Google publiceert jaarlijks veiligheidsrapport advertenties
- Online
- 19 mrt 2021 @ 10:29
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Reclame
- 19 mrt 2021 @ 10:29
- Sjaak Hoogkamer
De tiende editie van Google's jaarlijkse Ads Safety Report laat zien welke maatregelen Google het afgelopen jaar heeft genomen om misbruik van de advertentieplatforms tegen te gaan.
In de tiende editie van het jaarlijkse Ads Safety Report geeft Google inzicht hoe het misbruik van de advertentieplatforms tegengaat. In 2020 werden de beleidsregels van Google en hun toepassing naar eigen zeggen danig op de proef gesteld door de pandemie en verkiezingen in diverse landen. En ondertussen zochten cybercriminelen naar manieren om internetgebruikers te benadelen. Google heeft meer dan 40 beleidsregels voor adverteerders en uitgevers bijgewerkt of toegevoegd. Daarnaast werden circa 3,1 miljard advertenties die beleidsregels schonden geblokkeerd of verwijderd. En nog aan eens 6,4 miljard advertenties werden beperkingen opgelegd.
Voor het eerst deelt Google ook informatie over de beperkingen die ze aan advertenties opleggen.
Deze beperkingen vormen een kerncomponent van de beleidsstrategie. Door de beperkingen kan de aanpak aangepast worden aan de geografische regio, de lokale wet- en regelgeving en de certificatieprogramma’s van Google. Dit zorgt ervoor aldus Google dat goedgekeurde advertenties alleen worden weergegeven in locaties waar ze wenselijk worden geacht, waar ze gereguleerd zijn en waar ze rechtsgeldig zijn. Zo vraagt Google online apotheken om een certificeringsprogramma te volgen. Zodra ze zijn gecertificeerd worden hun advertenties alleen getoond in landen waar de online verkoop van voorgeschreven medicijnen is toegestaan.
Daarnaast zegt Google te investeren in de technologie voor geautomatiseerde detectie.
Hierdoor kan het internet trefzeker op grote schaal worden gescand op de overeenstemming van uitgevers met het advertentiebeleid. Als gevolg van deze investering en de introductie van diverse nieuwe beleidsregels is de capaciteit voor de toepassing van beleidsregels enorm gegroeid. Zo heeft Google in 2020 advertenties van 1,3 miljard pagina’s van uitgevers verwijderd. In 2019 was dat nog 21 miljoen. Daarnaast is de weergave van advertenties stopgezet op ruim 1,6 miljoen websites van uitgevers die de beleidsregels schonden.
Ondertussen bleef Google zich inspannen om opportunistisch advertentiemisbruik tegen te gaan. Op een gegeven moment begonnen er allerhande valse beweringen en samenzweringstheorieën rond de oorsprong en verspreiding van het coronavirus de ronde te doen. Google introduceerde daarom een nieuw beleid voor het weren van advertenties en content van uitgevers rond het coronavirus en andere wereldwijde gezondheidscrises die botsen met de algemeen geaccepteerde wetenschappelijke inzichten. In 2020 blokkeerde Google ruim 99 miljoen coronagerelateerde advertenties die betrekking hadden op wondergeneesmiddelen, schaarse medische mondkapjes en nepvaccins.
Nieuwe vormen van fraude en oplichting bestrijden
Wanneer er zich ingrijpende gebeurtenissen zoals de coronacrisis voordoen, gaan mensen volgesn Google met kwade bedoelingen vaak op zoek naar manieren om misbruik te maken van internetgebruikers. Vorig jaar ontstond er een piek in opportunistische advertenties en frauduleus gedrag. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van cloaking (verhulling) om niet-bestaande bedrijven te promoten of om advertenties voor telefonische oplichtingstrucs te plaatsen. Deze bedrijven proberen te ontsnappen aan de detectie van Google en consumenten weg te lokken bij het platform om ze vervolgens op te lichten.
In 2020 heeft Google diverse nieuwe maatregelen geïntroduceerd om dit te voorkomen, zoals verificatie van de identiteit en bedrijfsvoering van adverteerders. Het aantal accounts van adverteerders dat werd gedeactiveerd als gevolg van schending van beleidsregels steeg in 2020 met 70% van 1 miljoen tot ruim 1,7 miljoen. Daarnaast werden nog eens 867 miljoen advertenties geblokkeerd of verwijderd vanwege pogingen om de detectiesystemen van Google te omzeilen.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing