[column] Corona-onderzoek: innovaties moeten POP redden
- Food-en-retail
- 28 apr 2020 @ 09:58
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ISMI
- 28 apr 2020 @ 09:58
- Gastblogger
De coronacrisis raakt ook de POP (point of purchase)-branche. ISMI deed onder haar leden een eerste inventarisatie naar de gevolgen op korte en middellange termijn.
Uiteraard werd ook gevraagd naar creatieve oplossingen waarmee de branche komt. De gevolgen sinds de uitbraak verschillen enorm naar type bedrijf. Waar de één direct alle omzet zag verdampen (field marketing bureaus) beperkte de omzetdaling bij de ander (displayfabrikanten) zich tot 5 – 10%. shopper marketingbureaus werden ook direct getroffen. Campagnes die op punt stonden geïmplementeerd te worden (denk aan Olympische Spelen, EK voetbal e.d.) werden afgelast. De negatieve directe omzeteffecten voor deze bureaus lag rond de 30%.
Geen verbetering verwacht in de komende maanden op het gebied van field marketing
Binnen drie maanden zien de field marketing bureaus geen verbetering. Integendeel, de omzetverwachtingen bij field marketing bureaus liggen op nul. Displayfabrikanten schatten de omzetdaling op zo’n 33% en shopper marketingbureaus op 40%. Men is vrij unaniem over de gevolgen op de middellange termijn: geen verbetering. Hopelijk wel in het najaar. Al realiseert men zich ook dat we misschien nog een jaar moeten wachten op een vaccin. Goede raad is duur.
Oplossingen
Ieder bedrijf zoekt naar oplossingen. We zien enkele creatieve initiatieven. Kern is dat het klantencontact geïntensiveerd wordt. Er wordt naar maatgerichte oplossingen gezocht. Men probeert proactief initiatieven te ontwikkelen. Van extra instore activaties tot sympathieke acties die corona gerelateerd zijn. Zo fabriceert PPD gezicht beschermende maskers. Veel oplossingen worden digitaal uitgevoerd en er wordt gekeken naar hele nieuwe categorieën / markten die aangeboord kunnen worden. Bijvoorbeeld Touchscreen Marketing dat zich nu ook richt op de Zorgsector met het concept TANTE CO. Hierin gebruiken ze hun kennis van interactie met touchscreen devices voor de Zorg. Juist nu, om dagelijks feedback op te halen van de patiënten en hierop zorg-optimalisaties uit te voeren
Doescreatief van Cooks Crossover
Op #doescreatief worden mensen iedere dag uitgedaagd om creatieve dingen te bedenken om je dag leuker te maken.
De uitkomsten daarvan kunnen mensen, met gebruik van de hashtag, delen op hun eigen social media, waardoor vrienden indirect worden aangemoedigd ook mee te doen. De initiatiefnemers hebben geen winstoogmerk met #doescreatief. Het gaat er vooral om positiviteit uit te stralen en mensen te inspireren hoe dagen en momenten leuk te maken. De mogelijke winst die gemaakt wordt met het platform wordt daarom overgemaakt naar Stichting Het Vergeten Kind.
Een ander initiatief is Klaar voor Q4 van Bureau Basket. Dat is het ondernemende antwoord van en voor de activatiebranche om merken door de coronacrisis te leiden. Het bundelt de krachten in de activatiebranche. Klaar voor Q4 is een drietrapsraket van Awareness, Attitude en Action. Location Based Mobile Advertising in Q2 moet het merk verzekeren van zichtbaarheid. In Q3 (als we weer naar buiten mogen) volgt een merkactivatie. Dat kan variëren van een PR-stunt of samplingactie tot een roadshow of foodtrucklaat. In Q4 zorgen shopper activaties ‘gewoon’ weer voor keiharde conversie op de winkelvloer. Er zijn een viertal pakketten samengesteld die variëren in prijs van netto 25.000 tot 100.000 euro.
Positief
Ondanks de naderende zware recessie blijven ondernemers in de POP branche redelijk positief. Natuurlijk, eerste prioriteit is overleven. De kans bestaat dat contracten worden verbroken dan wel niet verlengd, maar met alle creativiteit in de branche en de verwachting dat markten weer zullen aantrekken pakken we allemaal hopelijk in goede gezondheid de draad weer op.
Blijf gezond!
Bram Nauta en Arnold Terpstra.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers