Dossier Media: McDonald's

Dossier Media: McDonald's
  • Media
  • 4 apr 2022 @ 08:00
  • 15812 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Televisie

McDonald’s Nederland is een steady adverteerder met een lichte stijging naar plek 15 in de Top-100 Adverteerders van MarketingTribune in samenwerking met Nielsen. Ook wat betreft radio en OOH staat de fastfoodketen in de Top-10. MarketingTribune vroeg Annemarie Swijtink, Senior Director Marketing, DCE & Brand Impact bij McDonald's Nederland, naar haar mediakeuzes.

De eerste landelijke McCafé-campagne is recent gelanceerd in samenwerking met TBWA\Neboko. Welke media heeft McDonald’s hierbij ingezet?
De media-inzet is afhankelijk van de consument en de fase van de customer journey. Binnen het brede pallet van media dat we voor McDonald’s benutten hebben we voor McCafé met name gekozen voor die middelen die de sterke auditieve component van de campagne versterken. In de McCafé-campagne is muziek de drager. Uitdaging daarbij was om, naast de inzet van tv en radio, digitale middelen te vinden waarbij we in hoge mate zeker weten dat audio ook aan staat. Dit is bijvoorbeeld binnen social niet altijd het geval. Daarom hebben we naar alternatieve mogelijkheden gekeken, naast reguliere digitale radio, zoals Soundcloud, Spotify, Seezer, Sonos en podcasts.

Wat is ‘de stille kracht’ van tv?
Televisie is voor een merk als McDonald’s, dat zoveel verschillende doelgroepen aanspreekt met zijn producten, nog altijd een belangrijk medium. Ook uit media-analyses weten wij dat tv voor deze categorie zowel de boodschap versterkt als de verkoop van producten. Door tv te ondersteunen met audio maximaliseren we het effect; visual transfer. Bij de McCafé-campagne met muziek als drager, zou je kunnen zeggen dat het juist niet om de ‘stille’ kracht van tv gaat, maar het geluid iets is dat we juist nodig hebben.

Met welk mediabureau werken jullie samen en wat is de toegevoegde waarde?
Wij werken met OMD. De kracht van OMD zit in niet alleen in ‘Better Desicions Faster’, maar ook in de samenwerking en saamhorigheid die er is tussen al onze bureaus. Voor grote campagnes zoals deze hebben we het altijd over het maximaliseren van creatieve impact met behulp van media. Dat kunnen we alleen realiseren door vanaf het begin samen aan tafel te zitten als één team. Wij noemen dat Team McDonald’s. We zijn samen echt sterker.

Wat zit er nog in het vat voor 2022?
McDonald’s staat voor spontane geluksmomentjes mogelijk maken voor iedereen. Samen genieten van McDonald’s en even helpen om die glimlach op het gezicht te toveren, zul je dan ook terug zien in campagnes. Houd McDonald’s goed in de gaten!
 

Wil je verder nog iets kwijt?
Ik ben er trots op dat het ons steeds beter lukt om ook maatschappelijke boodschappen, waarmee wij als merk impact kunnen maken, met een marketingkracht voor het voetlicht te brengen. Zo laten we met verschillende campagnes in de strijd tegen zwerfafval zien dat we het menen, door niet alleen dagelijks te investeren met de restaurantteams die de omgeving schoon houden, maar ook met campagnes als You Bin it You Win it en recent voor de Landelijke Opschoondag.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 04, 2022.

Ook de editie met de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen ontvangen? Vraag dan nu een exemplaar aan.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken