Consumentenmonitor: coronamaatregelen onvoldoende, maar we shoppen weer

Consumentenmonitor: coronamaatregelen onvoldoende, maar we shoppen weer
  • B2b
  • 30 jul 2020 @ 14:08
  • 20777 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Om de trends in consumentengedrag in coronatijd te spotten, doen onderzoeksbureau Validators en VU Amsterdam wekelijks verslag vanuit de Monitor Consumentengedrag.

Samenvatting: nu het aantal coronabesmettingen weer toeneemt, vinden steeds meer consumenten de huidige coronamaatregelen goed na te leven, maar ontoereikend. Vakanties vieren we daarom thuis of dichtbij huis. Wel zijn we minder terughoudend als het gaat om onze uitgaven: we sparen minder en geven meer uit aan leuke dingen. Het goede nieuws voor retailers is bovendien dat we dat weer steeds vaker doen in gewone winkels en supermarkten.

We sparen minder, gaan weer shoppen, maar vakantie vieren we thuis.

Coronamaatregelen zijn niet toereikend

De laatste weken laait het coronavirus op verschillende plekken in Europa weer op. Ook in Nederland stijgt het aantal besmettingen weer, blijkt uit cijfers van het RIVM. Vooral in Rotterdam en Amsterdam. Door deze ontwikkelingen lijkt een groeiende groep Nederlanders de huidige coronamaatregelen van het kabinet onvoldoende te vinden. Dat geldt met name in de grote steden (van 14% naar 27%) en in de provincies Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Holland (van 10% naar 20%). Deze percentages zijn daarmee terug op het niveau van eind maart toen de coronacrisis net was begonnen. Ook de zorgen over de eigen lichamelijke gezondheid en die van anderen nemen onder consumenten in deze gebieden weer toe. 

Het beeld in de media dat jongeren de coronaregels massaal aan hun laars lappen lijkt dan ook niet te kloppen

Martin Leeflang, CEO Validators (linksonder op foto): ‘Het is opvallend dat ook jongeren zich de afgelopen weken weer meer zorgen zijn gaan maken. In vergelijking met de vorige meting zien we bovendien dat meer jongeren zeggen zich aan de anderhalve meter-regel te houden. Het beeld in de media dat jongeren de coronaregels massaal aan hun laars lappen lijkt dan ook niet te kloppen.’

 

Minder sparen en meer besteden aan ‘leuke dingen’

Hoewel steeds meer consumenten vinden dat de maatregelen te beperkt zijn, hebben we wel minder moeite met het naleven ervan. Dit kan door gewenning zijn of doordat we losser met de regels omgaan. Ook is het mogelijk dat de versoepelingen van de afgelopen twee maanden een rol spelen. Hierdoor zijn er minder regels om rekening mee te houden en hebben we meer mogelijkheden om afleiding buitenshuis te zoeken. Steeds meer mensen die geld overhouden geven dan ook aan dat ze dit vaker besteden aan leuke dingen. Vooral in de grote steden zien we dit. Er wordt minder gespaard (van 62% naar 58%) en er wordt meer besteed aan leuke dingen (van 19% naar 29%). 

Ik denk dat er bijvoorbeeld redelijk veel duurdere racefietsen zijn verkocht afgelopen weken

Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes en lid expertpanel (midden onder op foto): ‘Onderzoek laat zien dat nieuw gedrag na een maand of twee een gewoonte wordt. Het is dus logisch dat we het nu makkelijker vinden om ons aan de regels te houden. Tegelijk beperken de regels ons en hebben we behoefte om hier aan te ontsnappen. Dat doen we door iets leuks te ondernemen of door onszelf te belonen door iets te kopen. Ik denk dat er bijvoorbeeld redelijk veel duurdere racefietsen zijn verkocht afgelopen weken.’

Consumenten winkelen weer meer

Dat we meer geld uitgeven aan leuke dingen is waarschijnlijk al goed nieuws voor retailers, maar daar komt nog bij dat meer consumenten weer winkelen in fysieke winkels. Bijna twee derde van de consumenten (63%) besteedt weer evenveel tijd aan de dagelijkse boodschappen in de supermarkt en bijna de helft (48%) winkelt weer evenveel offline als dat zij voor de crisis deden. Online winkelen neemt bovendien licht af. We besteden nu bijvoorbeeld minder aan het online verzenden van cadeaus en kaarten dan enkele weken geleden.

Rob Revet, merkstrateeg bij FNDMNTL en lid expertpanel (rechtsboven op foto): ‘Webshops hebben flink van de coronacrisis geprofiteerd. Veel nieuwe kopers hebben online winkelen uitgeprobeerd en een flink deel daarvan blijft ook in de toekomst online kopen. Hopelijk hebben webshops hun logistiek de afgelopen maanden wel beter op orde gebracht. Een tweede coronagolf zorgt waarschijnlijk ook weer voor een flinke groep nieuwe kopers.’

Steeds meer thuisblijvers, vooral onder 55-plussers

Ten slotte hakken steeds meer Nederlanders een knoop door over hun vakantie. Het aantal consumenten dat (nog) niet weet wat zij doen met vakantie neemt af. Ook worden bestedingen aan reizen en het boeken van hotels minder uitgesteld. Dat betekent echter niet dat we onze koffers meteen pakken. Bijna de helft van de Nederlanders blijft deze zomer (46%) of komend najaar (45%) thuis. Vooral de groep consumenten van 55 jaar of ouder doet dit, hoewel zij wel sterk uitkijken naar vakantie. Wellicht speelt een zekere angst hier een rol. Onder 55-plussers zijn ook de meeste mensen te vinden die de coronamaatregelen onvoldoende vinden. Zij vinden daarnaast vaker dan andere leeftijdsgroepen dat anderen de regels onvoldoende naleven. 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken