'Sound summit 2021: Audio máákt een merkbeleving'

  • Media
  • 15 sep 2021 @ 14:11
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

[branded content] Van 30 september t/m 10 oktober is de agenda van de medialiefhebber weer gevuld. Met de 6e editie van Dutch Media Week voor de deur spraken wij initiator en programmamanager Herman Dummer onder andere over het belang van toegepast geluid voor het bedrijfsleven. Van dagelijkse “Business in Media” talkshows en Sonic Branding tot dé boodschap van 2021: Be Humane, wees nieuwsgierig en laat je verrassen.

‘Bewuster omgaan met media heeft een positief effect op de samenleving’, begint Herman Dummer. ‘Als iedereen dat doet, wordt de wereld een stukje mooier’. Met Be Humane als thema promoot, stimuleert en viert Dutch Media Week daarom dit jaar het fenomeen media. Een belangrijk doel? Aandacht voor innovaties in de media, maar ook media in z’n breedste vorm in de spotlights zetten. Vanuit dat oogpunt stopt Dummer ieder jaar ook zelf energie in een bepaald thema. Dit jaar is dat Sound Summit. ‘Ik ben zelf heel blij om te merken dat het direct gedragen wordt in de industrie. Iedereen die ik spreek zegt ook ‘Oh, wat fijn! Eindelijk aandacht voor geluid’.’ 

Voor het bedrijfsleven 
Maar dat is niet de enige focus van het hybride mediafestival. ‘Elk bedrijf is tegenwoordig ook gewoon een mediabedrijf en komt in aanraking met vraagstukken die hier in Hilversum al opgelost zijn.’ Naast het scala aan mediaproducenten is dit dan ook hét moment om de brug te slaan en het bedrijfsleven te laten zien welke kennis en kunde er in de hele media-industrie voorhanden is. Naast toegepast geluid zijn de dagelijkse “Business in Media” talkshows een must voor iedere brand manager, marketeer, reclame- of communicatiespecialist. 

Business in Media, gepresenteerd door Humberto Tan
Iedere dag staat de talkshow van 12:00 tot 13:00 in het teken van een bepaald thema. Sport & Media, Formats & Storytelling, maar ook de Future of Events. Daarin ligt de nadruk op de kracht en kunde van mediabedrijven voor de zakelijke markt. 

De Sound Summit van woensdag 6 oktober 
In samenwerking met onder andere Massive Music, het Metropole Orkest, Bureau Audio Zaken, Sonic Picnic, Audiochef en Stadsfonds Hilversum staat Dutch Media Week op 6 oktober stil bij het belang van toegepast geluid bij mediaproducties, dus ook mediaproducties die van belang zijn voor en in opdracht van het bedrijfsleven. ‘Er wordt relatief nog weinig aandacht besteed aan geluid’, geeft Herman Dummer aan. ‘We laten dan ook met name zien waarom het zo belangrijk is.’ Net als kleuren, vormen en lettertypen zorgt ook audio voor een bepaald gevoel. Een beleving. ‘Het moet allemaal kloppen bij de branding van een merk of product’. 

Van speciale gasten tot verschillende workshops
Eén van de speciale gasten daarin is Randy Thom, Oscar winnend sounddesigner van succesvolle speelfilms als Apocalypse Now en Harry Potter. Ook komt dr. Rebecca Schaefer vanuit de Universiteit Leiden aan het woord over de psychologie van het geluid. Waarom is geluid nou zo belangrijk? In verschillende workshops kunnen deelnemers zelf aan de slag met het belang van geluid, maar ook hoe je geluid ontwerpt voor verschillende producten. ‘Zo heb je een sounddesigner die de geluiden heeft gemaakt voor elektrische auto’s’, legt Dummer uit. ‘Dat is niet alleen maar van de motor die geen geluid meer maakt, maar ook hoe het klinkt als je een autodeur dichtgooit. Dat is bij het ene merk anders dan bij het andere.’ Ook dat draagt bij aan onze merkbeleving. Juíst dat, misschien wel. 

‘Doe maar een lekkere sound’, volstaat niet
Tijdens de Sound Summit staat Dutch Media Week ook stil bij de taal van het geluid. Stel je voor dat je een opdrachtgever bent en een sounddesign moet briefen. ‘Doe maar een lekkere sound’, volstaat niet. ‘Ik leg zelf altijd de analogie met wijn. Er is door de jaren heen een heel breed vocabulaire ontwikkeld om de smaak van wijn te omschrijven.’ Welke taal, welk vocabulaire gebruik je nu om toegepast geluid te duiden? 

Vaak is geluid een sluitpost van de begroting en dat is zo zonde

Het belang van geluid 
‘Vaak is geluid een sluitpost van de begroting. ‘Oh, er moet ook nog even een geluidje onder.’ Dat is gewoon zo zonde’. Veel meer stilstaan bij het belang van geluid, dat wil de initiator dit jaar overdragen aan het bedrijfsleven. ‘Een must voor brandmanagers’, voegt hij toe. Bij de Sound Summit raak je geïnspireerd door allerlei voorbeelden van hoe belangrijk het is of kan zijn. ‘Gooi je agenda een keer om en begin eens met geluid. Kijk hoe die ene productie of dat communicatietraject dan gaat lopen.’ 

Meer dan 100 programma onderdelen
Via Dutch Media Week viert het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid 10 dagen lang de media. De Sound Summit is er dit jaar één van, maar ook de ruim 100 andere programmaonderdelen zijn niet te verwaarlozen. ‘Het is een soort Kill your darlings, maar een aantal highlights?’ Op dinsdag 5 oktober wordt - samen met Media Perspectives - de 100e editie van het Cross Media Café georganiseerd. Naast deze jubileumeditie wordt op woensdag 6 oktober onder andere de BMY Mediatalent van het Jaar award uitgereikt en staat de BMYoung Creative Cup voor beste media format op de planning met Frans Klein, Peter van der Vorst en Paul Römer in de jury. Ook de dagelijkse talkshow Social Hour van Maarten Reijgersberg (RauwCC) over social media is zeker het vermelden waard. ‘Waar ik ook heel blij mee ben, is dat we dit jaar de uitreiking van de Dutch Game Awards als onderdeel hebben.’ De game industrie groeit en zo is het anno 2021 een belangrijk onderdeel van hele media industrie. 

‘Be Humane, wees nieuwsgierig en laat je verrassen’
Dat is de laatste boodschap van de programmamanager. Welke rol heb je als media en waarom vertel jij je verhaal op de manier waarop je het vertelt? Als je kijkt naar heel veel mediavoorbeelden van het afgelopen jaar, is Be Humane een actueel thema. ‘Kijk eens op de website en maak met jezelf de afspraak dat je in ieder geval één programmaonderdeel online of fysiek volgt. Wees nieuwsgierig en laat je verrassen door wat media ook voor het bedrijfsleven voorhanden heeft.’

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken