[column] Loetje zou zich omdraaien in zijn graf
![[column] Loetje zou zich omdraaien in zijn graf](/food-en-retail/weblog/2022/11/column-loetje-zou-zich-omdraaien-in-zijn-graf/Loetje-foto.jpg)
- Food-en-retail
- 21 nov 2022 @ 11:30
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - WinkelenFood
- 21 nov 2022 @ 11:30
- Gastblogger
Mijn eerste keer bij Loetje zal eind jaren tachtig zijn geweest. Als advertentieverkoper onderhield ik veel contacten met reclamebureaus. Toentertijd heb ik veel campagnes verkocht boven een biefstuk van Loetje, zwemmend in de jus.
Als voormalig slager wist Loetje (Ludwig Klinkhamer) wat hij inkopen moest. Met de beste biefstuk van de stad - eenvoudig te bereiden en snel te serveren - werd hij een begrip bij omringende reclamebureaus. Het idee voor menig reclamecampagne is geboren aan de bar bij Loetje. De meest succesvolle bureaus van Nederland begonnen rond zijn café hun gloriejaren.
Waagde het niet om bij Loetje een biefstuk ‘doorbakken’ of ‘met saus’ te bestellen. Dan kreeg je hem vol uitgemeten. Reclamemensen leken er genoegen in te scheppen om zich op wekelijkse basis door Loetje uit te laten kafferen. Waar hij helemaal een bloedhekel aan had, waren bezoekers van de huishoudbeurs. Zodra hij de bussen met vrouwvolk zag aankomen, deed hij volgens Peter Schoenmaker (Bozel Advertising) snel de deur op slot: “Wijven! Ze schijten de wc onder, jatten de suikerpotten en de helft vertrekt zonder te betalen”.
Ondanks zijn ongegeneerde directheid, werd Loetje een enorm succes. Uiteindelijk werd het zo druk, dat je bij een bomvolle bar je naam moest doorgeven om later op de avond een tafeltje toegewezen te krijgen. Tegen die tijd hadden de biljarttafels al plaats gemaakt voor extra tafeltjes, die zo dicht op elkaar stonden dat je er nauwelijks tussendoor kon lopen.
Als je nu een vestiging van Loetje binnen loopt, zit het vol met publiek waar Loetje vermoedelijk een pleurishekel aan zou hebben. En terwijl je in de jaren negentig bediend werd door gezellige Amsterdammers, die ondanks de onmetelijke werkdruk hun goede humeur nooit verloren, is de bediening nu vaak chagrijnig en zonder toewijding.
Bij leven zou Loetje deze 5 in De Telegraaf waarschijnlijk nog te hoog hebben gevonden en de hele meute – personeel en klanten - zonder pardon de deur uit sodemieteren.
Arie Bruin
reclameveteraan
J.l. recensie uit De Telegraaf
Foto boven: archief Loetje. Lees hier meer over de historie van Loetje
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- reclamebureau
- jus
- beste biefstuk
- friet
- casino brood
- slager
- Ludwig Klinkhamer
- begrip
- Loetje
- inkopen
- serveren
- soppen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Sophie Vermolen van Westland Salades: 'Grootste misverstand is...
- [marketeer 206] Anne en Esther Vedder - founders Vedder & Vedder
- Lidl lanceert twee nieuwe campagnes
- Het nieuwe VanMoof mobiliseert gepasseerde oude klant
- Ochama bezorgt binnen het uur in Amsterdam
- [onderzoek] Zes op tien Nederlanders wil seizoensvoedsel eten...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Guaraná Antarctica sponsort 40ste... 26-07-2024
- Wehkamp.nl doet nieuwe poging in... 26-07-2024
- [marketeer 207] Brenda Smith - cmo... 26-07-2024
- Jumbo lanceert als eerste super... 25-07-2024
- Blue Band mag naam 'Roombeter' niet... 24-07-2024
- CBL-supermarkten willen per 2030 de... 24-07-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing