Hoe onderscheidend moet branded content zijn?
- Algemeen
- 18 dec 2017 @ 14:20
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 18 dec 2017 @ 14:20
- Sales
Op zoek naar het antwoord op deze vraag is de grootste afweging: moet je wel onderscheidend wíllen zijn? Tijdens ons panelgesprek hoorden we voors en tegens van Marcom en media experts Elias Reinheimer, Christiaan van Betuw, Marcella van Velzen en een uitgesproken Michel Tiggelman.
Michel: “Volgens mij moet het doel van branded content niet zijn om onderscheidend te zijn, want dan ga je over het algemeen dingen zoeken of verzinnen. Als je een vorm hebt die werkt, waarom zou je dan naar een ander concept zoeken?”
Blijf bij jezelf Michel: “Dat je uiteindelijk onderscheidend bent, komt met name omdat je dicht bij jezelf blijft . Ik denk dat Nespresso daar een perfect voorbeeld van is. Koffie op zich is geen spectaculair product, maar het verhaal van Nespresso zit goed in elkaar. Het is een zoektocht naar dat unieke element dat je wil benadrukken of belichten.” Elias: “Wil je branded content als media gebruiken, dan ben ik het daarmee eens. Maar wil je het zo goed maken dat een consument er bijna voor zou willen betalen, dan moet het extreem onderscheidend zijn.”
Kwalitatieve content Michel: “Het is per vorm anders. Als ik het over samenwerkingen heb die wat meer op gesponsorde artikelen zitten, dan moet het wel heel erg stand out of the crowd zijn. De consument moet het écht willen lezen.” Elias: “Wat je veel ziet gebeuren is dat er een blik influencers open wordt getrokken met de opdracht: vandaag promoot je dit merk en morgen dat merk. Ik vind dat voor branded content niet knallend genoeg, daar moet naar mijn mening juist wat stopping power in zitten.”
Opvallen Michel: “Adverteren is inderdaad opvallen en daarmee creëer je stopping power. Maar hoe meer dat erin zit, hoe meer korte termijn resultaat het geeft . Ik vind het interessanter om te zien dat branded content bijdraagt aan je lange termijn doelstellingen.” Christiaan: “Een mooi voorbeeld daarvan is de stad Valencia. Die had zoveel budget om toeristen te trekken dat ze uiteindelijk voor dat budget een museum hebben gebouwd. Branded content op de lange termijn in een ultieme vorm.” Michel: “Het heeft ook te maken met spectaculair versus authentiek. Het verhaal hoeft niet altijd spectaculair te zijn, maar door het net even op een bepaalde manier te brengen, kun je wel authentiek zijn. Ben je dan echt onderscheidend? Nee, maar dan heb je wel dat unieke element gevonden waarmee je opvalt.”
Meer over branded content? Dit artikel is ingekort voor Marketing Tribune. Wil je het volledige artikel lezen? Ga dan naar www.valuezipper.nl/ brandedcontent
Moet branded content onderscheidend zijn?
Ja
• Als een consument er voor had willen betalen.
• Je moet het zo brengen dat mensen het echt willen lezen.
• Ook branded content moet knallen, anders ga je op in de massa.
Nee
• Als je een vorm hebt die werkt, dan hoef je niet naar een nieuw concept te zoeken.
• Blijf vooral dicht bij jezelf, dan ben je al uniek genoeg.
• Door niet te veel op te vallen, maar wel aanwezig te zijn, blijf je interessant op de lange termijn.
Tekst Patrick van Hooy, oprichter Value Zipper
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

