[column] De sociale kracht van asperges

[column] De sociale kracht van asperges
  • Food-en-retail
  • 28 apr 2020 @ 11:25
  • 18225 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • FoodMVOMarketing

'Zelf ben ik geen geboren actievoerder. Ik steun graag goed initiatieven van een ander, haak graag aan, maar zelf een actie opzetten, dat doe ik zelden. Mijn vrouw Marjoleine is heel anders', schrijft merkstrateeg Edward van de Ridder. Dit leidde tot een geweldig asperge-avontuur.

Marjoleine is heel anders. Ze las een paar weken geleden hoe zwaar aspergetelers het in deze tijd hebben. Alle restaurants zijn dicht, net als de grenzen naar de belangrijkste exportmarkten België en Duitsland. Ze kwam meteen in actie: zocht op internet een kleine, milieu- en bijvriendelijke teler. Legde contact met John en Franca De Beijer, of ze hun asperges direct aan ons en onze vrienden wilden verkopen. En maakte een WhatsApp-groep aan – '… betalen kan heel makkelijk, met een Tikkie’. 

Toen ze de middag voor de rit naar Brabant nog wat transportruimte in onze Volvo V70 over had, wilde ik best nog even een oproepje op Facebook doen (that’s me, altijd bereid om aan te haken). Toen ontplofte de boel: eind van diezelfde middag hadden we bestellingen binnen voor 165 kilo asperges, 32 liter aspergesoep en nog heel wat bijpassende aspergeham. Franca moest diezelfde avond op haar boerderij nog ruim 30 liter soep bijmaken. “Dat doe ik met alle liefde”, deelde ze in een reactie met mijn Facebookvrienden.  

De dag erna reed mijn vrouw heen en weer naar Vessem (NB). Enthousiast gingen we daarna alles zelf rondbrengen. En “wel ja, we komen ook in Haarlem”. Twee late avonden later waren we veel mooie ervaringen rijker. Zoals die straat op IJburg vol culinaire fijnproevers, die samen ruim 60 kilo hadden besteld, waar we door wildvreemde mensen vanaf het balkon werden toegejuicht toen we aankwamen. Een Facebook contact met een oud-collega werd een echt leuk gesprek, zij op blote voeten op de stoep van haar prachtige Amstelveense straatje. En de laatste bestelling werd een spontane portiek-borrel-met-wijn-op-anderhalve-meter bij vrienden op Java-eiland. In deze rare tijd hebben we alle tijd om lekker te koken. En hunkeren we naar echt contact, al is het op anderhalve meter. Zo liep één post op social media uit op twee avonden vol positieve, echte sociale contacten.

En daar stopte het niet. Er kwam een tweede ronde. En een derde. Een via-via-connectie uit de buurt bestelde voor meer dan 2000 euro voor al haar vrienden in Amsterdam – die konden ze op anderhalve meter afhalen bij het geïmproviseerde kraampje voor haar huis. Een collega bedacht dat we de actie ook voor Alfred-klanten konden doen – de teler pakte graag 70 kilo’tjes AA-asperges mooi in, die met een briefje en Hollandaisesaus de volgende dag bij evenzoveel mensen op hun thuisadres werden bezorgd. In totaal haalden we in drie ritten 583 kilo asperges, 96 liter soep, 95 pakjes aspergeham en 12 plakken aspergepaté uit Brabant op. 

Het doel was bereikt: John en Franca zijn enorm geholpen in deze zware tijd. Maar de onbedoelde bijwerkingen waren misschien nog wel waardevoller. Er ontstond spontaan een aspergecommunity, verbonden via hun liefde voor het witte goud. Heel veel mensen hebben ‘de lekkerste asperges ooit’ gegeten en daar weer foto’s van gestuurd. Dus ik ben overtuigd. Actievoeren? Just do it!

Edward van de Ridder
merkstrateeg bij bureau Alfred, Effie jurylid


(fotografie: resp. Marjoleine Boomsma, Mariëlle Krouwel, Amber Voute en Sascha van Belzen)

Gastblogger

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken