[column] De sociale kracht van asperges
- Food-en-retail
- 28 apr 2020 @ 11:25
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - FoodMVOMarketing
- 28 apr 2020 @ 11:25
- Gastblogger
'Zelf ben ik geen geboren actievoerder. Ik steun graag goed initiatieven van een ander, haak graag aan, maar zelf een actie opzetten, dat doe ik zelden. Mijn vrouw Marjoleine is heel anders', schrijft merkstrateeg Edward van de Ridder. Dit leidde tot een geweldig asperge-avontuur.
Marjoleine is heel anders. Ze las een paar weken geleden hoe zwaar aspergetelers het in deze tijd hebben. Alle restaurants zijn dicht, net als de grenzen naar de belangrijkste exportmarkten België en Duitsland. Ze kwam meteen in actie: zocht op internet een kleine, milieu- en bijvriendelijke teler. Legde contact met John en Franca De Beijer, of ze hun asperges direct aan ons en onze vrienden wilden verkopen. En maakte een WhatsApp-groep aan – '… betalen kan heel makkelijk, met een Tikkie’.
Toen ze de middag voor de rit naar Brabant nog wat transportruimte in onze Volvo V70 over had, wilde ik best nog even een oproepje op Facebook doen (that’s me, altijd bereid om aan te haken). Toen ontplofte de boel: eind van diezelfde middag hadden we bestellingen binnen voor 165 kilo asperges, 32 liter aspergesoep en nog heel wat bijpassende aspergeham. Franca moest diezelfde avond op haar boerderij nog ruim 30 liter soep bijmaken. “Dat doe ik met alle liefde”, deelde ze in een reactie met mijn Facebookvrienden.
De dag erna reed mijn vrouw heen en weer naar Vessem (NB). Enthousiast gingen we daarna alles zelf rondbrengen. En “wel ja, we komen ook in Haarlem”. Twee late avonden later waren we veel mooie ervaringen rijker. Zoals die straat op IJburg vol culinaire fijnproevers, die samen ruim 60 kilo hadden besteld, waar we door wildvreemde mensen vanaf het balkon werden toegejuicht toen we aankwamen. Een Facebook contact met een oud-collega werd een echt leuk gesprek, zij op blote voeten op de stoep van haar prachtige Amstelveense straatje. En de laatste bestelling werd een spontane portiek-borrel-met-wijn-op-anderhalve-meter bij vrienden op Java-eiland. In deze rare tijd hebben we alle tijd om lekker te koken. En hunkeren we naar echt contact, al is het op anderhalve meter. Zo liep één post op social media uit op twee avonden vol positieve, echte sociale contacten.
En daar stopte het niet. Er kwam een tweede ronde. En een derde. Een via-via-connectie uit de buurt bestelde voor meer dan 2000 euro voor al haar vrienden in Amsterdam – die konden ze op anderhalve meter afhalen bij het geïmproviseerde kraampje voor haar huis. Een collega bedacht dat we de actie ook voor Alfred-klanten konden doen – de teler pakte graag 70 kilo’tjes AA-asperges mooi in, die met een briefje en Hollandaisesaus de volgende dag bij evenzoveel mensen op hun thuisadres werden bezorgd. In totaal haalden we in drie ritten 583 kilo asperges, 96 liter soep, 95 pakjes aspergeham en 12 plakken aspergepaté uit Brabant op.
Het doel was bereikt: John en Franca zijn enorm geholpen in deze zware tijd. Maar de onbedoelde bijwerkingen waren misschien nog wel waardevoller. Er ontstond spontaan een aspergecommunity, verbonden via hun liefde voor het witte goud. Heel veel mensen hebben ‘de lekkerste asperges ooit’ gegeten en daar weer foto’s van gestuurd. Dus ik ben overtuigd. Actievoeren? Just do it!
Edward van de Ridder
merkstrateeg bij bureau Alfred, Effie jurylid
(fotografie: resp. Marjoleine Boomsma, Mariëlle Krouwel, Amber Voute en Sascha van Belzen)
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- recept
- Alfred
- steken
- asperge
- actievoerder
- geweldig
- Marjoleine
- biologiscisch
- kwekers
- hulp
- witte goud
- merkstrateeg
- boer
- corona
- Edward van de Ridder
- slim
- vrouw
- distributie
- nitiatieven
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag
- [marketeer 238] Josje Geluk - founder Luck Bag: 'Marketing...
- [marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin Dopper: 'Wij zijn...
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Kerst 2025: wat... 03-12-2025
- Fritz-kola start... 01-12-2025
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in... 01-12-2025
- [marketeer 238] Josje Geluk -... 28-11-2025
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als... 27-11-2025
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit... 27-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




