Veilig Verkeer Nederland: Bob blijft nog even
- Media
- 4 jun 2021 @ 11:22
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Campagnes
- 4 jun 2021 @ 11:22
- Sjaak Hoogkamer
VVN en de gezamenlijke producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken continueren hun samenwerking op de Bob-Campagne voor de komende vier jaar.
De Bob-campagne is volgens de organisaties bekend, wordt gewaardeerd en laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Vergeleken met 15 jaar geleden is het aantal automobilisten dat met te veel drank op achter het stuur zit meer dan gehalveerd.
Sinds de start van de Bob-Campagne in 2001 is er tot 2017 een voortdurende daling van het aantal alcoholincidenten geweest. Bij de laatste meting in 2019 is er echter weer een lichte stijging te zien naar 2,3% in 2019. Op dit moment is niet bekend wat de oorzaken zijn van deze afwijking van de trend. VVN en de drankenbranche zien het als een aanmoediging om in samenwerking met de overheid de gerealiseerde daling van de afgelopen 20 jaar voort te zetten.
De Bob-campagne is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gezamenlijke producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken en Veilig Verkeer Nederland.
'Al 20 jaar werken we met veel partners aan de BOB-campagne. De kracht van de campagne is dat die heel breed wordt gedragen – door overheid én marktpartijen. Ook STIVA, de vertegenwoordiger van de drankenbranche, gaat VVN weer 4 jaar helpen met de BOB-campagne. Daarom complimenteer ik beide partijen met de verlenging van de samenwerking’, aldus verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen.
Heldere consequente boodschap
Wie had bij de start van deze campagne in 2001 kunnen denken dat de Bob-aanpak in hele korte tijd een doorslaand succes zou worden. De Bob-campagne bleek de katalysator te zijn van de sociale norm. Rijden met een slok op kon echt niet meer en tussen je vrienden een glaasje fris drinken in je favoriete café werd direct in positieve zin begrepen.
Vlnr Evert-Jan Hulshof (VVN), Lucie Wigboldus (Nederlandse Brouwers), Hans Burghoorn (KVNW), Rob Stomphorst (VVN), Peter de Wolf (STIVA) en Joep Stassen (SpiritsNL). Voor de duidelijkheid: iedereen zit aan de fris!
Combinatie positieve voorlichting en handhaving zorgt voor vestiging van sociale norm
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voerde jaarlijks twee Bob-campagnes uit met uitingen op attentieborden langs autosnelwegen en radio- en televisiespots. VVN zet onder meer in op social media via Facebook en Instagram waarbij het gaat om het laten groeien van de Bob fanbase. Ondanks COVID trok VVN het nodige uit de kast om geheel coronaproof het vorig jaar 22 gemeenten te bezoeken. Tijdens deze activatie bedankten deelnemers hun favoriete Bob. Het Bob campagneteam is in totaal 42 dagen op pad geweest. Ruim 300.000 mensen zijn in 2020 bereikt via evenementen zoals de Horecava, Vrienden van Amstel Live, de Foute Party, de Horecabeurs Drenthe, de Bob-Zomertour en de Bob-Wintertour. Tijdens 35.549 contactmomenten heeft het Bob-campagneteam Bob-afspraken gemaakt, met een giveaway voor onbeschonken bestuurders.
De beroemde Bob-sleutelhanger die je niet zomaar krijgt maar echt moet verdienen heeft nog niets aan populariteit ingeboet en mensen willen ‘m graag verversen. Veilig Verkeer Nederland hecht er grote waarde aan om het VVN-deel van de Bob-campagne continue te vernieuwen om aandacht en impact te bereiken met het accent op het maken van de Bob-afspraak. Door de immer positieve toonzetting van de campagne is het niet drinken als je nog moet rijden makkelijker bespreekbaar en tot een zeer breed gedragen norm geworden. De combinatie van voorlichting en handhaving die tijdens de Bob-campagne hand in hand gaan is zeer succesvol gebleken.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

