[column] Via digitale versnelling naar digitaal excelleren

[column] Via digitale versnelling naar digitaal excelleren
  • B2b
  • 21 apr 2020 @ 10:25
  • Link
  • Ment Kuiper
    Ment Kuiper

    Manager Programma en Trainingen
    SchaalX
  • Innovatie

Corona zorgt voor een digitale versnelling in elk opzicht. Ment Kuiper over de volgende stappen op weg naar digitale excellentie.

Aan het begin van de corona-periode hebben we geconstateerd dat er sprake is van een digitale versnelling. De ontwikkelingen die we zien zoals anders werken, anders winkelen en anders ondernemen hebben ertoe geleid dat we meer en meer digitale mogelijkheden omarmen. Denk aan:

  • Op afstand lesgeven door lagere scholen, middelbare scholen en hoge scholen/universiteiten.
  • Zakelijke opleiders die ook op afstand masterclasses verzorgen.
  • Evenementen die op afstand door gaan.
  • Thuiswerken is het nieuwe op kantoor werken.
  • Vergaderen, pitches en eigenlijk alle normale werkzaamheden lopen zo goed en zo kwaad online door.

De artikelen zijn net als deze gepubliceerd op Marketingtribune, de links zijn https://www.marketingtribune.nl/b2b/weblog/2020/03/[column]-corona-zorgt-voor-digitale-versnelling/ en https://www.marketingtribune.nl/b2b/weblog/2020/03/[column]-onder-druk-wordt-alles-digitaal/

 

De volgende versnelling

We hebben razendsnel een start gemaakt met veel mooie en goede initiatieven. Nu komen we in de volgende fase of versnelling terecht. Raken we er aan gewend? Is het logisch dat we online lesgeven, digitaal vergaderen en op afstand zakendoen?

Natuurlijk is thuiswerken anders dan werken op kantoor. Denk aan het rondlopen, mensen ontmoeten bij het koffieapparaat, even snel sparren, een snelle (vaak foute) grap vertellen en de algemene onderlinge sociale acceptatie. Deze aspecten kun je ook bij kinderen op scholen benoemen. Je ouders zijn je leraren en je fysieke sociale momenten deel je met je ouders (en dus ook je docenten) en je naaste familie. Een gezin kent vele vormen en sociale achtergronden, er zijn meerdere redenen te bedenken dat juist contact leggen in de fysieke maatschappij belangrijk is voor de ontwikkeling van een kind. Denk daarnaast aan alle bedrijven en branches. Ik noem er een paar: winkels, theater, pretparken, toeristische branche en ga zo maar door.

De maatschappij verandert, de economie wordt anders en het wordt in elk geval nooit meer zoals het was. Al dan niet met 1,5 meter

Echter, we weten ook met elkaar dat na de eerste versnelling de volgende versnellingen komen en dat remmen niet ter sprake komt. De maatschappij verandert, de economie wordt anders en het wordt in elk geval nooit meer zoals het was. Al dan niet met 1,5 meter. Wat betekent dat dan? In de praktijk gaan we met zijn allen veranderen. De maatschappij is daarin onze leidraad. Je moet roeien (werken, marketen, ondernemen) met de riemen en mogelijkheden die je hebt. Als de maatschappij verandert zal het werken, marketen en ondernemen ook veranderen. Alleen: willen en kunnen we dat?

 

“It is not the strongest of species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change” Charles Darwin

 

Naar digital excelleren

We zijn dus duidelijk door de versnelling van het tijdsbeeld en de ontwikkelingen gedwongen om de digitale transformatie versneld in te gaan, de digitale versnelling. Maar wanneer we te snel blijven gaan vliegen we uit de bocht. Het is dus zinvol om nu te kijken naar digitaal excelleren.

 

Digitaal excelleren houdt in dat je als ondernemer en marketeer kijkt naar die oplossing die je helpt bij het ontwikkelen van een strategie voor de toekomst. Dat betekent dat we anders moeten gaan denken. Waarbij de uitspraak van Darwin wordt bevestigd. Ook de uitspraak die ikzelf doe, namelijk We leven in de 21ste eeuw met 19de eeuwse bedrijven kan worden vervangen door We leven in een postcorona-tijdperk met pre-coronatijdperk bedrijven. De versnelling is niet te keren en de tijd van toen komt niet terug.

Digitaal excelleren is dus:

  • Nadenken en handelen vanuit de behoefte van de klant.
  • Gebruik maken van de mogelijkheden en middelen die er zijn.
  • Niet vastgeroest zitten aan oude denkpatronen.
  • Je bewust zijn van de veranderingen.
  • Denken vanuit mogelijkheden.

We hebben ze allemaal wel gezien. De beelden waarin wordt aangegeven hoe zwaar een specifieke branche het heeft. Denk aan het voorbeeld van de horeca om mensen op het terras te bedienen van 1,5 meter en dan de bestelling naar de klanten te gooien. Elke branche wordt anders, iedereen moet in het digitaal excelleren werken met de middelen en mogelijkheden die er zijn.

Wat denk je van:

  • Pretparken die 24/7 open zijn. De prijs differentieert en je bezoek beslaat een specifiek aantal uren.
  • Theaters die een voorstelling succesvol verkopen door een beperkt aantal plaatsen in het theater (op basis van de afspraken in de nieuwe maatschappij). Vervolgens verkoop je mensen thuis een VR-mogelijkheid om de voorstelling ook te kunnen volgen.
  • De retail heeft alleen nog maar vaste routes door de winkels. Apps en vooraf bestellen kan het proces alleen maar vergemakkelijken.

Het zijn slechts drie voorbeelden. En natuurlijk moet er wel nagedacht worden over meerdere zaken. Vorige week was ik bij de tandarts die zich aan het voorbereiden was op het weer open stellen van zijn praktijk. Zelf al eens nagedacht over het feit dat lederen stoelen meer vocht absorberen en daarom minder geschikt zijn? Al eens nagedacht over de wachtkamer, roulatie etc.? Zo heeft iedereen wel met deze randverschijnselen in het coronatijdperk te maken.

Conclusie

Digitaal excelleren is voor iedereen weggelegd. Elke branche, elke ondernemer, elke marketing en communicatieprofessional.

  • Denk vanuit de klant.
  • Sta open voor de digitale en technologische ontwikkelingen (download hier digital insights 2020 https://bit.ly/2VlKC4W )
  • Durf te veranderen, doe dat met een team dat ook wil veranderen.
  • Experimenteer met nieuwe mogelijkheden, hét antwoord bestaat niet omdat veel nieuw en anders is

 

Ment Kuiper is Manager Programma’s en Trainingen bij SCHAAL+ en als zodanig verantwoordelijk voor het dichten van de kloof door het werven van talenten en young professionals, hen op te leiden en te coachen en te zorgen voor een goede werkplek.

“We geven de young professionals de inzichten, handvatten en toepassingen en zorgen bij de opdrachtgevers e voor dat er stappen gezet worden”. Op dit moment zien we een duidelijke rol van deze young professionals bij de opdrachtgevers om hen te ondersteunen bij de digitale versnelling.

 

Ment Kuiper

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken