Consumentenmonitor: coronamaatregelen onvoldoende, maar we shoppen weer
- B2b
- 30 jul 2020 @ 14:08
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 30 jul 2020 @ 14:08
- Sjaak Hoogkamer
Om de trends in consumentengedrag in coronatijd te spotten, doen onderzoeksbureau Validators en VU Amsterdam wekelijks verslag vanuit de Monitor Consumentengedrag.
Samenvatting: nu het aantal coronabesmettingen weer toeneemt, vinden steeds meer consumenten de huidige coronamaatregelen goed na te leven, maar ontoereikend. Vakanties vieren we daarom thuis of dichtbij huis. Wel zijn we minder terughoudend als het gaat om onze uitgaven: we sparen minder en geven meer uit aan leuke dingen. Het goede nieuws voor retailers is bovendien dat we dat weer steeds vaker doen in gewone winkels en supermarkten.
We sparen minder, gaan weer shoppen, maar vakantie vieren we thuis.
Coronamaatregelen zijn niet toereikend
De laatste weken laait het coronavirus op verschillende plekken in Europa weer op. Ook in Nederland stijgt het aantal besmettingen weer, blijkt uit cijfers van het RIVM. Vooral in Rotterdam en Amsterdam. Door deze ontwikkelingen lijkt een groeiende groep Nederlanders de huidige coronamaatregelen van het kabinet onvoldoende te vinden. Dat geldt met name in de grote steden (van 14% naar 27%) en in de provincies Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Holland (van 10% naar 20%). Deze percentages zijn daarmee terug op het niveau van eind maart toen de coronacrisis net was begonnen. Ook de zorgen over de eigen lichamelijke gezondheid en die van anderen nemen onder consumenten in deze gebieden weer toe.
Het beeld in de media dat jongeren de coronaregels massaal aan hun laars lappen lijkt dan ook niet te kloppen
Martin Leeflang, CEO Validators (linksonder op foto): ‘Het is opvallend dat ook jongeren zich de afgelopen weken weer meer zorgen zijn gaan maken. In vergelijking met de vorige meting zien we bovendien dat meer jongeren zeggen zich aan de anderhalve meter-regel te houden. Het beeld in de media dat jongeren de coronaregels massaal aan hun laars lappen lijkt dan ook niet te kloppen.’
Minder sparen en meer besteden aan ‘leuke dingen’
Hoewel steeds meer consumenten vinden dat de maatregelen te beperkt zijn, hebben we wel minder moeite met het naleven ervan. Dit kan door gewenning zijn of doordat we losser met de regels omgaan. Ook is het mogelijk dat de versoepelingen van de afgelopen twee maanden een rol spelen. Hierdoor zijn er minder regels om rekening mee te houden en hebben we meer mogelijkheden om afleiding buitenshuis te zoeken. Steeds meer mensen die geld overhouden geven dan ook aan dat ze dit vaker besteden aan leuke dingen. Vooral in de grote steden zien we dit. Er wordt minder gespaard (van 62% naar 58%) en er wordt meer besteed aan leuke dingen (van 19% naar 29%).
Ik denk dat er bijvoorbeeld redelijk veel duurdere racefietsen zijn verkocht afgelopen weken
Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes en lid expertpanel (midden onder op foto): ‘Onderzoek laat zien dat nieuw gedrag na een maand of twee een gewoonte wordt. Het is dus logisch dat we het nu makkelijker vinden om ons aan de regels te houden. Tegelijk beperken de regels ons en hebben we behoefte om hier aan te ontsnappen. Dat doen we door iets leuks te ondernemen of door onszelf te belonen door iets te kopen. Ik denk dat er bijvoorbeeld redelijk veel duurdere racefietsen zijn verkocht afgelopen weken.’
Consumenten winkelen weer meer
Dat we meer geld uitgeven aan leuke dingen is waarschijnlijk al goed nieuws voor retailers, maar daar komt nog bij dat meer consumenten weer winkelen in fysieke winkels. Bijna twee derde van de consumenten (63%) besteedt weer evenveel tijd aan de dagelijkse boodschappen in de supermarkt en bijna de helft (48%) winkelt weer evenveel offline als dat zij voor de crisis deden. Online winkelen neemt bovendien licht af. We besteden nu bijvoorbeeld minder aan het online verzenden van cadeaus en kaarten dan enkele weken geleden.
Rob Revet, merkstrateeg bij FNDMNTL en lid expertpanel (rechtsboven op foto): ‘Webshops hebben flink van de coronacrisis geprofiteerd. Veel nieuwe kopers hebben online winkelen uitgeprobeerd en een flink deel daarvan blijft ook in de toekomst online kopen. Hopelijk hebben webshops hun logistiek de afgelopen maanden wel beter op orde gebracht. Een tweede coronagolf zorgt waarschijnlijk ook weer voor een flinke groep nieuwe kopers.’
Steeds meer thuisblijvers, vooral onder 55-plussers
Ten slotte hakken steeds meer Nederlanders een knoop door over hun vakantie. Het aantal consumenten dat (nog) niet weet wat zij doen met vakantie neemt af. Ook worden bestedingen aan reizen en het boeken van hotels minder uitgesteld. Dat betekent echter niet dat we onze koffers meteen pakken. Bijna de helft van de Nederlanders blijft deze zomer (46%) of komend najaar (45%) thuis. Vooral de groep consumenten van 55 jaar of ouder doet dit, hoewel zij wel sterk uitkijken naar vakantie. Wellicht speelt een zekere angst hier een rol. Onder 55-plussers zijn ook de meeste mensen te vinden die de coronamaatregelen onvoldoende vinden. Zij vinden daarnaast vaker dan andere leeftijdsgroepen dat anderen de regels onvoldoende naleven.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing