[column] Het DNA van de oudere consument (5)
- Algemeen
- 12 jun 2020 @ 07:32
- Link
-
Edgar Keehnen
oprichter
Grey Ocean AGEnSee - Geen tag
- 12 jun 2020 @ 07:32
- Edgar Keehnen
Marketeer, docent en schrijver Edgar Keehnen, is gespecialiseerd in seniorenmarketing. In een reeks blogs geeft hij inzicht in deze specifieke vorm van marketing aan de hand van zogenoemde soft spots en cases.Deze week: het nu.
In juni verschijnt de Nederlandse vertaling van het boek Grey Ocean Strategy: How to exploit the biggest market ever with AgeWise marketing. Over het DNA van de oudere consument gebaseerd op wetenschappelijk en praktisch onderzoek met de zeven soft spots van de oudere consument en de zeven Grey Ocean marketingstrategieën. Met voor iedere soft spot een case, zowel in het boek als hier in de column.
Jongeren willen iemand worden, ouderen willen iemand zijn. Dat is een belangrijke reden waarom jongeren meer in de toekomst leven en ouderen in de dag van vandaag
Soft Spot 5: het nu
Jongeren willen iemand worden, ouderen willen iemand zijn. Dat is een belangrijke reden waarom jongeren meer in de toekomst leven en ouderen in de dag van vandaag. En bij de oudere consument gaat het niet om het vandaag hebben van iets, maar het vandaag ervaren van iets. Waarom? Omdat ouderen het belangrijk vinden om niet alleen slim om te gaan met geld maar ook met tijd. Ze hebben geen zin én geen tijd meer om dingen uit te stellen.
Wanneer komt die verandering? Wanneer we ons bewuster worden van het feit dat het leven eindig is. Dat is doorgaans in de levensfase van rond de veertig jaar. Dat is de levensfase wanneer we vaker met dood worden geconfronteerd door vrienden die op te jonge leeftijd overlijden en ouders die wegvallen. De generatie voor ons is dan weg en we realiseren ons dat wij de laatste generatie zijn. Dus pluk de dag!
De socio-emotionele selectietheorie: de naam die professor Laura Carstensen van Stanford University gaf aan de resultaten van meerdere onderzoeken over het aspect tijd en wat dat betekent voor wat mensen in het leven zoeken. Naarmate de resterende levensduur korter wordt, kiezen mensen meer voor doelen die direct emotioneel bevredigend zijn. Wanneer men iets doet, wil men vooral vandaag het voordeel er van al ervaren. Voor een goed gevoel dat men uit een aankoopbeslissing haalt, geldt hier en nu. Dus de waardepropositie die je aanbiedt, moet meteen waarde bieden
Case: grijs op reis
Grijsopreis.nl is een succesvolle startup die met veel succes een reisblog is gestart om actieve 50-plussers die hun droomreis willen maken te inspireren en te informeren. Of het nu gaat om een wandeling in Nederland of een rondreis door Zuid-Afrika, grijsopreis.nl geeft antwoord op alle vragen. Om de oudere consument te inspireren, delen de twee oprichters van grijsopreis.nl, Dick van Voorthuizen en Hanno Weima, op hun blog hun persoonlijke ervaringen en vele foto’s. Maar ze besteden ook uitgebreid aandacht aan thema’s zoals de voorbereiding, de gezondheid en de veiligheid op reis.
De oprichters onderscheiden drie verschillende interessegebieden: actief (bijvoorbeeld trektochten of golf), cultuur (zoals stedentrips) en natuur (natuurparken overal ter wereld). De gemiddelde leeftijd van de bezoekers op hun website en social media is 57 jaar. Leven in het nu is een kenmerk van reizen en dus eigenlijk vanzelfsprekend.
Als startup zijn ze bij grijsopreis.nl marketingtechnisch nog wel de nodige valkuilen tegengekomen:
– De belangrijkste valkuil is dat het bedrijf zijn doelgroep nog beter wil leren kennen. Er wordt nog teveel marketing bedreven op basis van veronderstellingen. Vandaar dat grijsopreis.nl met een uitgebreid onderzoeksprogramma meer en betere inzichten in de persona’s wil krijgen.
– In de marketingcommunicatie, de copywriting, is het belangrijk om op basis van deze inzichten nog beter de juiste tone of voice te kiezen.
Uiteindelijk wil grijsopreis.nl dé expert worden voor de doelgroep, de reizende, oudere consument, en wil ze deze doelgroep als geen andere kennen. Om ze te kunnen laten genieten van het nu. Net als vele anderen heeft ook grijsopreis.nl een droom. Grijsopreis.nl wil de Nederlandse autoriteit zijn op het gebied van de reizende oudere. Een positie die alleen kan worden opgebouwd door continu onderzoek te doen onder de reizende ouderen. Middels co-creatie, dus niet vóór hen, maar samen mét hen, wil het bedrijf van grijsopreis.nl een groot succes maken.
Win het nieuwe boek van Edgar
MarketingTribune mag drie boeken weggeven aan haar abonnees. Mail naar keehnen@greyocean.nl.
Meer weten over de oudere consument? www.greyoceanacademy.com
-
Edgar Keehnen
- Werkt bij: Grey Ocean AGEnSee
- Functie: oprichter
- Website:https://www.greyocean.nl/nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Lego meest inspirerende onderneming van 2025
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse...
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers