Ruzie om Netflix
- Media
- 14 nov 2013 @ 09:18
- Link
-
Rens Plandsoen
Managing Director
RLVNT, a New Kind of Agency - TelevisieDoelgroep
- 14 nov 2013 @ 09:18
- Rens Plandsoen
Ooit las ik ergens dat kinderen niet doen wat je zegt. Goh? Wat ze blijkbaar wél doen is je gedrag kopiëren. Als internetonderneemster en moeder van vier heb ik met mijn man de afgelopen jaren een hoop gadgets het huis in gesleept. Omdat we dat zelf zo leuk vinden. Voor onze kinderen dus de normaalste zaak van de wereld. Zo kon je in ons huis als één van de eersten in Nederland een Apple TV in de woonkamer bewonderen. Over de iPads en MacBooks struikelen we al jaren. Toen Netflix werd geïntroduceerd waren we er vanzelfsprekend als de kippen bij.
Bij al dat gemak kwam ook wat voorbereiding kijken: een eigen profiel per huisgenoot, met programma’s per leeftijd. Voor mijn man en ik House of Cards, meesterlijke serie. Voor de kleinste een profiel met Nijntje films, voor haar broer van vier Ninja Turtles en Bob de Bouwer en voor de oudste broer, bijna dertien, Flikken Maastricht. Vervolgens kijken wanneer je wilt. Passend in je drukke schema. So far so good.
Alles ging lekker de eerste week: je logt in op je profiel, de slimme algoritmes van Netflix analyseren je kijkgedrag en je krijgt een actueel aanbod voor je neus. Allemaal in een milliseconde. Een slim consumentvriendelijk systeem dat helpt! Althans, zo dachten wij. Want toen begon de ellende.
Dinsdag 5 november. De oudste zit op school en onze stuiterbal van vier start Netflix op. Nou wil het toeval dat hij zijn grote broer bére-interessant vindt. En dan in het bijzonder zijn kijkgedrag. Wat gebeurt er: de kleine man logt in onder de naam van zijn broer, kijkt zo’n 5 minuten Flikken Maastricht en houdt het vervolgens voor gezien. Om lekker verder te kijken naar de Ninja Turtles.
s ‘Avonds na het eten wil de oudste wel even ontspannen. Hij logt in en tot zijn grote verbazing krijgt hij van onze slimme Netflix de vraag of hij Ninja Turtles verder wil kijken. Want ja, die uitzending was eerder netjes onderbroken voor het avondeten.
Dat was het startschot voor onze eerste profiling-ruzie. De oudste verkondigde stellig dat zijn profiel vernaggeld was en de hel brak los.
Toen zag ik mijn gezin voor me. Zittend in die vliegende stoelen uit Wall-E. Zonder onderling contact, kijkend naar programma’s die we vást wel zouden willen zien. Vader krijgt Bob de Bouwer voorgeschoteld, ik Nijntje, mijn jongste Flikken Maastricht en de rest een bonte verzameling van verkeersbloopers, reality-programma’s en Bud Spencer & Terence Hill klassiekers. Zonder ons af te vragen waar het allemaal vandaan komt.
En zonder ons af te vragen op welk moment keuzevrijheid opeens weer werd voorgeprogrammeerd.
-
Rens Plandsoen
- Werkt bij: RLVNT, a New Kind of Agency
- Functie: Managing Director
- Website:http://www.rlvnt.nl
- Profiel »
- televisie
- Ninja Turtles
- Bob de Bouwer
- Apple TV
- Wall-E
- profiling
- MacBook
- column
- Netflix
- Rens Plandsoen
- iPad
- kinderen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Telegraaf belangrijke nieuwsbron... 18-09-2024
- Nederlands Film Festival lanceert... 18-09-2024
- Brede creatieve coalitie in actie... 17-09-2024
- PXR geeft tijdschriften Hearst uit13-09-2024
- Boekenbranche exposeert tegen... 12-09-2024
- Martha Riemsma nieuwe algemeen... 11-09-2024
MarketingTribune Events
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing