[column] Voordat Hema in rook(worst) opgaat

[column] Voordat Hema in rook(worst) opgaat
  • Food-en-retail
  • 30 sep 2019 @ 11:24
  • Link
  • Gaby van Gestel
    Gaby van Gestel

    Trendswatcher (& eigenaar)
    GABLAB Trendscenario's
  • FoodMarketing

Lieve Hema. Ook ik ben - net als mijn generatie en die voor en na mij- opgegroeid met jouw iconische winkels. De geur van rookworst om je winkels, de Tompouzen en het legendarische Jip- en Janneke tosti-ijzer waarmee bij ons thuis 1.000en Jip-en-Janneke tosti’s zijn gegeten zijn van hoge nostalgische waarde en dragen bij aan een groot en warm hart in jouw richting.

En toch maak ik me al een tijdje zorgen om je, lieve Hema. Ik voel je wil om het allemaal goed te doen en zit soms met samengeknepen billen omdat je keuzes niet altijd even lekker uitpakken als bedacht. En ja, ik begrijp ook dat het niet eenvoudig is.

In Nederland ben je een winkelketen maar met je ambitie om te groeien (daar kom ik straks op terug) heb je besloten in het buitenland een merk te willen zijn. ‘Een Coca-Cola maar dan kleiner en met non-food artikelen’, maar liefs wel bij hèèl veel supermarkten in de schappen. In Frankrijk ben je al een beetje bekend omdat je een aantal winkels hebt en ben je nu je merk aan het uitrollen via supermarktketen Franprix. So far so good. Als Walmart voor je deur staat - zeg maar de Coca-cola van de supermarkten in Amerika- dan zeg je geen ‘Nee’ zodat je vanaf Oktober ook in Amerika verkrijgbaar bent. Maar daar ben je nog niks want je hebt er geen eigen winkels. Je begint dus vanaf nul als merk. En dan vraag ik me af; ‘Heeft Hema hier wel goed over nagedacht? Ze kennen toch wel het verhaal van Coolcat dat ook dacht de buitenlands markt te benaderen voor groei (ja, wacht nog even) en dat daarbij volledig onderuit ging omdat ze waren vergeten dat ze daar nog helemaal niet bekend waren omdat ze daar geen eigen winkels hadden? Geen merk waren? Niks?’ Dat is een deel van m’n zorg.

En dan die groei. Lieve Hema, ik hoop toch wel dat je ook weet dat de hedendaagse consument graag koopt bij bedrijven die betekenis geven en iets terug willen doen voor People & Planet en dat een bedrijf dat louter en alleen groei als ambitie heeft het aflegt? Dat dat een ambitie is die je in de lineaire economie kon helpen te blijven bestaan, maar dat dat bij een circulair systeem echt niet meer werkt?! Ik weet wel dat jullie zeggen dat je merkwaarden Duurzaamheid & Innovatie zijn, maar waarom hoor ik Tjeerd Jegen daar dan niet over praten tijdens interviews en komt die groei maar steeds aan bod? Ik ben veel meer geïnteresseerd in HOE duurzaam en innovatief jullie zijn en wat jullie doen om dat uit te dragen. Ik wil het voelen en zien. En dat doe ik niet. Dus dat is het volgende stuk van m’n zorg.

En tsja, lieve Hema, wat ben je eigenlijk? Een jongetje, een meisje of non-binair? Niet dat het uitmaakt, maar ook op het gebied van genderfluiditeit wil ik m’n overige zorg met je delen. Ik was een paar weken geleden bij je in de winkel en daar waren jullie bezig met een nieuw schappenplan. 'We gaan alle damesproducten bij elkaar zetten, en ook die voor heren en kinderen." zei de cassière. Dus kleding, woonaccessoires en cadeautjes voor dames op 1 plek, enz. Ik wist niet wat ik hoorde. De volgende dag stond in de media dat je alle labels ‘jongenskleding’ en ‘meisjeskleding’ uit de kinderkleding laat vervallen. And now you lost me

Kun je me vertellen waar de consistentie in je verhaal zit lieve Hema? Want vandaag zie ik in de winkel op de KINDERafdeling dat alles genderfluide is, maar voor volwassenen is min of meer alles van kleding tot woonaccessoires en cosmeticaproducten opgesplitst in een dames- en een herenafdeling. Waarom? Waarom doe je hier niet hetzelfde als bij de kinderen? Haal de labels eruit en hang alle kleding bij elkaar. Want toen ik vandaag nog even ging kijken of het echt waar is wat de cassière me vertelde, stonden nota bene de blauwe tandenborstelbekers op de herenafdeling. Lieve HEema, het is 2019. Ik weet dat je al oud bent, maar je wil zo graag mee gaan met je tijd. Dan moet je echt consistenter zijn in de dingen die je in de media zegt en die wil ik dan in de winkel terug zien. En als je wilt dat ik geloof wat je zegt, dan wil ik ook dat je daar consequent in bent.

Eigenlijk hoop ik gewoon dat je beter gaat nadenken bij wat je wilt en dat je daarin keuzes gaat maken. Want nu heb ik de indruk dat je voor de buitenwereld je best doet om iets goeds te doen door te zeggen wat iedereen wil horen terwijl je dat dan maar half doordacht doorvoert, maar dat je ook nog een andere agenda hebt waarbij je gewoon wilt doorgaan met wat je altijd deed en dat is groter groeien. En dat wil je dan ook nog eens op een andere manier doen dan je gewend bent (als merk ipv als winkelketen) en daardoor ga je straks misschien in rook(worst) op omdat het allemaal niet lukt.

En omdat ik niet degene wil zijn die dan denkt: ‘Ja, eigenlijk hebben we dat allemaal al lang aan zien komen, had ik maar wat gezegd', schrijf ik je nu deze brief.

Lieve Hema, ik wens je alle goeds en kom graag nog lang bij je in de winkel. Maar alsjeblieft, denk je goed na bij wat je ècht wilt? Want als ik je waarden lees, dan denk ik dat je dat zelf ook weer even moet doen. Om er de focus weer op te krijgen. Veel succes!

Liefs,

Gaby

Gaby van Gestel

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken