Mediawereld verandert, maar wijzelf ook?

Mediawereld verandert, maar wijzelf ook?
  • Media
  • 16 feb 2018 @ 11:12
  • 26262 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InnovatieMediabureauEvenementDigitaalTrends

De mediawereld is constant in beweging. Met zo'n zin kun je elk vakcongres inleiden, dus niet toevallig stond dat ook in de uitnodiging voor het MWG-congres van vorige week. MarketingTribune was aanwezig en zag veel trends passeren. Onze hamvraag: we weten dit allemaal, maar hebben we er wel een antwoord op?

De trends en ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Ja, ook deze zin komt uit de uitnodiging. Net als deze: 'Wat een jaar geleden nog hip en happening was, kan dit jaar alweer hopeloos verouderd zijn.' MWG duidt de razendsnelle ontwikkeling onder de congrestitel 'The Best of East and West', met een sterke focus op de laatste ontwikkelingen in Azië en Amerika.

Oost versus west, jong versus oud. Het mediacongres van MWG liet de uitersten van het spectrum zien. De jonge Midas Kwant van Stanford University verwoordde het gezichtspunt van de millennial, terwijl good old Wijnand Jongen (Thuiswinkel.org) niet wilde achterblijven in het duiden van webwinkeltrends. Dus oreerde hij over drones die boodschappen komen bezorgen vanuit een Alexa-luchtballon. 

Hoe temmen we de Aziatische draak?

Bezield en bedachtzaam was het betoog van Jacco ter Schegget, die namens J. Walter Thompson actief is in Azië. Dit werelddeel verschilt dusdanig van het onze dat je je vaak geen beeld kunt vormen hoe het nu is om op hun manier social media of mobiele telefonie te ervaren en gebruiken.

Juist daar zat de knagende twijfel die me bekroop: een volle zaal luistert naar trends, de ene wat dichterbij dan de andere, maar wat gebeurt er na deze congresdag met de opgedane kennis. Gaan we er echt iets mee doen? En zo ja: #hoe dan?

Europa wordt nooit Azië, maar gaan we wel echt iets leren van de Aziatische dadendrang op techgebied? Ali Baba wordt een serieuze concurrent van Amazon (en uiteraard ook van lokale spelers als Bol.com en Coolblue), maar hoe temmen we die draak? Soms voelen dergelijke presentaties als hertjes die in koplampen kijken.

Weten maar ook begrijpen

Datzelfde gevoel had ik bij het terechte jubelverhaal over eSports van oud-judokampioen Ruben Houkes (die en passant presentator Rens de Jong even aan een heupworp onderwierp). Rationeel weten we allemaal dat eSports keihard booming is, maar snáppen marketeers, reclamemakers, mediaplanners en contentstrategen het ook echt? Begrijpen we de wereld en kunnen we er echt mee aan de slag. Ik heb daar serieus mijn twijfels bij.

Trends kennen is goed, maar daarmee is nog niks gezegd over het inspelen erop. Mobiel zijn we inmiddels allemaal, maar de meesten van ons zijn laggards, geen early-adopters. En zelfs als je ergens vroeg bij was, staat de volgende hype alweer op de stoep. Leuk relativerend was de opmerking van Ter Schegget dat de wijzen (Ali Baba, WeChat en consorten) uit het oosten komen - en hijzelf uit de Achterhoek.

We zullen met kleine stapjes moeten beginnen (om te beginnen Amsterdam-Doetinchem), maar daarna moeten we snel opschalen. Heel snel, want anders wordt de Europese kwaliteitsmarkt platgedrukt door oost én west. Ook dit mediacongres heeft ons weer gewaarschuwd. Het is tijd voor actie. 

Jeroen Mirck, senior redacteur van MarketingTribune



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken