'Over 10 jaar ziet ons bureau er heel anders uit'

  • Algemeen
  • 5 jul 2016 @ 09:39
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 5 jul 2016 @ 09:39
  • Sales

Precies 10 jaar geleden bundelden Michel van Velde en Floris Derksen hun krachten. Met twee laptops aan de keukentafel richtten ze in 2006 het eerste geïntegreerde reclame- én internetbureau op: One Shoe. Nu, 10 jaar later, kijken ze terug. En alvast vooruit op wat de komende tien jaar gaat brengen.

Derksen vertelt: ‘Toen we One Shoe startten konden we met een schone lei beginnen. We hadden geen achtergrond in de bureauwereld maar wel ervaring met werken met bureaus.’ Van Velde: ‘We deden gewoon wat ons logisch leek. Bij elk project dachten we: ‘hoe kan het proces beter en efficiënter? We wilden vanaf dag één een andere aanpak dan bij de traditionele of specialistische bureaus het geval was. Weg met de hokjesgeest van de reclamebureaus en de internetbureaus.’ Van Velde en Derksen brachten allerlei on- en offline disciplines in Utrecht samen onder één dak. Derksen: ‘Daar zaten we, als startup, met een UX consultant, webdeveloper en campaign manager. Direct met alle disciplines én de opdrachtgever aan tafel. Eigenlijk wat nu het agile-matig werken is.’ De strategie was gelijk duidelijk.

Don’t get lost
Van Velde: ‘Onze eerste klanten waren SOS Kinderdorpen en Go-Tan, bekend van de Indonesische maaltijdproducten. Van meet af aan was ons doel ervoor te zorgen dat de opdrachtgever zijn klanten niet kwijtraakt tijdens hun offline, online én mobile customer journey. Onze pay off is dan ook: Don’t get lost! En dat slaat eveneens op One Shoe, die ene schoen die je vaak ergens langs de kant van de weg ziet liggen.’ De combinatie van advertising en digital sloeg aan. Het bureau heeft inmiddels ruim 40 medewerkers en een prachtig 17e eeuws pand aan het St. Janskerkhof in Utrecht.

Customer Journey
De integratie tussen online en offline disciplines is volgens de heren een must voor het neerzetten van een succesvolle merkstrategie. Van Velde: ‘Art & copy moet bijvoorbeeld op alle kanalen en devices – van print, radio, tv en online tot mobiel - op elkaar aansluiten. Derksen geeft een voorbeeld: ‘Ik loop op straat en ben van plan om op vakantie te gaan. Ik wil geïnspireerd worden door zon, zee, strand. Ik zie een aantrekkelijke outdoor campagne en word verleid naar een website te gaan. Daar wil ik dan direct de campagne terugvinden waardoor ik aangetrokken werd. Dat is vaak niet het geval. Het fotomateriaal komt online niet overeen met die van de outdoor campagne, en de copy ook niet. Art en copy moeten dus door alle kanalen gemanaged worden. Anders krijg je disconnectie. En verlies je de klant. Dat komt nog heel vaak voor. Merken werken nog steeds met meerdere bureaus en dus met verschillende art directors die ieder verantwoordelijk zijn voor specifieke onderdelen van de campagne. Off- en online art directors moeten daarom nauw samenwerken. Nog beter is het om één art director te hebben die allebei kan.’

Alles onder één dak
Van Velde en Derksen zijn typisch Utrechtse ondernemers: ze zijn nuchter en bescheiden, werken keihard met fantastische resultaten, winnen prijzen, zijn ISO 27001 en ISO 9001 gecertificeerd, maar schreeuwen het niet van de daken. Van Velde: ‘Wat we nu wel zien is dat opdrachtgevers klaar zijn met gebakken lucht en naar Utrecht komen. Wij laten een ander geluid horen. Het werk komt via via naar ons toe. Merken weten ons te vinden. Toch blijft het een uitdaging om uit te leggen wat we allemaal onder één dak doen. Van nature wil men ons in een hokje plaatsen. We maken tv- en radiocampagnes, outdoor- en online campagnes, bouwen grootschalige webplatformen en complexe mobiele applicaties. En we voeren over alles de regie. Dat is veel om uit te leggen.’

Toekomstvisie en trends
Hoe de wereld er over nog eens tien jaar uitziet voor One Shoe? De twee oprichters kijken vooruit en weten nu al dat er veel gaat veranderen. En als bureau zal One Shoe mee moeten bewegen. Van Velde: ‘Dat is een uitdaging, maar doen we al tien jaar.’ Wat er in ieder geval blijft bestaan is radio, tv en videocontent, daarvan zijn ze overtuigd. Derksen: ‘En virtual reality is nu natuurlijk upcoming. Hierin zit de uitdaging omdat de productie van de content wezenlijk afwijkt van die van traditionelere videocontent. En de komende jaren zullen er steeds meer toepassingen voor VR ontwikkeld gaan worden zodat VR uit de game-hoek komt en meer B2B en B2C ingezet zal worden.’ Van Velde vult aan: ‘Denk aan virtual e-commerce oplossingen.’ Web blijft zich volgens de heren in sneltreinvaart verder ontwikkelen. Van Velde: ‘De komende tien jaren worden websites ‘intelligenter’. Meer target-driven. Bijvoorbeeld met predictive marketing, waarmee alerts worden afgegeven als het erop lijkt dat doelstellingen niet behaald gaan worden. Zo kan er gelijk hierop geacteerd worden. Dat is de next wave technologie waarvoor de eerste tooling al is geïntroduceerd.’

Slimme wearables
Van Velde ziet nog een trend: ‘We krijgen een nieuwe generatie wearables. De wearables van nu leveren data, maar met die data wordt nog niet veel gedaan. Denk aan de health sector. Als bureau hebben we nu meer dan 17 e-health projecten gedaan en we zien dat daar veel kansen liggen voor wearables aan de preventiekant. We zijn onlangs genomineerd voor de Dutch Interactive Award voor de ThuisMeten applicatie die we hebben gebouwd voor FocusCura. Gewicht en bloeddruk van patiënten wordt hiermee vanuit huis gemeten in plaats van in het ziekenhuis. Deze app gaat nu de wereld over. Daar zijn we best trots op. Dit soort ontwikkelingen gaan ongetwijfeld ook impact hebben op het bureau.’ Derksen knikt instemmend: ‘Over nog eens 10 jaar zal ons bureau er anders uitzien. Hoewel we ons nooit zullen specialiseren in één ding, analyseren we wel hoe deze innovaties een plek gaan innemen binnen de customer journey. Vanuit dat perspectief halen we specialisten in huis. Dat deden we de afgelopen 10 jaar met de opkomst van mobile, social en marketing automation. En dat gaan we de komende tien jaar ook doen.’

Over de grenzen
One Shoe staat aan de vooravond van exponentiele groei. Van Velde tot slot: ‘Onze volgende stap is een bureau openen in Duitsland. Dat willen we nog dit jaar realiseren. Inmiddels werkt er een Duitse bij ons, ook om de business cultuur te leren kennen. We gaan kiezen tussen Hamburg of München. Over tien jaar verwachten we in binnen- en buitenland 100 mensen aan de slag te hebben. Waaronder Scandinavië.’ One Shoe werkt onder meer voor DHL, Shell, Makelaarsland, E.ON, UMCU, LeasePlan, Sanofi en Universiteit Utrecht.

 

Geschreven door Connie Lohuis | Fotografie Zuiverbeeld


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken