Stientje van Veldhoven en Sam Feldt stimuleren verantwoord plasticgebruik

Stientje van Veldhoven en Sam Feldt stimuleren verantwoord plasticgebruik
  • B2b
  • 17 okt 2018 @ 17:01
  • 17975 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementCampagnesMVO

Stientje van Veldhoven (staatssecretaris van infrastructuur en waterstaat) en dj Sam Feldt hebben een campagne genaamd Plastic Promise gelanceerd om verantwoord plasticgebruik binnen de evenementenindustrie te stimuleren. Dit werd zojuist tijdens ADE Green in DeLaMar Theater bekendgemaakt.

Van Veldhoven en Feldt werken hiervoor samen met AB In Events, Amsterdam Dance Event, Coca-Cola, DGTL, Grolsch, Gemeente Amsterdam, Heineken, ID&T, Lipton en Vrumon.

Plastic Promise moet een landelijke beweging worden waarmee 'de dynamische en innovatieve evenementenindustrie bewijst ook op het gebied van verantwoordelijk plasticgebruik een pionier te zijn.' Tijdens de lancering op ADE Green (subconferentie van Amsterdam Dance Event over duurzaamheid binnen de evenementenindustrie, nu bezig) is er aandacht voor manieren waarop bedrijven kunnen bijdragen aan het doel om binnen drie jaar minimaal vijftig procent wegwerpartikelen (zoals bekers, borden, bestek en regenponcho’s) door herbruikbare producten is vervangen of hoogwaardig gerecycled wordt.

Festivalorganisatoren, sport- en zakelijke evenementen, drankmerken en andere leveranciers kunnen zich via het platform aanmelden en daar hun doelen op het gebied van verantwoord plasticgebruik kenbaar maken. Ze zijn vrij om te besluiten welke doelen dit precies zijn, zolang de doelen maar binnen drie jaar haalbaar zijn en impact hebben.

Staatssecretaris Van Veldhoven laat weten: 'Het is bizar als je ziet hoeveel plastic bekers, rietjes en frietbakjes we produceren om die vervolgens één keertje te gebruiken. Zonde! Daarom spreken we vandaag af om op festivals binnen drie jaar minimaal de helft van al die wegwerpartikelen weg te doen en door duurzame alternatieven te vervangen. En bovendien is het een forse stap op weg naar mijn uiteindelijke doel: een brede aanpak voor een toekomst zonder wegwerpplastic.'

Bedrijven die zich aansluiten worden onderdeel van een 'groeiende groep duurzaamheidspioniers', waarbij ze de mogelijkheid krijgen hun kennis en netwerk te verbreden en te versterken. Sam Feldt is een van die duurzaamheidspioniers en toont zich betrokken: 'Nu ik weet hoeveel impact plastic heeft op onze planeet, raak ik steeds meer gemotiveerd om mijn bereik te gebruiken om hier iets aan te doen. Ik wil onderzoeken hoe we recycling op een grotere schaal in ons leefgewoontes kunnen inplementeren. Zelf reis ik met een herbruikbare waterfles en vraag ik tijdens events waar ik draai de promotors om geen rietjes uit te delen, tenzij mensen hier specifiek om vragen.'

Ga voor meer informatie naar de website.

Op de foto staat Van Veldhoven rechts met schoenen in de hand en Feldt derde van links.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken