'E-health-applicaties moeten meer sturen'

  • Algemeen
  • 28 mei 2015 @ 10:14
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • WetenschapZiekenhuisApps

‘Er zijn al veel toepassingen van e-health, maar die zijn nog verre van het specifieke niveau van medicijnen. Het is alsof we zeggen: dit lijkt aardig te werken tegen keelpijn, dus voor een maagzweer zal het ook wel goed zijn.’ Technisch Weekblad tekent deze woorden op uit de mond van de Finse hoogleraar Harri Oinas-Kukkonen.

Volgens de e-health-hoogleraar zitten digitale hulpmiddelen in de gezondheidszorg nog in de pioniersfase. Een van zijn vondsten is dat die meer moeten sturen op gewenst gedrag. Alleen het presenteren van data en de gebruiker zelf laten bepalen welke actie hij onderneemt, werkt niet. Hij deed deze uitspraken tijdens het congres Supporting Health by Technology vorige week vrijdag in Enschede.
 

App
Ook citeert het weekblad onderzoeker Nienke Beerlage, die stelt dat e-health 'vaak contentgedreven en daardoor niet effectief’. De Twentse onderzoeker ontwikkelde een vragenlijst om de effectiviteit van apps in te meten. Haar conclusie is dat het nu nog niet echt mogelijk is om de effectiviteit van een app vast te stellen.

 

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken