Onderzoek Mediabrands naar veranderend gedrag Nederlanders
- Media
- 9 apr 2020 @ 11:06
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 9 apr 2020 @ 11:06
- Sjaak Hoogkamer
Mediabrands (de holding van Initiative, Reprise, Thrive, UM en YUNE) peilt waar Nederland staat en onderzocht hoe de bevolking zich staande houdt.
Het onderzoek betrof onderwerpen zoals thuiswerken, coronastress, vertrouwen in overheid en journalistiek, koopgedrag, acceptatie van de crisismaatregelen en reclame en media.
Waar staat Nederland nu?
Mediabrands heeft onder meer dan duizend Nederlanders onderzoek gedaan naar het veranderend gedrag de afgelopen week ten opzichte van voor deze crisis. Van de 56% Nederlanders die momenteel werken, werkt 34% nu thuis en dat lijkt een flinke groep te bevallen. Nu al geeft 18% aan dit ook in de toekomst vaker te blijven doen. Het meest mist men de gezelligheid van collega’s en de grootste uitdaging is de combinatie met de zorg voor kinderen.
Nederlanders hebben zich massaal neergelegd bij de nieuwe situatie, een grote meerderheid volgt de maatregelen van het RIVM en men beoordeelt de kwaliteit van leven in deze periode op een dikke voldoende (7).
De data wijst erop dat Nederlanders zich volop hebben aangepast. Nieuwsmedia worden continue gevolgd en jongeren kijken meer NPO1 dan ooit.
Streamingvideo diensten draaien overuren en sociaal contact verloopt (in volgorde van populariteit) via WhatsApp, Facebook, Facetime, Instagram en Skype. Naast het naar schermen kijken zijn veel mensen aan het schoonmaken, klussen, lezen, wandelen, slapen en in de tuin werken.
60 % van de vrouwen die aangeeft paniekaankopen te hebben gedaan, heeft Paracetamol gehamsterd. Pasta’s komen op plek twee en wc-papier op plek drie. Mannen hebben juist meer chips, water en alcoholische dranken gekocht dan vrouwen.
Waar we het met z’n allen over eens zijn: deze periode leert ons dat we best zonder veel zaken kunnen. 50% van Nederland geeft aan om na de coronacrisis minder geld aan overbodige dingen uit te geven. Jongeren geven aan met minder feestjes, uitgaan en festivals te kunnen leven. Ook thuisfitness is doorgebroken en 28% van de jongeren geven aan dit te blijven doen.
Saamhorigheid
Wat brengt het coronavirus ons nog meer? Allereerst saamhorigheid. We zijn zorgverleners massaal meer gaan waarderen, ouderen vooral. De houding ten opzichte van de overheid en politie is bij veel mensen ook positiever geworden. In mindere mate geldt dit voor onze houding ten opzichte van journalisten en media. De leeftijdsgroep 46-55 staat er het minst positief in.
Attente bedrijven mobiliseren zich, schieten te hulp en communiceren daarover. Dat wordt zeer op prijs gesteld. Door elke Nederlander (18-75) wordt het belang onderstreept dat bedrijven kunnen en zouden moeten helpen om de saamhorigheid te vergroten, door bijvoorbeeld initiatieven te ontplooien om ouderen/zwakkeren te helpen of mensen een hart onder de riem te steken. Ook zouden grote bedrijven de lokale ondernemers kunnen helpen. Opvallend dat vrouwen dit nog belangrijker vinden dan mannen. Er is dus werk aan de winkel voor adverteerders.
Tips
Per doelgroep leven er andere verwachtingen van adverteerders. Zo verwacht de één tips om het thuis leuker te maken en de ander ideeën om gezonder te leven. Adverteerders kunnen volop inspelen op deze behoeften en daarmee ook werken aan een sterker merkimago en hogere maatschappelijke relevantie.
Volop kansen voor nieuwe conceptontwikkeling en verdieping van de merkpositionering.
De crisistijd is overigens géén goed moment voor twee soorten reclames: vakanties (te pijnlijk) en stapelkortingen (of andere verwijzingen naar hamsteren). Vooral ouderen zijn hier kritisch op. Aan overige reclamevormen storen Nederlanders zich momenteel niet of nauwelijks meer dan anders.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Cosmopolitan wint goud tijdens Mercurs 2025 - Oeuvreprijs Derk...
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- [column] Quiet culture Waarom Gen Z voor rust en regie gaat
- Talpa Media verbindt versnipperd medialandschap
Laatste Nieuws
- Cosmopolitan wint goud tijdens... 20-11-2025
- Retailmedia verschuift van search... 20-11-2025
- Makers Oogappels benoemd tot Vriend... 19-11-2025
- Talpa Media verbindt versnipperd... 18-11-2025
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

