Helft Nederlanders boekt via vakantieplatform
- Online
- 9 nov 2023 @ 08:23
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 9 nov 2023 @ 08:23
- Michiel van Zaane
Bijna de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder boekte in de afgelopen drie jaar een vakantie via een vakantieplatform (49%). Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope.
Vakantieplatformen tonen het aanbod aan accommodaties, reispakketten en vervoer op een overzichtelijke manier. Zo kan de consument de partijen vergelijken. Bijna de helft (49%) van de Nederlanders boekte in de laatste drie jaar een reis via een vakantieplatform. Dat zijn bijna 7,2 miljoen Nederlandse vakantiegangers. Zij zijn samen goed voor 40,2 miljoen boekingen. Dat zijn 5,6 boekingen per persoon in de afgelopen drie jaar.
Aanbod belangrijkste keuzereden
Bijna twee derde (64%) van de Nederlanders die via een vakantieplatform boeken, kiest voor deze partij vanwege het ‘aanbod’ van het platform. ‘Aanbod’ is daarmee de vaakst genoemde keuzereden. ‘Gemak’ (56%) en ‘prijs’ (56%) vormen ook belangrijke keuzeredenen. De keuzemix bestaat uit nog vijftien andere belangrijke aspecten.
Booking.com populairst
Van alle vakantieplatformen is Booking.com veruit het meest populair. Ruim 4,9 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder boekten in de afgelopen drie jaar bij Booking.com. Dat is ruim een derde (34%) van Nederland. Airbnb volgt met 16%. Nederlanders boekten in de afgelopen drie jaar de reizen voornamelijk via één vakantieplatform (28%). 12% deed dat via twee verschillende platformen en 9% via drie of meer platformen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
- Hoe Moneybird emotie boven product... 17-11-2025
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
- Inter Milan introduceert digitaal... 12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

