Onderzoek: thuiswerken is een blijvertje

Onderzoek: thuiswerken is een blijvertje
  • B2b
  • 8 mei 2020 @ 10:02
  • 16384 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Door de coronacrisis werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. En 49% verwacht ook na corona vaker thuis te blijven werken, hoewel nu collega's en kantoor worden gemist.

Een belangrijk reden hiervoor is dat het niet hebben van reistijd veel voordelen oplevert. Zo kan men zijn of haar eigen tijd beter indelen en is er meer tijd voor het gezinsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank onder ruim 1.000 Nederlanders.

Thuiswerken ook na september niet meer weg te denken

Ondanks de versoepeling van de maatregelen blijft thuiswerken tot september het advies. Daar blijkt voldoende draagvlak voor. Uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank geeft 53% van de ondervraagden aan positief over thuiswerken te denken. Daarnaast zou 49% van de respondenten ook na de COVID-19 maatregelen graag (deels) vanuit huis te blijven werken. Bij vmbo opgeleiden ligt dit aanzienlijk hoger: 68 procent van de respondenten wil in de toekomst vaker gaan thuiswerken. De verwachting is ook dat de werkgever daar straks meer ruimte voor gaat aanbieden.

Minder reistijd betekent meer tijd voor gezin en sport

De reductie van reistijd biedt tal van voordelen. Zo kunnen mensen hun eigen tijd beter indelen (61%) en geeft 29% aan meer quality time te hebben voor het gezinsleven.

Mensen zonder kinderen geven aan meer te sporten dan voorheen (24%). Ook kunnen mensen zonder kinderen zich thuis beter concentreren dan op de werkplek (43%). Dit geldt niet voor mensen met kinderen: slechts 13% geeft aan meer te sporten en 25% zegt zich beter te kunnen concentreren.

collega’s worden gemist

Het praatje bij het koffieapparaat wordt gemist. 59% geeft aan zijn collega’s te missen. Bij hbo- en wo-opgeleiden geeft zelfs 65% aan dat collega’s worden gemist. Ook missen we de verandering in omgeving (39%). Maarten Naaijkens van Nationale Vacaturebank: “Werk wordt altijd economisch benaderd maar bevat ook een groot sociaal component. Het praatje bij de koffiemachine wordt duidelijk gemist. Het werk op kantoor is dus ook niet volledig inwisselbaar met thuiswerken”. Zorgwekkend is ook dat een op de vijf respondenten aangeeft rug en/of nekklachten te krijgen. Voor 13% is eenzaamheid een reden om kantoorwaarts te willen gaan.

1,5 meter samenleving werkt niet op kantoor

Werkend Nederland verwacht weinig van de praktische uitvoering van de 1,5 meter aanpak op de werkplek. Op de vraag ‘Ik denk dat het op mijn werk onmogelijk is om de 1,5 meter afstand te behouden’ geeft 41% aan het hier (zeer) mee eens te zijn. 34% denkt dat het wel mogelijk is.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken