Onderzoek: 7 trends in hybride werken
- B2b
- 23 mrt 2021 @ 11:09
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 23 mrt 2021 @ 11:09
- Sjaak Hoogkamer
Microsoft brengt het Work Trend Index-rapport uit met nieuwe inzichten en zeven nieuwe trends op het gebied van hybride werken.
De bevindingen zijn volgens Microsoft geformuleerd op basis van onderzoek in 31 landen onder meer dan 30.000 mensen, uit triljoenen datapunten van Microsoft Teams, Outlook en LinkedIn en input van Microsoft-onderzoekers die sociaal kapitaal, productiviteit, welzijn en virtuele interactie bestuderen. Dit alles geeft een uitgebreide blik op hoe het (hybride) werken het afgelopen jaar is veranderd.
Hieronder de belangrijkste inzichten uit het rapport:
Een verschuiving in hoe mensen zich gedragen en voelen
• Nederlandse werknemers (40%) voelen zich aanzienlijk meer geïsoleerd tijdens een werkdag dan hun collega's wereldwijd (27%).
• Daarnaast zien we dat bijna de helft van alle Nederlandse ondervraagden (47%) minder interacties heeft met collega's dan voor de pandemie. Dit aantal ligt hoger ligt dan het wereldwijde percentage van 40%. De trends op het gebied van samenwerken in Microsoft Teams en Outlook suggereren dat onze netwerken zijn gekrompen, maar dat hybride werken nieuw leven zal inblazen.
• De tijd die wordt besteed aan vergaderingen is wereldwijd meer dan verdubbeld. In de maand februari van dit jaar werden meer dan 40 miljard meer e-mails afgeleverd dan vorig jaar.
• Toch zijn we ook menselijker geworden. Zo'n 31% van de Nederlanders zegt zich meer op zijn of haar gemak te voelen om zijn of haar authentieke zelf te laten zien op het werk dan voor de pandemie. Zo heeft bijvoorbeeld een op de zes dit jaar gehuild met een collega.
Het nieuwe werken zet dingen in beweging
• Mensen willen flexibel kunnen blijven werken: zo’n 73% van de ondervraagde werknemers wereldwijd wil dat de mogelijkheid om op afstand te kunnen werken, blijft bestaan. Nederlanders vinden dat iets minder belangrijk: 63% van hen wilt flexibel kunnen werken.
• De wereldwijde werkgelegenheid groeit: het aantal vacatures op LinkedIn is tijdens de pandemie met meer dan vijf keer toegenomen.
• Mensen zijn toe aan verandering: meer dan 40% van de wereldwijde beroepsbevolking overweegt dit jaar te switchen van baan en meer dan 46% is van plan te verhuizen nu ze op afstand kunnen werken.
Zeven trends voor leidinggevenden om mee te kunnen verschuiven naar hybride werken
• Flexibel werken is blijvend
• Leiders zijn het contact met hun werknemers kwijt en moeten wakker geschud worden
• Hoge productiviteit geeft geen goed beeld: uit de data blijkt dat het juist een uitgeput personeelsbestand verbergt
• Generatie Z loopt gevaar en zal nieuwe energie moeten krijgen
• Kleiner wordende netwerken zit innovatie in de weg
• Je authentieke, volledige persoonlijkheid naar werk kunnen brengen stimuleert productiviteit en welzijn
• Talent is bijna oneindig in een hybride werkwereld: mensen kunnen vanuit huis nieuwe carrièremogelijkheden ontplooien
Hybride werken is niet ‘business as usual’
Bedrijfsleiders moeten oude denkwijzen loslaten en afstappen van het idee dat hybride werken ‘business as usual’ is. Volgens de Work Trend Index zijn er vijf strategieën voor leidinggevenden om te starten met deze verschuiving:
• Maak een plan om mensen in staat te stellen extreem flexibel te werken
• Investeer in ruimte en technologie om een brug te slaan tussen de fysieke en digitale wereld.
• Doe wat aan digitale uitputting: het management moet hierin de leiding nemen
• Prioriteer aan de heropbouw van sociaal kapitaal en een fijne werkcultuur
• Investeren in een meer divers werkbestand: mensen hoeven hun huis niet meer te verlaten voor een nieuwe baan. Dit zorgt ervoor dat je een groter scala aan diverse en getalenteerde mensen kan aannemen.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 11, 2025
- Thijs de Boer versterkt creatief leiderschap TBWA\Neboko
- [column] De ondergang van authentieke content op LinkedIn
- Edward Knol nieuwe Managing Director van Initiative Nederland
- Wim Creative Agency neemt David Raakt over
- [column] Heeft jouw merk voldoende brand health kracht?
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 12,... 28-03-2025
- De marketingtransfers van week 11,... 21-03-2025
- Edward Knol nieuwe Managing Director... 19-03-2025
- Wim Creative Agency neemt David... 18-03-2025
- Thijs de Boer versterkt creatief... 17-03-2025
- De marketingtransfers van week 10,... 14-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center