[column] Televisie
- Media
- 29 mrt 2023 @ 09:06
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 29 mrt 2023 @ 09:06
- Sjaak Hoogkamer
Cijfers liegen niet. Althans, ze zijn geduldig, daarover kunnen we het eens zijn. In de jaarlijkse Nielsen Top-100 Adverteerders barst het van de cijfers die ons een helder en overzichtelijk - en vooral betrouwbaar (!) - beeld geven van waar de euro’s van de hoofdrolspelers in het medialandschap naartoe rollen.
De usual suspects zijn uiteraard ruim vertegenwoordigd en in de top-10 komen we de allerbekendste tegen, zoals Albert Heijn, Lidl, A.S. Watson (onder meer Kruidvat) en Unilever = top-4. Het is vaak stuivertje wisselen, maar heel grote verschuivingen zijn er eigenlijk niet. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk zoals dit jaar Amazon, Samsung, Nuts Groep en PepsiCo die aardige sprongen omhoog maken in de totale ranking.
Opvallend is elk jaar ook dat de uitkomsten redelijk voorspelbaar zijn, ook in de besteding per mediumtype. Glansrijke winnaar is en blijft tv dat schijnbaar moeiteloos miljoenen binnenharkt en dat terwijl goeroes al jarenlang het einde van de televisie als kanaal aankondigen... Uiteraard is online display een sterke tweede, maar zelfs die blijft bij sommige spelers echt in de schaduw staan van tv. We doen nog een beetje radio en OOH erbij en dan is de poet wel op. Champions League in de media, helaas zo voorspelbaar als het maar kan zijn.
Adverteerders zullen uiteraard allemaal hun eigen beweegredenen hebben om het budget op deze manier te verdelen. Marketingtechnisch gezien is dit waarschijnlijk prima onderbouwd, maar mij bekruipt het gevoel dat risico en lef geen grote rol zullen spelen in het mediaspelletje. Tv blijft king, wat mediawatchers er ook van mogen vinden. Tv blijft een trouwe hond, die met de bekende trucjes geen moeite heeft. Zou ChatGPT, en AI in het algemeen, de marketeer nog op andere, originele gedachten kunnen brengen? Denk het niet, want ook dat is nog een onvoorspelbaar, gevaarlijk speeltje…
Dit is het editorial uit MT04, 2023, de Top-100 Adversteerders-editie.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

