Biografie Alice Slabbaert is sinds 1987 actief op het gebied van Intellectueel eigendom – juridische bescherming van merken, handelsnamen, auteursrechten en design. Samen met Bas Kist en Volkert Teding van Berkhout is zij in 2011 een nieuw merkenbureau gestart: Chiever.
Alice Slabbaert
De overeenkomst tussen Jan Boezeroen en Don Henley
Stel je hebt een webshop en je wilt een partij T-shirts aan de man brengen. Je reclamebureau bedenkt een passende tekst. Maar dan heb je niet met Don Henley gerekend die je een gepeperde brief stuurt. Don, who the f... Is Don? Don was de drummer van de in jaren zeventig zeer succesvolle band The Eagles, vertolkers van onder andere het nummer Hotel California, een nummer dat ieder jaar in de Top 2000 alleen verslagen wordt door Bohemian Rhapsody.
Het f-woord.com
Calvin Klein, groot geworden in onderbroeken, kreeg het onlangs aan de stok met een zekere Alan Sleator. Alan verveelde zich blijkbaar en had de domeinnaam fuckcalvinklein.com geregistreerd. Dat pikte het onderbroekenhuis niet en dus spande ze een procedure aan. Een eitje, zou je zeggen. Of toch niet? Op 11 april werd bekend dat Calvin Klein de zaak heeft verloren. Alan mag de naam houden.
And the winner is
Vorige week was het weer zover, the uitreiking van de Oscars. Een big money-evenement. Niet alleen voor de filmbazen maar ook – of misschien wel vooral – voor de Chanellen, Dioren, Chopards en al die andere merken die voor het merendeel van de wereld alleen maar bereikbaar zijn via een lippenstift of zonnebril.
Ceci n'est pas une tulipe
Wijnminnend Nederland werd vorige week opgeschrikt door een briesende en gal-spuwende Ilja Gort. “Dit bocht schenk je niet eens aan de schoonmoeder van je ergste vijand”, gilde Gort. Gort staat natuurlijk ook niet bekend om zijn fijnzinnigheid. Reden voor deze uitbarsting was het etiket van de Kleintuin- wijn van Hema. De tekening op het etiket zou teveel lijken op het wereldberoemde logo van zijn wijn La Tulipe, met een geschilderde afbeelding van een tulp.
Gucci versus Gerry Weber
Gucci heeft een gevoelige nederlaag geleden in Engeland. Gerry Weber - een duf Duits kledingmerk voor middelbare dames - is het gelukt het welbekende Gucci-logo onderuit te schoffelen.
Het Bavariajurkje
Het oranje jurkje van Bavaria blijft de gemoederen bezig houden. Werden in 2010 de Bavaria’s orange babes in het gevang gezet, nu heeft Bavaria de rollen omgedraaid en heeft het Blokker op de vingers getikt. Na het Bavaria-succes lagen al snel krek dezelfde oranje jurkjes in de schappen van Blokker. Jurkjes waar Bavaria duur voor had betaald: niet alleen had de brouwer Olcay Gunsen voor het ontwerp ingehuurd, maar ook had het bedrijf het jurkje via het bevallige lijf van Sylvie, toen nog van der Vaart, proberen te promoten. En daar dacht Blokker dus zomaar even mee vandoor te gaan.
Gratis Prada
Prada is niet voor één gat te vangen. Toen het Italiaanse bedrijf Nau! een zonnebril op de markt bracht onder de naam Lollipop was Prada not amused. Die bril leek wel heel erg veel op het eigen succesvolle Post Cards-model, dat menig celebrity op haar neus heeft. Maar ja, Prada had het model van de Post Cards niet geregistreerd. Wat nu?
V(l)echtmerk
Daar zal de bekende Van Haren-fan Marijke Helwegen niet blij mee geweest zijn: de schoenen met rode zolen van schoenenwinkel Van Haren maken inbreuk op de merkrechten van Louboutin! Door de shredder met die Van Harens. Terecht? Wat mij betreft niet. Want zeg nou zelf, je kunt zo'n Van Haren-schoen toch wel van een Louboutin-muiltje onderscheiden? En dat Louboutin überhaupt een merkenclaim heeft op zo'n rode zool! Het blijft altijd lastig, merken die boven woorden uitstijgen. De ene keer vindt de rechter dat een vorm of een kleur een merk is, de andere keer niet.
Koningin Sylvie en haar collega's
Het zijn weer mooie tijden voor koningshuisminnend Nederland. Nog geen 10 minuten na de eerste geruchten afgelopen maandag of de creatieve uitspattingen werden via de sociale media verspreid. King pepermunt werd tot Alex gedoopt, Bavaria gebruikt alleen het woordje Zo! en veranderde de troon in een barkruk en Unox riep dat de vorst nu kan komen. So far so good. Maar hoe ver mogen we gaan met onze felicitaties en het aanhaken bij het Koningshuis? Want geloof me, ze lijken zo aardig en toegankelijk die Oranjes, ze laten echt niet alles over hun kant gaan.
- AlgemeenNieuws Landelijke voorlichtingscampagne ter...Nieuws [NMD24] Anticiperen, leren en...Nieuws [NMD24] ‘Leef alsof elke dag je...Nieuws ChatGPT voorspelt het EK: Frankrijk...Nieuws In het wiel van Stefan de WaalNieuws In het wiel van... Janine Nöthlichs...
- B2BNieuws Wim van Slooten verlaat Data &...Weblog [column] Nima Marketing Day 2024:...Nieuws Veel nieuwe gezichten in jury Effie...Nieuws SNS Bank, De Koffiejongens en Soof...Nieuws 'Iedereen heeft straks zijn eigen...Nieuws Anya Pieroen van Nestlé:...
- BureausNieuws De marketingtransfers van week 24,...Nieuws Taylor Travel Management Group kiest...Nieuws Dentsu integreert retailmedia in...Nieuws Zorgverzekeraar ONVZ kiest na pitch...Nieuws Nieuwe Big Americans campagne zet in...Nieuws Samsung lanceert 'Shortcut Sneaker'...
- ContentmarketingNieuws Bol lanceert videoreeks om...Nieuws Fenix-auteur Van Bellen over RoXY...Nieuws Gen Z online vol zelfvertrouwen,...Nieuws #Chatsafe helpt jongeren veilig...Nieuws Mysteryland onderzoekt in docu...Nieuws Cartoon Network wil kinderen bewust...
- DesignNieuws Protest sportswear: kunst en sportWeblog [column] Wees zuinig op je logo!Nieuws Nieuwe merkidentiteit SANWeblog [column] Ideation met AI; hoe heurt...Nieuws Greenwheels: nieuwe auto’s en nieuwe...Nieuws I Love Illustration Gallery start...
- Food en RetailNieuws Primark lanceert vierde collectie...Nieuws [marketeer 203] Els Dijkhuizen - cmo...Nieuws Nieuwe campagne voor biologisch...Nieuws Mexicano van GoodLife Foods naar...Nieuws Bijzondere EK-levering Nederlands...Nieuws Vrumona scoort bij Shopper Marketing...
- MediaWeblog [column] Top 5-TikTok-trends:...Nieuws Audio bereikt 70% Nederlanders, live...Nieuws Mediabestedingen stegen in 2023,...Nieuws MediaMarkt lanceert podcast over de...Nieuws Oud-VPRO directeur Lennart van der...Nieuws Talpa Network start pilot met...
- Online MarketingNieuws Versace zet AR en Snapchat in voor...Nieuws Gemini-app van Google komt naar...Weblog [column] AI: het speelkwartier is overNieuws B2B-marketing leiders optimistischer...Nieuws International Email Benchmark 2024:...Weblog [longread] Learnings van een...
- SponsoringNieuws Enterprise Car Sharing & Rental...Nieuws Armoedebestrijder JINC shirtsponsor...Nieuws Team Dsm-firmenich PostNL werkt...Nieuws Staatsloterij trapt EK-campagne af...Nieuws KNVB en Talpa Network verlengen...Nieuws Foam en Klabu presenteren Strength...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ChatGPT voorspelt het EK: Frankrijk wint, Oranje strandt in...
- Flip Dötsch RIP
- ACM: 1 op 10 consumenten stapt over via telefonische verkoop...
- [NMD24] Anticiperen, leren en netwerken voor marketeers
- WOW Conference presenteert: De 'gelukscursus' van Dr. Laurie...
- In het wiel van... Janine Nöthlichs (Youwe): 'Kwaliteit kun je...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »