'Steeds minder doorverwijzingen naar nieuwsmedia vanuit social media'
- Media
- 24 okt 2023 @ 08:25
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 24 okt 2023 @ 08:25
- Michiel van Zaane
Hoewel het aantal bezoekers van online nieuwsmedia een stijgende trend laat zien, neemt het aantal doorverwijzingen vanuit social media naar nieuwssites af. Dat concludeert onderzoeksbureau GfK.
In september hebben nagenoeg 8 miljoen personen in Nederland dagelijks online nieuwsmedia op smartphones, tablets en/of PC/Laptops bezocht (7.902.000 personen van 13 jaar en ouder, 53% bereik). Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen terwijl het aandeel personen dat via of gelijktijdig sociale media bezocht (Facebook/(X)Twitter) sterk daalde. In september 2019 lag dit aandeel op 80 procent, in 2021 op driekwart van de Nederlanders (75%) en daalde verder naar twee derde (66%) in september van dit jaar.
Deze daling van het doorverwijzen vanuit sociale media naar online nieuwsmedia vindt onder alle leeftijdsgroepen plaats, hoewel deze onder jongeren het sterkst is. Ondanks de relatief grootste daling van doorverwijzen zien we bij NRC Online wel een stijging in online maandbereik. De minste daling van doorverwijzen zien we bij de FD.nl.
In de Verenigde Staten is een vergelijkbare trend gaande waarin sociale mediabedrijven minder links plaatsen en/of toestaan naar nieuwsmedia.
Relatief gezien bezoeken 49 tot 64-jarigen het meest online nieuwsmedia (64% bereik) terwijl slechts 40 procent van de jongeren dagelijks online nieuwsmedia bezoekt.
Van de vijf grootste online nieuwsmedia heeft AD in september het hoogste maandbereik (8,8 miljoen personen, 59% bereik), terwijl NU.nl door 7,6 miljoen personen wordt bezocht. NOS bereikt met 7,5 miljoen bijna evenveel personen, terwijl RTL Nieuws de sterkste stijging in de afgelopen jaren kent (van 5,2 naar 6,7 miljoen bezoekers). Telegraaf stijgt licht naar 6,2 miljoen personen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

