Hornbach verrast met onderbroek-automaat in stationshal

Hornbach verrast met onderbroek-automaat in stationshal
  • Media
  • 12 apr 2019 @ 10:52
  • 18931 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ActivatieOutdoorCampagnesActies

Omstreden was de voorjaars-campagne van Hornbach al, maar de bouwmarkt gaat vandaag een stap verder: in de stationshal van Utrecht Centraal staat nu de veelbesproken onderbroeken-automaat uit de campagne ‘Zó ruikt het voorjaar’ van bouwmarkt Hornbach.

Met één druk op de knop komt een speciale onderbroek met een favoriete voorjaarsgeur uit de automaat. Dit sluit aan op de tv-commercial, die overigens onder vuur kwam te liggen omdat hij door sommigen racistisch wordt gevonden.

'Veel Nederlanders denken bij het voorjaar aan frisse, zoete geuren van bloeiende planten', vertelt Maarten Post, marketingmanager Hornbach Nederland. 'Voor anderen is het de kenmerkende geur van gemaaid gras. Het voorjaar is hét moment om tuinprojecten, groot of klein, aan te pakken. Daar komen bloed, zweet en tranen aan te pas. Voor ons is de geur van het voorjaar dan ook een optelsom van alle onderdelen, inclusief de inspanning die een tuinproject kost.'

Gesealde onderbroeken

De onderbroekenautomaat bevat gesealde onderbroeken 'met een voorjaarsluchtje'. Bij het openen van de verpakking kunnen reizigers het voorjaar ruiken en ervaren hoe versgemaaid gras, bloeiende rozen en onbewerkt hout ruiken. Post: 'We willen de reizigers in deze drukke stad zo laten ervaren wat de echte geuren van het voorjaar zijn en stimuleren om ook zelf de handen uit de mouwen te steken.'

De onderbroekenautomaat is onderdeel van de campagne ‘Zó ruikt het voorjaar’, die vooral in Duitsland behoorlijk wat stof deed opwaaien. Daar werd een petitie gestart, die zich uitsprak tegen de stereotypische rol van een Aziatische vrouw in de tv-spot, die de lentegeur opsnuift. Hierop volgde ook in Nederland veel media-aandacht.

Uitgesproken communicatie

'De campagnes van Hornbach zijn altijd opvallend en herkenbaar', zegt Post. 'Uitgesproken communicatie leidt tot uiteenlopende reacties, maar uiteraard is het nooit onze intentie geweest om iemand te kwetsen. Daarom hebben we deze onderbroekenautomaat dan nu ook naar Nederland gebracht. Want iedereen kan zo ruiken aan het voorjaar.'

Eerder werd de voorjaarsgeur ook al naar de winkelvloer gebracht met een geurtest, waar bezoekers van de bouwmarkt aan deel konden nemen.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken