Podimo doorbreekt grens 1 miljoen abonnees

Podimo doorbreekt grens 1 miljoen abonnees
  • Media
  • 24 feb 2025 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Audiodienstplatform Podimo heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: wereldwijd maken er nu een miljoen betalende luisteraars gebruik van. 'Podimo luisteraars zijn bovengemiddeld geëngageerd.'

Deze prestatie, behaald binnen vijf jaar na de lancering, onderstreept naar eigen zeggen de snelle groei van het van oorsprong Deense bedrijf in de podcastwereld en 'markeert een keerpunt in de podcastindustrie'. Het aantal bewijst volgens Podimo dat luisteraars bereid zijn te betalen voor kwalitatieve audio-content en dat een abonnementsmodel een waardevolle inkomstenbron is voor podcastmakers. In Nederland, waar Podimo al na 2,5 jaar winstgevend is, blijkt dit model bijzonder succesvol.

'Het bereiken van een miljoen abonnees wereldwijd bewijst de kracht van onze lokale aanpak', vertelt Morten Strunge, CEO en oprichter van Podimo. 'Door te investeren in lokale content en in de relatie met onze makers bouwen we aan iets unieks. We willen onze luisteraars van kwalitatieve content voorzien en tegelijkertijd ervoor zorgen dat makers de steun krijgen die ze verdienen.'

Het succes van Podimo is volgens het mediamerk te danken aan verschillende factoren. De strategische overnames van Dag en Nacht Media en recent Tonny Media hebben de groei versneld. Daarnaast heeft het platform flink geïnvesteerd in technologie, wat resulteerde in 45% meer uren luistertijd in 2024. Gemiddeld besteden Nederlandse podcastluisteraars 5,1 uur per week aan het luisteren naar podcasts, terwijl Podimo-luisteraars gemiddeld 20 uur per week luisteren naar 3-4 shows. Dat laat zien dat Podimo luisteraars bovengemiddeld geëngageerd zijn. Met name populaire Nederlandse podcasts zoals Moordcast (177.000 volgers), Man man man, de podcast (67.000 volgers) en De Zelfspodcast (77.000 volgers) hebben grote, actieve communities opgebouwd.

In de toekomst blijft Podimo zich richten op innovatie en kwaliteit. Het platform wil investeren in lokaal talent, verhalende formats ontwikkelen en nieuwe markten betreden.

'We streven ernaar dé bestemming voor gesproken audio te worden én een onmisbare partner voor makers te zijn', vervolgt Strunge. 'Door verschillende verdienmodellen te combineren - zowel abonnementen als advertenties - kunnen we meer makers ondersteunen en luisteraars een optimale ervaring bieden. Shows met een breed maar minder loyaal publiek zijn vaak geschikt voor een advertentiemodel, terwijl abonnementen perfect werken voor formats zoals true crime of journalistieke documentaires met een zeer loyale doelgroep.'
(PvWK | foto: Podimo)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken