'Betalen voor verzending binnen Nederland onzin'
- Online
- 26 jan 2023 @ 08:06
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 26 jan 2023 @ 08:06
- Michiel van Zaane
Veertig procent van de Nederlanders vindt het onzin dat er voor bestellingen binnen Nederland verzendkosten betaald moeten worden. De korte route die binnen Nederland afgelegd moet worden, staat voor hen niet in verhouding met de verzendkosten die zij betalen.
Daartegenover staat weer negentien procent van de consumenten die er juist van overtuigd zijn dat de Nederlandse overheid verzendkosten zou moeten verplichten. Dat blijkt uit onderzoek van verzendplatform Wuunder, uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten.
Geen probleem
Mocht er zo’n verzendkostenverplichting komen, zou dat voor een deel van de Nederlanders geen enkel probleem zijn. Zo zegt de helft (48%) van de consumenten graag een paar euro aan verzendkosten te betalen zodat het product vervolgens bij hen thuis wordt geleverd. Het gemak van thuisbezorging is volgens hen dus wel een vergoeding waard.
Thuisbezorgen heeft voor veel consumenten de voorkeur. Zo geeft 41 procent aan geen tijd te hebben om naar de fysieke winkel te gaan en daarom kiezen ze liever voor een pakketje dat aan de deur wordt afgeleverd. Dit is met name een uitkomst voor Nederlanders die winkels niet om de hoek hebben.
Jeroen Gehlen, co-founder bij Wuunder: ‘Tegenwoordig kan bijna alles online besteld worden en zeker sinds corona doet de Nederlandse consument dit graag. Maar vanwege de grote hoeveelheid pakketten die besteld en bezorgd moeten worden, heeft de overheid een voorstel besproken om belasting te rekenen over verzending van online bestelde pakketten. Voor dit voorstel was uiteindelijk weinig enthousiasme. Hoewel verzendkosten belangrijk zijn om pakketten in goede orde bij de consument te krijgen, willen we daarmee natuurlijk niet stimuleren dat mensen een half uur in de auto stappen voor een simpele aankoop. Zij kunnen er dan beter voor kiezen om het te laten brengen met een bezorgbusje met daarin ook bestellingen voor de buren, om zo uitstoot te voorkomen. Ook zou er meer gedaan moeten worden om lokale bezorging te stimuleren, waarbij een groot deel door fietskoeriers bezorgd kan worden.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Etos brengt kerstverhalen tot leven11-12-2025
- Artiesten lanceren anti-vape track03-12-2025
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

