[branded content] Gokaanbieders steeds populairder dan sponsors in de sport
- 31 jul 2023 @ 15:26
- Sales
Sponsoring is een van de belangrijkste pijlers voor sporters en clubs om financiering voor uitrusting, salarissen en infrastructuur veilig te stellen.
Steeds vaker treden casino nederland op de voorgrond als sponsor. Een hausse in deze richting is al enkele jaren zichtbaar. Maar waarom is sport eigenlijk afhankelijk van sponsoring en welke invloed hebben nieuwe wettelijke regels op clubs en spelers?
Sport en gokken: een goed samenspel
Sport en gokken lijken gewoon goed samen te gaan. Dat komt doordat sommige gokaanbieders ook sportweddenschappen in hun programma's hebben en zo een directe link leggen met de sport zelf. Vooral in populaire sporten zoals voetbal of handbal zijn er steeds vaker sponsors uit deze sector te vinden. Dit resulteert in een passend samenspel tussen sponsors en adverterende sporters of clubs. Dit komt omdat online marketing voor gokken in veel landen streng gereguleerd is en de mogelijkheden voor aanbieders beperkt zijn. Niet alleen kan sport worden gebruikt om reclame te maken. De doelgroep kan ook bijzonder goed worden aangesproken.
Sponsoring kan ook voordelig zijn voor de publieke perceptie en het imago van gokken binnen de sport. Dit komt doordat veel sportfans automatisch sympathiseren met alle personen en bedrijven die zich in de omgeving van de sterren of de club bevinden. Sportfans komen ook vaker in aanraking met gokken en hebben misschien al eens een gokje gewaagd.
Het ijs is dus in veel gevallen al gebroken en de clubs en sporters zijn zich hier natuurlijk van bewust. De aangeboden advertentieruimte kan een hoog inkomen genereren, dat weer gebruikt kan worden voor de verdere ontwikkeling van de eigen sportomgeving. De topsponsordeals in de verschillende sporten zijn echter nog steeds gerelateerd aan bedrijven uit andere sectoren.
Steeds meer teams kampen met financiële problemen
Vooral in teamsporten zijn er steeds meer clubs die naast de sportieve uitdagingen ook te maken hebben met financiële problemen. Dit komt vooral doordat veel sporten steeds commerciëler worden. Er moeten grote bedragen worden betaald voor nieuwe spelers, die op hun beurt slechts met moeite kunnen worden verdiend.
Dit komt omdat de maximale financiële middelen al worden onttrokken aan de eigen fans. Er zijn al protesten tegen ticketprijzen en zelfs shirts en dergelijke kosten vaak een drie-cijferig bedrag. Sponsoring is vaak de enige uitweg uit een penibele financiële situatie. FC Barcelona moest bijvoorbeeld op deze manier reageren. Vanwege de hoge schulden werd het legendarische Camp Nou zonder meer omgedoopt tot Spotify Camp Nou.
De muziekstreamingdienst betaalde tussen de 5 en 20 miljoen euro per seizoen voor de naamrechten van het stadion. Dit laat zien dat zelfs wereldberoemde teams problemen hebben met de financiering en geleidelijk kunnen afglijden naar een financiële crisis. Deals met gokaanbieders, die meestal wat dieper in de buidel tasten, lijken bijzonder lucratief te zijn.
Waarom is reclame verboden?
Lange tijd werd voetbal beschouwd als een pionier op het gebied van reclame voor gokken. Tal van clubs zijn al samenwerkingen aangegaan met overeenkomstige aanbieders. De reclame strekte zich uit over alle topcompetities in Europa. Voetbal gaf dus al vroeg het goede voorbeeld en opende de mogelijkheid van een andere inkomstenbron voor clubs.
Toen er steeds meer sponsors op de markt kwamen, werden er zonder meer verboden opgelegd. Dit verraste natuurlijk beide partijen. De clubs zaten plotseling zonder sponsors en moesten worstelen met aanzienlijke financiële verliezen. In Spanje zaten sommige clubs zelfs zonder hoofdsponsor na het verbod tijdens de zomerstop.
Italië is nu ook getroffen door een verbod op reclame voor gokken in het voetbal. Ook hier werden veel clubs plotseling geconfronteerd met financiële verliezen. Voor de fans zelf is er echter niet per se iets veranderd. Want wie het internationale voetbal volgt, ziet nog steeds reclame voor gokaanbieders.
De nieuwe beslissing in de Premier League heeft daar niets aan veranderd. Hoewel de regels voor sponsoring met dergelijke aanbieders hier zijn aangescherpt, is er geen verbod uitgesproken. En ook in Duitsland wordt momenteel niet gedacht aan een verbod op gokken in de sport. In Oostenrijk bijvoorbeeld is één aanbieder zelfs hoofdsponsor van de Bundesliga.
Waarheen leidt het toekomstige pad?
Tot nu toe zijn verboden zelden succesvol geweest. Daarom zal er waarschijnlijk ook een comeback komen van reclame voor gokken in het voetbal. Het is veel logischer om de Engelse weg te volgen. Hier wordt een heel duidelijk kader gedefinieerd waarbinnen clubs en sponsorpartners kunnen opereren. Er wordt rekening gehouden met de bescherming van spelers, maar ook met de belangen van de voetbalclubs en de bedrijven.
Daarnaast is een totaal verbod op reclame in de sport bijna ondenkbaar. Daardoor zal overeenkomstige reclame altijd zichtbaar blijven. Sommige sporten beginnen zich nu pas open te stellen voor samenwerking met overeenkomstige aanbieders. Dus misschien ligt de focus gewoon op andere sporten en sporters.
Natuurlijk is het belangrijk dat de bescherming van spelers altijd gewaarborgd blijft. Dat gokken verschuift naar het internet is geen geheim meer. Maar om spelersbescherming te garanderen, is het zeker niet de sport zelf die verantwoordelijk is. Natuurlijk is ook hier politieke actie nodig. Ook moet er duidelijkheid komen over de reclamemogelijkheden. Op dit moment moeten alle sporters en clubs met bijbehorende reclamepartners vrezen voor een verbod.
Diverse advertentiemogelijkheden in de sport
Sport brengt een bijna oneindig aantal mogelijkheden met zich mee voor aanbieders van kansspelen. Van digitale perimeterreclame tot shirtreclame tot naamsponsoring voor stadions, er is in principe voor elk budget een geschikte reclame. Zelfs hele clubs en competities kunnen gesponsord worden. Dit is echter meestal voorbehouden aan grote bedrijven met uitgebreide financiële middelen.
Maar naamreclame met sporters zelf is ook duur geworden. Dit geldt vooral wanneer supersterren als LeBron James, Cristiano Ronaldo of Tom Brady worden geboekt als reclamegezichten. De toegenomen belangstelling voor sportsponsoring biedt echter vooral kleine teams en atleten een kans.
Zij vinden het vaak bijzonder moeilijk om duurzame sportprojecten te implementeren. Simpelweg omdat het benodigde budget vaak ontbreekt. Met de juiste sponsors is er echter steeds vaker de mogelijkheid om zichzelf een financieel duwtje in de rug te geven.
Afbeelding: https://unsplash.com/de/fotos/GqcSMX3-Qp8
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

