero Waste als de nieuwe norm vraagt om een andere manier van denken, zowel op het niveau van beleidsmakers als het op het niveau van de consument. Om dit te bereiken deelt Zero Waste Nederland dagelijks tips en inspiratie om afval terug te dringen. In navolging van het verbod op plastic tasjes roept Zero Waste Nederland bedrijven op om door te pakken. Op de website kunnen winkeliers en horeca een raamsticker bestellen waarmee consumenten worden aangemoedigd om hun eigen verpakking mee te nemen.
Een vergelijkbaar idee is ‘IK ga NATUURLIJK naar school’. Basisschoolkinderen krijgen allemaal een pakket aangeboden met daarin onder andere een gepersonaliseerde herbruikbare drinkfles en broodtrommel.
Correcte afvalscheiding en recycling
Verschillende initiatieven richten zich op een correcte afvalscheiding als basis voor betere herbruikbare grondstoffen. Voorbeeld hiervan is The waste wall, die afvalinzameling op festivals optimaliseert voor zowel de organisatie als bezoekers.
Op het niveau van de verpakking werd het idee van de Cartonney Pizza Box ingediend. Traditionele pizzadozen moeten volgens de richtlijnen worden afgevoerd bij het restafval, vanwege de voedselresten die achterblijven op de verpakking. De Cartonney Pizza Box bestaat uit een kartonnen doos met een aparte draaischijf. De pizza ligt op de draaischijf, waardoor de doos schoon blijft. De doos mag na afloop bij het oud papier en de draaischijf bij het restafval. Volgens de uitvinders levert deze ontwikkeling alleen al in Nederland 12 tot 15 miljoen extra vierkante meter goed te recyclen karton op.
Andere verpakkingsideeën in de Duurzame Dinsdag koffer zijn een nieuwe tomatenverpakking van karton (in plaats van plastic), de Succesfles gemaakt van afbreekbaar ‘aardappelplastic’, verzenddozen in de vorm van een klapkrat en diverse statiegeldsystemen, zoals Trashcoin en Sharepack.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Naast de ingezonden ideeën zijn er nog veel meer voorbeelden van duurzame verpakkingsinnovaties. Deel ze hier!
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- interessant
- Duurzame Dinsdag
- packaging
- marketing
- verpakking
- september
- voorbeeld
- gebied
- VerpakkingXpert
- Huib Burggraaf
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Eerste Statiegeld Retourshops open... 05-05-2025
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management