[column] Duurzame Dinsdag: verpakkingsinnovaties

[column] Duurzame Dinsdag: verpakkingsinnovaties
  • Food-en-retail
  • 3 sep 2019 @ 11:39
  • 12020 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • MarketingPackaging

De eerste dinsdag van september is Duurzame Dinsdag. Duurzame ideeën en initiatieven krijgen deze dag een podium in politiek Den Haag. Ik bespreek een aantal interessante voorbeelden op het gebied van packaging.

Veel duurzame ideeën in de Duurzame Dinsdag koffer richten zich op de reductie en preventie van afval. Hier ligt een belangrijke taak voor de verpakkingsindustrie. Verpakkingen spelen enerzijds een belangrijke rol in de strijd tegen (voedsel)verspilling. Anderzijds moeten we op zoek naar verpakkingsoplossingen die resulteren in minder afval. In het meest ideale geval leidt dit uiteindelijk tot verpakkingen die nooit eindigen als afval.

Van snoeppapier naar verpakking
Duurzaamheid een ‘zwaar’ onderwerp? Niet als het aan de Candy Converters ligt. Zij bewijzen dat duurzaamheid een feestje kan zijn. De Candy Converters maken eetbare confetti van snoeppapier.  Het snoeppapier is afkomstig van reststromen van de voedselindustrie. Het gaat in dit geval om eetbaar papier gemaakt van aardappel, dus niet om de snoepverpakking zelf. Maar eetbaar papier biedt wel mogelijkheden op het gebied van duurzaam verpakken.  
Er zijn verschillende eetbare verpakkingen op de markt in de strijd tegen afval. Veelal bedoeld als verpakking voor ruimteafval. Simpelweg omdat je in de ruimte geen afval kwijt kunt. Inmiddels weten we dat er ook op aarde geen ‘plek’ meer is voor afval. De eetbare verpakking is dan zo gek nog niet. Eetbare verpakkingen zijn onder andere gemaakt van zetmeel, melkeiwit of zwammen, maar schieten vaak tekort als het gaat om bescherming en houdbaarheid. Ook op dit gebied staan de ontwikkelingen gelukkig niet stil.  

Neem je eigen verpakking mee
Zero Waste Nederland streeft naar een wereld zonder afval. Zero Waste als de nieuwe norm vraagt om een andere manier van denken, zowel op het niveau van beleidsmakers als het op het niveau van de consument. Om dit te bereiken deelt Zero Waste Nederland dagelijks tips en inspiratie om afval terug te dringen. In navolging van het verbod op plastic tasjes roept Zero Waste Nederland bedrijven op om door te pakken. Op de website kunnen winkeliers en horeca een raamsticker bestellen waarmee consumenten worden aangemoedigd om hun eigen verpakking mee te nemen.

Een vergelijkbaar idee is ‘IK ga NATUURLIJK naar school’. Basisschoolkinderen krijgen allemaal een pakket aangeboden met daarin onder andere een gepersonaliseerde herbruikbare drinkfles en broodtrommel.

Correcte afvalscheiding en recycling
Verschillende initiatieven richten zich op een correcte afvalscheiding als basis voor betere herbruikbare grondstoffen. Voorbeeld hiervan is The waste wall, die afvalinzameling op festivals optimaliseert voor zowel de organisatie als bezoekers.
Op het niveau van de verpakking werd het idee van de Cartonney Pizza Box ingediend. Traditionele pizzadozen moeten volgens de richtlijnen worden afgevoerd bij het restafval, vanwege de voedselresten die achterblijven op de verpakking. De Cartonney Pizza Box bestaat uit een kartonnen doos met een aparte draaischijf. De pizza ligt op de draaischijf, waardoor de doos schoon blijft. De doos mag na afloop bij het oud papier en de draaischijf bij het restafval. Volgens de uitvinders levert deze ontwikkeling alleen al in Nederland 12 tot 15 miljoen extra vierkante meter goed te recyclen karton op.

Andere verpakkingsideeën in de Duurzame Dinsdag koffer zijn een nieuwe tomatenverpakking van karton (in plaats van plastic), de Succesfles gemaakt van afbreekbaar ‘aardappelplastic’, verzenddozen in de vorm van een klapkrat en diverse statiegeldsystemen, zoals Trashcoin en Sharepack.

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Naast de ingezonden ideeën zijn er nog veel meer voorbeelden van duurzame verpakkingsinnovaties. Deel ze hier!

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken