Hornbach verrast met onderbroek-automaat in stationshal
- Media
- 12 apr 2019 @ 10:52
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ActivatieOutdoorCampagnesActies
- 12 apr 2019 @ 10:52
- Jeroen Mirck
Omstreden was de voorjaars-campagne van Hornbach al, maar de bouwmarkt gaat vandaag een stap verder: in de stationshal van Utrecht Centraal staat nu de veelbesproken onderbroeken-automaat uit de campagne ‘Zó ruikt het voorjaar’ van bouwmarkt Hornbach.
Met één druk op de knop komt een speciale onderbroek met een favoriete voorjaarsgeur uit de automaat. Dit sluit aan op de tv-commercial, die overigens onder vuur kwam te liggen omdat hij door sommigen racistisch wordt gevonden.
'Veel Nederlanders denken bij het voorjaar aan frisse, zoete geuren van bloeiende planten', vertelt Maarten Post, marketingmanager Hornbach Nederland. 'Voor anderen is het de kenmerkende geur van gemaaid gras. Het voorjaar is hét moment om tuinprojecten, groot of klein, aan te pakken. Daar komen bloed, zweet en tranen aan te pas. Voor ons is de geur van het voorjaar dan ook een optelsom van alle onderdelen, inclusief de inspanning die een tuinproject kost.'
Gesealde onderbroeken
De onderbroekenautomaat bevat gesealde onderbroeken 'met een voorjaarsluchtje'. Bij het openen van de verpakking kunnen reizigers het voorjaar ruiken en ervaren hoe versgemaaid gras, bloeiende rozen en onbewerkt hout ruiken. Post: 'We willen de reizigers in deze drukke stad zo laten ervaren wat de echte geuren van het voorjaar zijn en stimuleren om ook zelf de handen uit de mouwen te steken.'
De onderbroekenautomaat is onderdeel van de campagne ‘Zó ruikt het voorjaar’, die vooral in Duitsland behoorlijk wat stof deed opwaaien. Daar werd een petitie gestart, die zich uitsprak tegen de stereotypische rol van een Aziatische vrouw in de tv-spot, die de lentegeur opsnuift. Hierop volgde ook in Nederland veel media-aandacht.
Uitgesproken communicatie
'De campagnes van Hornbach zijn altijd opvallend en herkenbaar', zegt Post. 'Uitgesproken communicatie leidt tot uiteenlopende reacties, maar uiteraard is het nooit onze intentie geweest om iemand te kwetsen. Daarom hebben we deze onderbroekenautomaat dan nu ook naar Nederland gebracht. Want iedereen kan zo ruiken aan het voorjaar.'
Eerder werd de voorjaarsgeur ook al naar de winkelvloer gebracht met een geurtest, waar bezoekers van de bouwmarkt aan deel konden nemen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- voorjaar
- ruikt
- stationshal
- Maarten Post
- humor
- Hornbach
- Utrecht Centraal
- onderbroeken
- geur
- campagne
- automaat
- lente
- station
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- [column] Kijkgedrag: Arjen Lubach groots van start bij RTL4
- [achtergrond] Nieuwe hoofdredactie Parool: een frisse blik op...
- Hogeschool Inholland zet TikTok in voor werving zorgstudenten
- Jildou van der Bijl en Michiel Couzy nieuwe hoofdredacteuren...
- Huis-aan-huiskrant veerkrachtig en gewaardeerd medium
- Audify lanceert platform voor aanleveren radiocommercials
Laatste Nieuws
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
- NMO breidt luisteronderzoek uit met... 15-04-2025
- AvroTros analyseert kijkgedrag met... 15-04-2025
- Audify lanceert platform voor... 07-04-2025
- Huis-aan-huiskrant veerkrachtig en... 06-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management