Ruzie om Netflix
- Media
- 14 nov 2013 @ 09:18
- Link
-
Rens Plandsoen
Managing Director
RLVNT, a New Kind of Agency - TelevisieDoelgroep
- 14 nov 2013 @ 09:18
- Rens Plandsoen
Ooit las ik ergens dat kinderen niet doen wat je zegt. Goh? Wat ze blijkbaar wél doen is je gedrag kopiëren. Als internetonderneemster en moeder van vier heb ik met mijn man de afgelopen jaren een hoop gadgets het huis in gesleept. Omdat we dat zelf zo leuk vinden. Voor onze kinderen dus de normaalste zaak van de wereld. Zo kon je in ons huis als één van de eersten in Nederland een Apple TV in de woonkamer bewonderen. Over de iPads en MacBooks struikelen we al jaren. Toen Netflix werd geïntroduceerd waren we er vanzelfsprekend als de kippen bij.
Bij al dat gemak kwam ook wat voorbereiding kijken: een eigen profiel per huisgenoot, met programma’s per leeftijd. Voor mijn man en ik House of Cards, meesterlijke serie. Voor de kleinste een profiel met Nijntje films, voor haar broer van vier Ninja Turtles en Bob de Bouwer en voor de oudste broer, bijna dertien, Flikken Maastricht. Vervolgens kijken wanneer je wilt. Passend in je drukke schema. So far so good.
Alles ging lekker de eerste week: je logt in op je profiel, de slimme algoritmes van Netflix analyseren je kijkgedrag en je krijgt een actueel aanbod voor je neus. Allemaal in een milliseconde. Een slim consumentvriendelijk systeem dat helpt! Althans, zo dachten wij. Want toen begon de ellende.
Dinsdag 5 november. De oudste zit op school en onze stuiterbal van vier start Netflix op. Nou wil het toeval dat hij zijn grote broer bére-interessant vindt. En dan in het bijzonder zijn kijkgedrag. Wat gebeurt er: de kleine man logt in onder de naam van zijn broer, kijkt zo’n 5 minuten Flikken Maastricht en houdt het vervolgens voor gezien. Om lekker verder te kijken naar de Ninja Turtles.
s ‘Avonds na het eten wil de oudste wel even ontspannen. Hij logt in en tot zijn grote verbazing krijgt hij van onze slimme Netflix de vraag of hij Ninja Turtles verder wil kijken. Want ja, die uitzending was eerder netjes onderbroken voor het avondeten.
Dat was het startschot voor onze eerste profiling-ruzie. De oudste verkondigde stellig dat zijn profiel vernaggeld was en de hel brak los.
Toen zag ik mijn gezin voor me. Zittend in die vliegende stoelen uit Wall-E. Zonder onderling contact, kijkend naar programma’s die we vást wel zouden willen zien. Vader krijgt Bob de Bouwer voorgeschoteld, ik Nijntje, mijn jongste Flikken Maastricht en de rest een bonte verzameling van verkeersbloopers, reality-programma’s en Bud Spencer & Terence Hill klassiekers. Zonder ons af te vragen waar het allemaal vandaan komt.
En zonder ons af te vragen op welk moment keuzevrijheid opeens weer werd voorgeprogrammeerd.
-
Rens Plandsoen
- Werkt bij: RLVNT, a New Kind of Agency
- Functie: Managing Director
- Website:http://www.rlvnt.nl
- Profiel »
- Netflix
- Bob de Bouwer
- Ninja Turtles
- kinderen
- MacBook
- column
- Wall-E
- profiling
- Rens Plandsoen
- Apple TV
- iPad
- televisie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

