Merknaam NPO gaat 19 augustus breed van start
- 14 jul 2014 @ 13:16
- Redactie Media
De Nederlandse Publieke Omroep start op 19 augustus met de eerder aangekondigde één-merk-strategie. Alle tv- en radiozenders krijgen 'NPO' voor de naam. Op de plannen voor de naamswijziging kwam begin vorig jaar veel kritiek, maar de NPO hield voet bij stuk. Eén gezamenlijk merk past volgens de omroeporganisatie beter bij het veranderende mediagedrag, waarbij het publiek programma’s op verschillende media consumeert.
'Het medialandschap en het mediagedrag verandert en de NPO speelt hier op in', zo laat topman Henk Hagoort weten via een persbericht. 'Het is belangrijk dat het publiek de programma's van de Nederlandse Publieke Omroep goed kan blijven vinden en herkennen. Het is belangrijk dat het publiek de NPO blijft vinden en kan herkennen op radio en televisie, en ook op tablet, smartphone en computer.'
De namen van de televisienetten Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, Zapp en Zappelin veranderen medio volgende maand in NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO Zapp en NPO Zappelin. Dat geldt ook voor de radiozenders, die net als televisienetten de toevoeging NPO krijgen: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5, NPO Radio 6.
Vorig jaar werden de gezamenlijke internetportal NPO.nl en de NPO-apps voor tablets, smartphones en smart-tv gelanceerd. De acht digitale themakanalen (zoals NPO Doc, NPO Politiek, NPO Nieuws) zijn eerder dit jaar gewijzigd van naam. Uitzending Gemist is per 1 juli verhuisd naar NPO.nl, terwijl onlangs ook NPO Plus is gelanceerd: het betaalde on-demand-platform van de publieke omroep binnen NLziet.
Shula Rijxman, bestuurder van de NPO: ‘We geven de Nederlandse Publieke Omroep hiermee een duidelijk en herkenbaar gezicht dat je overal terug ziet. De waardering voor de publieke omroep is hoog en het bereik is groot. Er worden elk jaar opnieuw honderden mooie programma’s door de omroepen gemaakt. Het grootste risico is dat ons aanbod te versnipperd raakt. En in al dat mediageweld willen we goed te vinden zijn.’
De individuele omroepen blijven zichtbaar met hun eigen logo’s als afzenders van de programma’s. Het doorvoeren van het NPO-logo op radio en tv verbindt alle zenders en netten van de Nederlandse Publieke Omroep met elkaar.
‘De diversiteit aan veelkleurige programma's die we als publieke omroepen maken, is het waard om gezien en beluisterd te worden. Door deze duidelijk herkenbaar te maken als programma's van de Nederlandse Publieke Omroep, wordt het voor de kijker en luisteraar overzichtelijker. We brengen als omroepen onze eigenheid in en met elkaar vormen we een sterk geheel: eenheid in verscheidenheid,’ aldus EO-directeur Arjan Lock.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- NPO
- Hilversum
- Mediapark
- televisie
- Shula Rijxman
- online
- merk
- NLziet
- Uitzending Gemist
- omroepen
- Henk hagoort
- radio
- Publieke Omroep
- rebranding
- merknaam
- NOS
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Max Hochstenbach wint YIM Talent Award23-05-2025
- De winnaars van AMMA Awards 202522-05-2025
- Amsterdamser wordt het niet bij Het... 12-05-2025
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management