Printoplage Telegraaf en AD daalt dramatisch

Printoplage Telegraaf en AD daalt dramatisch
  • Media
  • 12 apr 2018 @ 16:50
  • 35969 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • UitgeversNieuwsmediaDagbladen

​De betaalde oplage van de landelijke kranten is met 5 procent gedaald in 2017 vergeleken met het jaar daarvoor. De Telegraaf en AD zijn de grootste verliezers, zo blijkt uit NOM-cijfers.

Dat print daalt is geen nieuws, maar de mate waarin is toch wel fors, constateert lector-in-ruste Pier Bakker op SvdJ.nl. Het leed is volgens hem 'ongelijk verdeeld'. De grote 'publiekskranten' Telegraaf en AD hebben het lastiger dan de dagbladen die zich op een specifieker en kapitaalkrachtiger publiek richten.

In 2017 verloren de landelijke kranten ruim 5 procent van hun betaalde printoplage ten opzichte van het jaar daarvoor. Bakker heeft becijferd dat de dagbladsector al vijf jaar lang dit verliespercentage laat zien. In de vijf jaar daaraan voorafgaand was de daling aanzienlijk lager: gemiddeld 2,5 procent.

Grote verliezer is De Telegraaf, de krant raakt 8 procent van de betaalde oplage in 2017 ten opzichte van het jaar daarvoor kwijt en 43 procent in de laatste tien jaar. De oplage is 353.000 – in 2000 was dat nog 782.000. AD verliest 6 procent in 2017 en zakt daarmee onder de 300.000 exemplaren. Trouw (-2 procent), Volkskrant en FD (-3 procent), NRC (-4 procent) en Reformatorisch Dagblad (-3 procent) doen het relatief iets beter. Het Nederlands Dagblad raakt 8 procent van de betaalde printoplage kwijt.

Herstel voor NRC.next

NRC.next, omgevormd tot een soort ochtendeditie van de ‘grote’ NRC, herstelt zich wonderbaarlijk. Voor het eerst sinds 2011 stijgt de betaalde oplage, van 26.262 naar 26.825 (plus 2 procent). In 2011 had de krant overigens nog 74.000 abonnees.

Omdat Telegraaf en AD beide verloren, daalt het aandeel van de gezamenlijke ‘populaire’ kranten tussen 2000 en 2017 van 64 naar 54 procent. De oplages van AD en Telegraaf kruipen steeds meer naar elkaar toe. Tien jaar geleden was het verschil meer dan 200.000. In 2017 bedroeg het 55.000.

Waar Telegraaf en AD elkaar benaderen, lopen de betaalde printoplagen van de Volkskrant en NRC Handelsblad steeds verder uit elkaar. Tien jaar geleden was dat 35.000 – in 2017 al 80.000. De Volkskrant had in 2017 een betaalde oplage van 210.000 (dit was in 2000 nog 320.000) tegen 131.000 voor NRC, wat ooit 257.000 stuks was.

De cijfers hierboven betreffen de betaalde printoplage. Daarnaast wordt een deel van de gedrukte oplage gratis verspreid aan medewerkers, relaties, adverteerders en voor marketingdoeleinden. Over de laatste tien jaar verspreidden Trouw en NRC.next relatief gezien de meeste gratis exemplaren, respectievelijk 14 en 16 procent van de totale verspreide oplage. In absolute zin is De Telegraaf de grootste ‘gratis’ betaalde krant: dagelijks worden ruim gemiddeld meer dan 60.000 exemplaren weggegeven.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken