[column] Top 5-TikTok-trends: de kracht van samenwerken, positivo's en keuzestress

[column] Top 5-TikTok-trends: de kracht van samenwerken, positivo's en keuzestress
  • Media
  • 11 aug 2023 @ 10:33
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1.      TREND: Autodrop ‘lift mee’ op Barbie-hysterie

Wie dacht dat Chucky de enige pop was die je liever kwijt dan rijk bent, maar blíj́ft terugkomen, heeft het mis. Jawel, daar is ze weer: Barbie. Het is ongelofelijk maar waar, voor de derde week op rij kunnen we niet anders dan haar meenemen in het rijtje trends. Deze week werd bekend dat de blockbusterfilm rondom het plastic fantastic-personage in Nederland al ruim één miljoen - en wereldwijd zelfs één miljard - bezoekers naar de bioscopen wist te trekken. Ook TikTok kleurt nog altijd volle bak roze: de hashtag #Barbie is al bijna 75 miljard (!) keer bekeken. Dat creators en bedrijven blijven inspelen op deze trend, is dan ook zeer begrijpelijk. Ook het Nederlandse Autodrop doet een duit in het zakje en doet een fragment uit de film na waarin Barbie een ingewikkelde keuze voorgelegd wordt. Autodrop vult dat handig in met hún visie op een ingewikkelde keuze: voor welke snoepjes ga je als je écht moet kiezen?



2.      SOUND: Lil Boo Thang - Paul Russel

Trending sounds op TikTok: waarom zijn ze eigenlijk zo belangrijk? Je kunt ervoor kiezen om ‘gewoon’ een nummer onder je TikTok te hangen, maar door júíst voor een trending sound te kiezen, lift je mee op de hoge engagement die het populaire nummer heeft. In dit geval is een TikTok maken met ‘Lil Boo Thang’ van Paul Russel een goede keus, want het vrolijke, zomerse deuntje gaat als een speer op het platform. De tune wordt voornamelijk onder blije, positieve video’s gezet waarin TikTokkers dingen delen waar ze trots op en blij mee zijn. Een verstandig gemaakte keuze, een fijne vriend(in), of gewoon een random geluksmoment. Dat maakt ‘m meteen lekker makkelijk toepasbaar voor marketeers, want dergelijke situaties zijn voor ieder bedrijf in een wip te bedenken.

 



3.      TREND: It’s on the house. - Really?

De volgende viral sound is in combinatie met een bepaald geschetst scenario eveneens een dikke trend. In de sound horen we hoe een klant aan een medewerker vraagt hoeveel hij van haar krijgt, waarop zij te horen krijgt dat het “van de zaak” is, gevolgd door een overdreven verbaasde reactie van de vrouw. Het beeld dat hierbij volop gecreëerd wordt, is dat van vrouw die stiekem al hoopte niet te hoeven betalen, aangezien ze helemaal geen geld op zak heeft. Dat blijkt uit een shot van de inhoud van haar handtas, waar alles in zit behalve een portemonnee. Pizzaketen Domino’s speelt leuk in op deze trend met hun 1+1 gratis-actie en biedt de ideale inspiratie voor andere bedrijven die met deze trend aan de haal willen.


@dominos_nl Yes REALLY! De 2de pizza betalen wij🤩 1+1 gratis bij afhalen t/m 13 augustus via onze Domino’s app🍕 #Dominos #Dominospizza #deal ♬ original sound - 💸💋💌

4.      TREND: ‘Me celebrating’

Bij deze simpele trend gebruiken TikTokkers deze specifieke sound bij versneld afgespeeld beeld van zichzelf, waarin ze laten zien hoe ze een applaus ontvangen. Denk aan rondkijken, zwaaien, buigen, dankbare en ‘winning’ gebaren maken. Vervolgens wordt daar in-video copy aan toegevoegd, waarin begonnen wordt met de tekst “Me celebrating, because no matter how bad life got…”. Daarop volgt dan een - vaak onzinnige - situatie of gebeurtenis waar ze op overdreven, sarcastische wijze hun dankbaarheid voor uitspreken. Zoals het niet kopen van een een huis vóór de crisis omdat je toen te druk was met feesten, of het wél kopen van een veel te duur item dat z’n geld totaal niet waard is. De sound heet ‘youngheartsrunfree’, is inmiddels al 4,4 miljoen keer bekeken en kan door marketeers bijvoorbeeld worden ingezet voor het aanprijzen van een product.


@ryanthetwat

weve had years to figure this out yall come on

♬ original sound - 🎧

5.      ACCOUNT: BUMBLE

Het account van datingapp Bumble zelf scoort qua views en virals niet per se fantastisch. Toch is de online aanwezigheid van Bumble enorm. Het blijkt het mooie resultaat van het aangaan van diverse samenwerkingen met creators. Een perfect voorbeeld zijn de straatinterviews van Dipshit en de content die presentatrice Monica Geuze recent deelde in samenwerking met Bumble. Dit laat zien dat een gigantisch eigen bereik op TikTok niet het allerbelangrijkste is en dat successen ook bereikt kunnen worden in samenwerking met andere grote namen op het platform. 


@dipshit_events Ze hebben het daten nog niet helemaal uitgevonden, maar als jij het aandurft mag je zeker een poging wagen op @Bumble 🫣😳 #ad #voorjou #foryou #daten #sociallyawkward #annefleurvakantie #roxydekker #rhodekok #bumble #straatinterviews #dipshit💩 ♬ original sound - Dipshit

Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken