[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: kijk mij in de 90’s, Halloween en Ken (‘t nou eens klaar zijn?!)

[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: kijk mij in de 90’s, Halloween en Ken (‘t nou eens klaar zijn?!)
  • Media
  • 6 okt 2023 @ 14:04
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. SOUND: It was ruined when she bought it

Een nieuwe trending sound is er eentje van maar liefst 20 jaar oud: een fragment uit de film The Cat in the Hat (2003), waarin acteur Jim Carrey de hoofdrol speelt. Nadat iemand het filmfragment “Honey, it was ruined when she bought it” half september online zette, schoot de teller giga omhoog. Momenteel is de uitspraak van de ‘kat’ al 165K keer gebruikt. In de film wordt de uitspraak gedaan wanneer de Cat iemands jurk gebruikt om gemorste verf op te ruimen, waarop hij wordt aangesproken dat hij zo de jurk ruïneert. Sarcastische reageert hij dat de jurk al verpest was toen-ie gekocht werd. Met andere woorden: hoezo koop je überhaupt zoiets lelijks? TikTokkers gebruiken de sound momenteel om een situatie te schetsen waarin zij iets of iemand veroordelen, óf wanneer een ander z’n ongezouten mening over hen deelde.

 



2. TREND: AI Yearbook

Ineens duiken ze o-ver-al op: 90’s foto’s die zo uit een high school jaarboek lijken te komen. De grap is: al deze beelden zijn gegenereerd door AI en de meeste TikTokkers die hun ‘jonge’ kiekjes delen, waren in de nineties nog niet eens geboren of amper uit de luier. Of het is voortgevloeid uit de Barbie en Ken-hype van afgelopen zomer, of dat de tijdelijke comeback van 90’s boyband *NSYNC iedereen inspireert… We durven het niet te zeggen. Het is onduidelijk waar de trend precies vandaan komt, maar met bijna 345 miljoen views voor #aiyearbook is wel duidelijk dat-ie hartstikke happening is. En da’s toch best opmerkelijk, want voor het maken van de 90’s AI-beelden (via de app EPIK) moet men namelijk betalen. Inhaken kan uiteraard door de app te gebruiken met bijvoorbeeld je personeel of het gezicht van je merk, maar hier een eigen draai aan geven door bijvoorbeeld jouw product in een 90’s jasje te steken of jouw product toe te voegen aan de EPIK-beelden kan ook een toffe insteek zijn.



3. SOUND - Way

Het is alweer even geleden dat de Barbie Movie deze top-5 meerdere weken achter elkaar volledig domineerde. Maar voor wie dacht het plastic fantastic-thema definitief naar zolder kon, think again. Momenteel is weer een nieuw geluidsfragment uit de blockbuster van afgelopen zomer trending op TikTok; een uitspraak van Ken waarmee hij iets deelt waar hij héél erg blij mee is. Daarop vraagt iemand hem of dat écht zo is (“No way”), waarna Ken bevestigt met “Way”. De sound - inmiddels ruim 85K keer gebruikt - wordt op TikTok vooral ingezet om een situatie of moment te illustreren waarmee je dolblij bent, maar ook veel open-deur-scenario’s komen langs. De fragment is laagdrempelig en veelzijdig - je kunt ‘m alle branches wel gebruiken -  en dus meer dan geschikt om op in te haken.



4. TREND - Halloween

Oktober is ingezet en dus vliegen de pompoenen, spoken, heksen en monsters je om de oren op TikTok. Halloween-content is de komende maand een hot topic op het platform en is eigenlijk voor elke branche een makkelijke trend om op in te haken. Highlight speciale Halloween-producten, deel unieke Halloween-creaties of -looks, ga los met oranje, groen en zwart, of maak je doorsnee content een tikkeltje meer spooky.



5. ACCOUNT - Happy Socks

Het account dat we deze week in het herfstzonnetje zetten, is dat van het Zweedse sokkenmerk Happy Socks. Het bedrijf deelt een heerlijke mix aan creatieve content met inhakers op trends en gebeurtenissen, tof campagnemateriaal en kijkjes achter de schermen. Ook weet Happy Socks het product op perfecte wijze een hoofdrol te geven op hun account. De branding is enorm on point: de kleurrijke content met een gek randje past precies bij het merk en waar ze voor staan, en verrast keer op keer. Tegelijkertijd laten ze zien dat leuke content maken helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn.


@happysocks Take a sneak peek behind the scenes to see how we filmed the teaser for the Star Wars™ Gift Boxes. #HappySocks #HappinessEverywhere #StarWars #bts #smoke ♬ original sound - Happy Socks

Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken