NPO vanaf vandaag nieuwe naam publieke zenders
- Media
- 19 aug 2014 @ 11:24
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieBrandingMerkenMediastrategie
- 19 aug 2014 @ 11:24
- Redactie Media
Er is lang over gesteggeld, maar vandaag is de rebranding van de Nederlandse Publieke Omroep een feit. Vanaf heden kijken we niet meer naar Nederland 1, 2 of 3, maar naar NPO 1, 2 of 3. Ook Zapp en Zappelin zijn van naam veranderd (NPO Zapp en NPO Zappelin), evenals de radiozenders. Die heten voortaan NPO Radio 1, 2, 3, 4, 5 en (u raadt het al) 6.
De naamsverandering is volgens de NPO bedoeld om de herkenbaarheid van de Publieke Omroep te vergroten, vooral op internet. Aan deze rebranding ging een langdurige strijd vooraf, tot aan de Tweede Kamer aan toe.
In eerste instantie waren de betrokken zenders tegen de naamsverandering, simpelweg omdat de concernnaam NPO bij het publiek totaal niet bekend is. De discussie kreeg zelfs een politieke lading toen Kamerleden vragen gingen stellen aan onvoorziene kosten die de rebranding met zich meebracht: de NPO bleek een ton te hebben betaald aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie om de domeinnaam NPO.nl in handen te krijgen.
De afgelopen maanden richtte het gesteggel in Hilversum zich op het veranderende logo. De publieke omroepen zagen niets in het voorstel van de NPO om hun kleurige logo’s te verruilen voor transparante witte logo’s. Daar werd een opmerkelijk argument voor aangedragen: sommige televisies zouden door het transparante logo kunnen ‘inbranden’. De NPO hield echter voet bij stuk, onder meer met het argument dat alleen plasmaschermen gevoelig zijn voor inbranden en dat dit soort tv’s steeds minder wordt verkocht.
Op NPO Radio 1 bekritiseerde merkdeskundige Paul Moers de nieuwe naam. Volgens hem is het een vorm van kapitaalvernietiging om sterke merken als Radio 1 weg te gooien. Het zal nog wel even duren voor het publiek gewend is aan de merknaam NPO.
Er komen geen campagnes voor de nieuwe naam omdat er volgens de NPO 'al genoeg geld besteed is aan de ontwikkeling van het merk'. Wel zijn er momenteel een paar kinderlijke promofilmpjes in omloop, met het liedje 'Van voor naar achter, van links naar rechts'.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Mediapark
- naamsverandering
- Publieke Omroep
- Nederlandse Publieke Omroep
- televisie
- NPO Radio 1
- NPO
- concurrentie
- Hilversum
- kritiek
- merknaam
- herkenbaarheid
- Tweede Kamer
- omroep
- merk
- ingevoerd
- Paul Moers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Max Hochstenbach wint YIM Talent Award23-05-2025
- De winnaars van AMMA Awards 202522-05-2025
- Amsterdamser wordt het niet bij Het... 12-05-2025
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management