Google licht antwoord op ChatGPT toe: 'hello Bard'

Google licht antwoord op ChatGPT toe: 'hello Bard'
  • Online
  • 8 feb 2023 @ 10:08
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ZoekmachineCustomer Experience

Google zal vandaag het eigen ChatGPT-alternatief toelichten, genaamd 'Bard'. Behalve zelfschrijvend en wereldwijd succesvol is de app van Open AI, ChatGPT, immers onder andere een zoekmachine die -net als TikTok- de marktpositie van Google accuut bedreigt.

[update] Zie ook de film in het venster hieronder

Waar de Google zoekmachine uit de triljoenen linkjes een top Tien van meest relevante vondsten voorschotelt, scoort ChatGPT door vrij foutloos een pasklaar antwoord te serveren in tekstvorm, na een zorgvuldig geformuleerde zoekvraag. Dat ene antwoord lijkt nu geprefereerd te worden door klanten.

Paniek in de tent
De techniek van Bard is gebaseerd op LaMDA (Language Model for Dialogue Applications). Sundar Pichai, CEO van Google en Alphabet, kondigde in december 2022 al 'Code Rood' aan voor zijn bedrijf, gezien de opkomst van TikTok en ChatGPT als search engines en A.I.-toepassingen. Dezelfde tijd voorspelde MarketingTribune al de effecten van de nieuwe technieken in 2023 (zie ). Pichai schrijft er persoonlijk deze blog over. Hij spreekt van 'an important next step on our AI journey', die vandaag wordt toegelicht. Google wil AI-functies toevoegen in zijn zoekmachine om complexe vragen te beantwoorden, aldus Pichai.

Robot kan je verder helpen
De aankondiging van Pichai volgt op recente berichten van Microsoft. Daarin gaf Microsoft aan dat het kunstmatige intelligentie wil opnemen in al zijn producten. Daarvoor investeert de techgigant de komende jaren 10 miljard dollar in Open AI, het bedrijf achter ChatGPT. Volgens de ene expert gaat ChatGPT Google op de lange termijn niet vervangen. Volgens de andere juist wel. We horen er vandaag meer over. De focus op ChatGPT als zoekmachine en het mediageweld hierover via de techgiganten, zou je haast doen vergeten dat de app meer is dan een zoekmachine. Je kunt er ook kant en klare podcasts mee maken, brainstorms verrijken en je bijvoorbeeld als marketeer laten helpen bij positioneringsvraagstukken. Marketing begint immers bij duidelijke, goed overwogen en gefundeerde teksten, die onmogelijk allemaal door een robot bedacht kunnen worden. Want een robot is niet authentiek of creatief en baseert zich op het verleden. De nieuwe techniek kan je wel helpen om je werk sneller en efficiënter te doen. Vandaar dat we de ontwikkelingen met belangstelling volgen. Zie ook het openingsnieuws in de print-editie van MarketingTribune met extra info, die deze week bij geabonneerde professionals thuis op de mat en/of op de zaak ligt. Een kwestie van voorop blijven lopen in kennis en cases.

Bard: wordt vervolgd
Vanwege de link met de Chinese overheid en de politieke gevoeligheid hiervan, is de verwachting dat de macht van TikTok -dus ook als zoekmachine- in Westerse landen 2023 zal worden ingeperkt, zo stelden bijvoorbeeld verschillende voorspellers uit het marcomvak tijdens Koffiedik Kijken. Blijft over ChatGPT. En TikTok is natuurlijk niet meteen weg. Chatbot 'Bard' zal intussen in de komende weken geïntegreerd worden in de zoekdienst van Google. De zoekmachine meldt daarnaast te willen samenwerken met ontwikkelaars, creators en bedrijven om meer AI-oplossingen en -toepassingen te realiseren, meldt Techzine. 'Binnen deze samenwerking krijgen de genoemde groepen binnenkort toegang tot de Generative Language API, in eerste instantie ondersteund door LaMDA. Ondersteuning voor andere AI-modellen volgt in een later stadium. Verder worden ook startups aangemoedigd om AI-applicaties en -toepassingen te gaan ontwikkelen. Google Cloud stelt hiervoor de benodigde rekenkracht beschikbaar en wordt daarnaast samengewerkt middels partnerships met onder meer Cohere, C3.ai en Anthropic.'
Naar verwachting zal Sundar Pichai vandaag meer helderheid verschaffen.
(PvWK, foto: Rajeshwar Bachu / Unsplash)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken